۱۰ سؤال مهم درمورد ویروس کرونا و پاسخ علمی آن

در مترو و اتوبوس چگونه از خود در مقابل ویروس کرونا مراقبت کنیم؟

برای دیدن آموزش تصویری و اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه صحیح شستن دست اینجا کلیک کنید.

تب، سرفه و سوزش گلو حتماً نشانه ابتلا به ویروس کرونا است؟

نمی توان به این سؤال به صورت قطعی پاسخ داد. زیرا ممکن است این علائم ناشی از سرماخوردگی ساده، آلودگی میکروبی و یا حتی استرس باشد. اگر در مکان های شلوغ و عمومی مشکوک رفت و آمد نداشته اید نگران نباشید. فقط موارد زیر را رعایت نمایید.

ویروس کرونا روی لباس زنده می ماند و قابل انتقال است؟

باید بگوییم امکانش کم است. احتمال زنده ماندن این ویروس بر روی پارچه بسیار کوتاه و کوتاه تر از زنده ماندن آن در هوا، ذرات ریز آب دهان و بینی است. به طور کلی این ویروس محل زندگی خود را بر روی اجسام صاف و بدون سوراخ انتخاب می کند. لباس ها را بهتر است در جایی که جریان هوای آزاد وجود دارد بگذاریم. اینگونه گندزدایی می شود.

آیا گوشت، سبزی و میوه می تواند ناقل ویروس کرونا باشد؟

ممکن است که بر روی سطوح میوه، سبزیجات و یا گوشت، این ویروس دیده شود و وجود داشته باشد، ولی اگر به این نکات توجه کنید دیگر جای نگرانی نیست:

کسی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته باشد، آیا بدنش نسبت به این ویروس ایمن می شود یا ممکن است دوباره مبتلا شود؟

عمدتاً کسی که این ویروس را گرفته باشد مجدد مبتلا نمی شود. این را سیستم ایمنی بدن و جهش ویروس مشخص می کند. اما اگر ویروس، جهش یابد مجدداً امکان مبتلا شدن آن فرد هست اما احتمالش کم است.

توجه به این نکته مهم است که کسانی که دوره درمان خود را گذرانده اند و مرخص شده اند به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، در دوره نقاهت، ممکن است به ویروس های دیگر مبتلا شوند. بنابراین بهتر است ۱۴ روز دیگر در قرنطینه خانگی به سر ببرند. در طی این مدت مراقبت هایی که باید انحام دهند عبارتند از:

آیا ویروس کرونا در هوا وجود دارد؟

تصور نکنید این ویروس در هوا وجود دارد. این ویروس هنگام سرفه و عطسه فرد مبتلا همراه با ذرات ریز مایعات بدنش، وارد هوا می شود و بر روی سطح اجسام می نشیند. این ویروس فقط در درون سلول های زنده، می تواند زنده بماند و خود را تکثیر کند. بنابراین اگر در این شرایط قرار نگیرد عمری نخواهد داشت.

ویروس به میزان زیادی در دستگاه تنفسی فوقانی افراد وجود دارد. به همین دلیل سرایت آن هنگام سرفه یا عطسه که با پاشیدن قطرات ریز و ذرات معلق در هوا همراه هست بسیار محتمل است. از طرفی، زنده ماندن ویروس در هوا و روی سطوح مختلف به طور مستقیم بر میزان انتقال ویروس تأثیر می گذارد چرا که ذرات ویروس پس از خروج از بدن بیمار، باید به اندازه کافی زنده بمانند تا در بدن یک میزبان جدید به فعالیت خود ادامه دهند.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟

به گفته وینسنت مونستر و تیمی در آزمایشگاه ویروس شناسی انستیتوی ملی در همیلتون آمریکا، ویروس کرونا در سطوح پلاستیک و استیل بیشترین ماندگاری را دارا می باشد. مدت زمانی که این ویروس در این شرایط فعال بوده است سه روز گزارش شده است. این موضوع نشان می دهد که تجهیزات بیمارستانی و همچنین دستگیره های میله ای در متروها و اتوبوس ها از محیط های بالقوه انتقال ویروس هستند.

دانشمندان بررسی کردند که ویروس کرونا چه مدت در سطح مواد مختلف می تواند زنده بماند. به همین منظور سطوح آلوده به ویروس را طی دوره های چندساعته و چند روزه مورد آزمایش قرار دادند. موادی که بیشترین ماندگاری ویروس روی آنها گزارش شد مربوط به جنس استیل و پلاستیک بود، جایی که ویروس های عفونت زا می توانستند پس از سه روز یا حتی طولانی تر فعال بمانند. سطح مس پتانسیل کمتری برای زنده ماندن ویروس نشان داد به طوری که بعد از چهار ساعت آثار آن از بین رفت. همچنین نتایج آزمایش نشان دادند که ویروس در محیط بسته حاوی هوا تنها به مدت سه ساعت باقی ماندند.

اثبات قطعی در مورد انتقال ویروس طریق اشیاء بی جان‌ وجود ندارد اما یافته های جدید آزمایشگاهی نشان می دهد که ویروس کرونا حداقل می تواند به جعبه های مقوایی بسته بندی های پلاستیکی بچسبد و خطر ابتلا به بیماری کووید را افزایش دهد. چرا که در مورد برخی ویروس ها، مانند آنفلوانزا، دست زدن به سطح آلوده می تواند میلیون ها ذره ویروسی را تنها در چند ثانیه منتقل کند.

بر اساس یافته های محققان آلمانی در بررسی این نوع ویروس، طی یک دقیقه تمیز کردن سطح با الکل، یک میلیون ذره ویروسی می تواند به ۱۰۰ عدد کاهش یابد که متعاقبا احتمال ابتلا به عفونت های ناشی از ویروس کرونا را به همین نسبت کاهش می دهد.

چه ماسکی برای مقابله با کرونا مناسب است؟

ایده آل ترین گزینه، ماسک پزشکی مدل N95 است.

ماسک ها معمولا سه لایه دارند. لایه بیرونی ضد آب است. لایه میانی از جنس یک نوع پارچه نبافته و لایه درونی بسیار نرم است. لایه میانی می تواند ویروس را فیلتر کند و از ورود ویروس پیشگیری کند. بعضی از ماسک ها یک دریچه برای تسکین تنفس دارند. این نوع دریچه خودش فیلتر دارد، اما این فیلتر یک طرفه است و می تواند جلوی خروج اجرام از دهان و بینی افراد را بگیرد به همین دلیل توصیه می شود مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا ویروس از آن استفاده کنند.

هنگام زدن ماسک به صورت، به این نکات توجه کنید.

آیا میدانید سایت باما اطلاعات بیش از ۴۰۰۰شرکت هایی را که در حوزه HSE، فعالیت می کنند و خدمات ارائه می دهند، را ثبت کرده است؟ شما نیز اگر صاحب شرکت هستید می توانید مشخصات شرکت خود را وارد کرده و به رایگان، ثبت کنید.

هشدار!

ماسک معمولی هر ۲ساعت و ماسک فیلتر دار هر ۸ ساعت یکبار، باید تعویض گردد.

اگر از ماسک چین دار پزشکی استفاده می کنید بسیار مهم است که به درستی استفاده و تعویض نمایید. به عبارت دیگر اگر این نکات را رعایت نکنید نه تنها شما را از ویروس محافظت نمی کند، بلکه تبدیل به منبعی برای ابتلا می گردد چون میکروبها روی آن باقی می ماند.

برای دیدن آموزش تصویری نحوه صحیح زدن ماسک اینجا کلیک کنید.

بهترین ضدعفونی کننده یا گندزدا چیست و چه سطوحی را باید ضدعفونی یا گندزدایی کنیم؟

بهترین ضدعفونی کننده شامل الکل و ضدعفونی کننده های کلردار هستند البته این در شرایطی است که دسترسی به آب و صابون نداشته باشید.

 هشدار!

الکل صنعتی به دلیل داشتن متانول نباید جهت پاک کردن دست ها و در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرد چون متانول موجود در آن، نه تنها جذب پوستی داشته و از راه تنفس جذب بدن میشود، بلکه میتواند باعث آسیب کلیوی و چشمی حتی تا مرز کوری داشته باشد. پس تا جایی که امکانش هست از الکل سفید ۷۰ درصد برای ضد عفونی کردن استفاده کنید. یادتان باشد نمی توان همزمان از دو یا چند ضد عفونی کننده مثل الکل یا پاک کننده و یا سفیده کننده ها استفاده کرد چون گاز سمی تولید می کند و بسیار خطرناک است.

یادتان باشد الکل قابلیت اشتعال دارد بدین ترتیب وقتی از آن استفاده کردید باید آن را در محلی مناسب قرار دهید.

سطوحی که باید مرتباً ضدعفونی یا گندزدایی شود.

هشدار!

در گندزدایی کردن تبلت و گوشی خود حتماً به این نکات توجه کنید.

در محیط کار چگونه از خود در مقابل ویروس کرونا مراقبت کنیم؟

قرنطینه خانگی

یعنی ای هموطن خودت به داد خودت برس!!

کارهایی که نباید انجام بدهید…

آنچه باید در دوران قرنطینه خانگی در منزل داشته باشیم.

تلفن های ضروری در روزهای شیوع کرونا ویروس

برای پاسخگویی به پرسش های مردم درباره کرونا، اگر علائم شدی ندارید، قبل از مراجعه به پزشک با این شماره ها تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره روان شناختی

برای ارائه گزارش ها و شکایات از گرانفروشی و کم فروشی

برای پرسش درباره کرونا این خط را اشغال نکنید.

برای شکایت و ارائه گزارش سودجویی در فضاهای مجازی

در آخر به شما اطمینان خاطر می دهیم که اگر موارد بالا را خوب بخوانید و رعایت کنید، هرگز مبتلا نمی شوید.

به دلیل اینکه اطلاعات در مورد این ویروس ناشناخته و در حال تکمیل است، می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و به روزترین اطلاعات و آموزش ها را کسب نمایید.

خروج از نسخه موبایل