معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

رشد جمعیت، گسترش شهرنشینی، توسعه اقتصادی و صنعتی و افزایش مصرف منابع در دهه های اخیر، موجب بروز مشکلات متعدد زیست محیطی در جهان شده است. کاهش تنوع زیستی، تخریب جنگل ها و پوشش گیاهی، فرسایش خاک، افزایش آلودگی آب، خاک و هوا، افزایش گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم از مهمترین چالش های زیست محیطی در کشورهای مختلف از جمله ایران است. لذا راهبرد حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، یک هدف اساسی برای بهبود و حفظ شاخص های زندگی بشر است. استفاده از علوم و فناوری های مختلف در زمینه ارزیابی و مدیریت پایدار منابع تجدیدناپذیر و غیر قابل تجدید، می تواند به کاهش و یا حل مشکلات زیست محیطی کمک نماید. در این ارتباط، علوم محیط زیست به عنوان یک رشته بین رشته ای، نقش و جایگاه اصلی در شناخت مسائل محیط زیست، برنامه ریزی و اجرای اقدامات برای کاهش آن دارند. لذا با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه پایدار در سطوح محلی، منطقه ای و جهانی برای بهبود شرایط و تعالی زندگی انسان، افزایش علوم و دانش محیط زیست، با تدوین و ارائه دوره های آموزشی جامع و کارآمد ضروری است.
هدف از برگزاری دوره کارشناسی رشته علوم و مهندسی محیط زیست، تربیت کارشناسانی است که شناخت و آگاهی کلی نسبت به فرایندها و ارتباطات در اکوسیستم های طبیعی و محیط های انسان ساز کسب نمایند و بتوانند در برنامه های حفاظت از محیط زیست مشارکت کنند.
دانش آموختگان مقطع کارشناسی این رشته می توانند به عنوان کارشناس آموزشی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، کارشناس محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای وابسته، سازمان جنگل ها و مراتع، اداره منابع طبیعی، شهرداری ها، صنایع، شرکت های خصوصی و… خدمت نمایند.
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه گرایش مدیریت و حفاظت تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی محیط زیست می باشد. دانش آموختگان این مقطع با توجه به مهارت و دانش هایی که در زمینه های تخصصی گرایش های محیط زیست کسب کرده اند می توانند به عنوان مربی در مؤسسات آموزشی، کارشناس ارشد پژوهشی در مؤسسات تحقیقاتی، کارشناس ارشد در سازمان های دولتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری، شهرداری، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، شرکت های خصوصی و … فعالیت نمایند.
دانش آموختگان مقطع دکتری نیز می توانند در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان هیأت علمی در تدریس و تحقیق مشغول شوند. همچنین در تدوین سیاست گذاری، برنامه ریزی، مدیریت، امور اجرایی و انجام طرح های پژوهشی سازمان های مختلف مانند سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، شهرداری، صنایع، شرکت های خصوصی و .. مشارکت خواهند داشت.
جهت دانلود فایل های برنامه آموزشی این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد (مدیریت و حفاظت تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی محیط زیست) و  دکتری، می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
خروج از نسخه موبایل