پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی

پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی

سرخط خبرهای جهانی با اخبار کرونا پر شده است. در این میان می دانیم بیماران مبتلا به دیابت از گروه های حساس هستند و به دنبال اطلاعات بیشتری برای پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی هستند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس های کرونا خانواده ای از ویروس ها هستند که باعث بیماری های تنفسی می شوند. برخی از آنها باعث بیماری حیوانات می شوند، اما شدیدترین فرم آن باعث بیماری در انسان ها می شود. SARS-CoV-2 یکی از این ویروس هاست که باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شده است.

علائم بیماری کرونا چیست؟

کسانی که دچار این بیماری شده اند علائمی از بیماری تنفسی خفیف تا شدید همراه با تب، سرفه و تنگی نفس را از خود نشان داده اند. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، برخی از افراد ممکن است درد، احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را نیز تجربه کنند. البته این علائم معمولاً به تدریج پس از شروع ابتلا به بیماری ظهور می کنند.

مبتلایان به دیابت بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به کرونا هستند یا در صورتی که بیمار شوند عوارض آن شدیدتر است؟ یا هر دو؟

متاسفانه به دلیل جدید بودن این ویروس، هنوز اطلاعات تحقیقاتی در مورد آن کامل نیست و به تحقیقات کنترل شده و دقیق بیشتری نیاز است.

به طور کلی، می دانیم که بیماران دیابتی نسبت به هر عفونتی مستعدتر هستند و عوارض بیماری برای آنان بیشتر است. این شامل آنفولانزای H1N1 و آنفولانزای فصلی هم می شود.

علت آن می تواند سرکوب شدن سیستم ایمنی در این بیماران باشد که تا این حد نسبت به عفونت مستعد هستند.

به علاوه، دیابت نوع دو با سایر بیماری های پزشکی زمینه ای دیگری نیز همراه می شود از جمله بیماری قلبی و فشار خون بالا. همه اینها باعث تشدید بیماری در فرد می شود.

تحقیقات در چین نشان می دهد که شیوع بیماری و ریسک شدت گرفتن عوارض در بیماران دیابتی بیشتر است. نرخ بستری، نیاز به ICU و به طور کلی نرخ مرگ و میر در بیماران دیابتی بیشتر بوده است.

هنوز مشخص نیست این بیماران رفت و آمد بیشتری در جامعه داشته اند یا خیر و تماس آنان با ویروس به چه صورت بوده است. بنابراین توصیه ما به بیماران مبتلا به دیابت آن است که باید خود را در معرض ریسک بالا از نظر ابتلا به عوارض شدید بیماری بدانند و مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

گفته می شود که کودکان در معرض خطر کمتری از نظر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. آیا این امر در مورد کودکان دچار دیابت نیز صدق می کند؟

پاسخ این سوال هنوز روشن نیست. مشخص است که کودکان تا حدی در برابر ویروس کووید-۱۹ محافظت شده هستند. چیزی که در مورد دیگر ویروس های شیوع یافته دیده نمی شود. بنابراین چیزی منحصر به فرد در مورد تأثیر این ویروس در کودکان وجود دارد.

با این حال، این طور نیست که کودکان اصلا مبتلا نشوند یا عوارض شدید آن را تجربه نکنند. و بله، ابتلا به دیابت نوع ۱ تا حدی ریسک عوارض جدی بیماری را در کودکان مبتلا افزایش می دهد.

برای پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی چه دارویی باید مصرف کرد؟

از آنجا که ویروس کووید ۱۹ ویروس جدید است، واکسنی برای پیشگیری از آن ساخته نشده است. تنها توصیه هایی برای پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی و دیگر افراد وجود دارد.

توصیه های اصلی عبارتند از: شستشوی دست ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، دست نزدن به چشم ها، دهان و بینی با دست های شسته نشده، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار یا مشکوک، ماندن در خانه به خصوص در زمان بیماری، و گندزدایی کردن سطوح و اشیا.

کسانی که دچار بیماری دیابت نوع ۱ هستند، ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ نباشند مگر آنکه وضعیت آنان به دلایل دیگر پیچیده شده باشد. بنابراین، هر کسی که دچار دیابت نوع ۱ باشد، در معرض خطر بالای ابتلا به کووید ۱۹ نیست. اما کسانی که مسن هستند یا بیماری زمینه ای دیگری دارند ممکن است شدیدتر از دیگران بیمار شوند و از این رو توصیه می شود به شدت توصیه های مربوط به پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی را رعایت کنند.

توصیه هایی برای پیشگیری از کرونا در بیماران دیابتی:

داروهای خود را تهیه کنید. نباید در این روزها که خروج از خانه با خطر همراه است، هر روز در داروخانه های مختلف به دنبال داروهای خود باشید. داروهای مورد نیاز برای کنترل بیماری، سرنگ یا قلم های تزریق و هر چیز دیگری که برای کنترل دیابت خود برای ماه های آینده نیاز دارید در یک یا دو مرتبه خرید تهیه کنید. در این مورد، به تاریخ انقضای داروها دقت کنید.

فهرست تماس های تلفنی پزشک خود و هر کسی دیگری که در تیم درمانی شما قرار دارد را در دسترس نگه دارید. لیست داروها و دوز مورد نیاز آن را در جایی یادداشت کنید که خانواده نیز از آن باخبر باشند.

اگر احساس می کنم دچار علائم کرونا شده ام چه باید بکنم؟

در صورتی که علائمی مانند سرفه های خشک یا تب دارید، مراجع مربوط را مطلع کنید و توصیه های متخصصین سلامت را جدی بگیرید. سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت درباره کرونا (شماره تماس ۴۰۳۰) آماده پاسخگویی به سؤالات شماست.

به طور منظم قند خون خود را چک کنید و سایر دستورالعمل های مربوط به روزهای بیماری را رعایت کنید.

قوانین روزهای بیماری برای افراد دیابتی عبارتند از:

دستورالعمل های صادر شده از طرف پزشک برای رعایت سلامت خود را دنبال کنید.

در صورت مشاهده مورد مشکوک مربوط به بیماری، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک سؤالاتی در مورد داشتن سرفه، تنگی نفس، تب بالا، اقدام به سفر در روزهای اخیر، و موارد مهم دیگر می پرسد. در صورتی که تشخیص دهد ممکن است به ویروس مبتلا شده باشید، به شما توصیه می شود در خانه بمانید.

در صورتی که افراد دیگری نیز در خانه شما زندگی می کنند، ماسک بزنید. وسایل شخصی خود را جدا کنید و به طور منظم سطوح را ضدعفونی کنید.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده تجهیزات حفاظت فردی مانند انواع ماسک (ماسک پزشکی، N95، N99 و …) و دستکش (دستکش یکبار مصرف، دستکش لاتکس و …)، اینجا کلیک کنید.

در زمان عطسه و سرفه، دهان خود را با دستمال یا بازو (در صورت نبود دستمال) بپوشانید.

هر کاری که می توانید برای کاهش سفر و بیرون رفتن از خانه انجام دهید. برای مثال، در صورت امکان تنها یک نفر برای تمام اقوام خرید کند و خریدهای هر کس را بیرون از درب خانه قرار دهد. خریدها را اینترنتی انجام دهید یا با فروشگاه های محلی خود تماس بگیرید و از فروشنده بخواهید خریدهایتان را برایتان ارسال کند.

در حال حاضر، برای موارد خفیف تست گرفته نمی شود.

در موارد زیر، مشاوره تلفنی یا آنلاین با پزشک توصیه می شود:

اگر به آشنایی با مراکز مشاوره سلامت روان نیز علاقمند هستید می توانید اینجا کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک یا اورژانس مراجعه حضوری بکنم؟

کووید-۱۹ ویروس جدیدی از خانواده کرونا ویروس هاست و هنوز اطلاعات تحقیقاتی لازم در مورد آن تکمیل نشده است. هر روز خود را از آخرین مطالب تحقیقاتی و آپدیت های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت ایران مطلع نگه دارید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات را تنها از منابع معتبر دریافت کنید.

منبع:

https://jdrf.org.uk/coronavirus-covid-19-information-for-people-living-with-type-1-diabetes/

https://diabetesvoice.org/en/news/covid-19-and-diabetes/

 

 

 

خروج از نسخه موبایل