انتشار کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار

بهداشت شغلی

کتاب راهنمای بهداشت شغلی برای پیشگیری از کووید 19

رعایت اصول بهداشت شغلی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار، موضوعی مهم و قابل توجه در روزهای شیوع این ویروس در کشور است.

دکتر مهدی جهانگیری، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از انتشار کتاب “راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار” خبر داد.

دکتر جهانگیری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت:

این کتاب با تلاش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضاء هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار و در راستای رسالت اجتماعی در آگاه سازی گروه های شغلی مختلف از اصول بهداشت شغلی مرتبط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ تدوین و گردآوری شده است.

ساختار کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار

کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار مشتمل بر دوازه فصل و سه پیوست (۲۷۰ صفحه) است که با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توسط انتشارات حک به صورت الکترونیکی منتشر شده است.

دکتر جهانگیری افزود در این کتاب به مباحثی همچون مدیریت پیشگیرانه کووید-۱۹ در محیط کار، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک کووید-۱۹ در محیط کار، حفاظت پوستی و تنفسی، اصول پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار ویژه مدیران و کارگران صنایع و گروه های شغلی مختلف اعم از کارکنان بخش بهداشت و درمان، کارکنان اداری و خدماتی، کارکنان آزمایشگاه‌ های طبی و تحقیقاتی پرداخته شده است.

کاربرد کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار

هماهنگ کننده و ناظر علمی کتاب ادامه داد گرچه با بروز و گسترش بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور، فعالیت تعداد زیادی از واحدهای صنفی و محیط‌ های کار اداری به حالت تعطیل یا نیمه‌ تعطیل درآمد یا افراد به‌صورت دورکاری فعالیت‌ های خود را انجام می‌ دهند، اما فعالیت برخی از مشاغل خدماتی و صنعتی برای ارائه خدمات ضروری و نیز تأمین مایحتاج مردم، در این شرایط اجتناب‌ ناپذیر است.
از جمله این مشاغل می‌توان به کارکنان بیمارستان‌ ها و خدمات بهداشتی درمانی، کارکنان بانک‌ ها و برخی ادارات دولتی، پالایشگاه‌ ها و پتروشیمی‌ ها، صنایع تولید مواد غذایی و بهداشتی، نیروهای امنیتی و انتظامی و … اشاره کرد.

بدیهی است مدیریت شیوع این بیماری در محیط‌ های کاری و رعایت اصول بهداشت شغلی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار، در حفظ سلامت شاغلان و نیز خانواده‌ های آنها، از اهمیت بسیاری برخوردار است و متخصصان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار و کارشناسان HSE به‌عنوان حافظان سلامت شاغلان در محیط‌ های کار، نقش و رسالت مهمی در این زمینه دارند.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که مدیران صنایع، مراکز تجاری و خدماتی، پروژه‌ های عمرانی و کسب‌ و کارها با رعایت اصول پیشگیرانه مطرح‌ شده در کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار، ضمن کمک به کاهش و کنترل شیوع این بیماری در محیط ‌های کاری خود، یاری ‌رسان نظام بهداشتی‌ درمانی کشور در کنترل و مهار بیماری کووید ۱۹ باشند.

 

برای دانلود رایگان فایل الکترونیکی کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار اینجا کلیک کنید.
خروج از نسخه موبایل