معرفی رشته مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، مقطع کارشناسی ارشد

 کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

با توجه به خسارات قابل ملاحظه ای که عمدتاً ناشی از عدم توجه به مسائل مرتبط با HSE به صورت سالانه متوجه کشور می شود، برگزاری دوره تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) ضروری می باشد. دوره تحصیلات تکمیلی مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) مجموعه ای است، آموزشی و پژوهشی که مرکب از دروس نظری، کاربردی و برنامه تحقیقاتی می باشد. هدف از برگزاری این دوره تربیت مهندسان متخصص در زمینه فوق و ایجاد انگیزه کافی برای درک و توسعه حوزه ایمنی می باشد. بدین منظور طیف گسترده ای از مسائل مرتبط با ایمنی و سلامت مورد بحث قرار می گیرند. این مسائل شامل آثار مستقیم ناشی از حوادث مانند خسارات جانی و مالی و نیز آثار غیر مستقیم مانند آثار بلند مدت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می باشند.

تاریخچه کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) 

برنامه درسی بازنگری شده دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری رشته مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در هفتاد و دومین جلسه مورخ ۹۵/۴/۱۳ کمیسیون برنامه ریزی آموزشی تصویب شد. این برنامه از تاریخ تصویب، جایگزین برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته ایمنی صنعتی مورخ ۱۳۷۳/۱۲/۲۱ می باشد. برنامه درسی بازنگری شده مذکور از تاریخ ۱۳۹۶/۷/۱ به مدت پنج سال در تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور که طبق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند، برای اجرا ابلاغ می شود و بازنگری آن پس از اتمام مدت ذکر شده الزامی است.

دروس تخصصی رشته

تعداد واحدهای درسی در این دوره 32 واحد است که شامل؛ 12 واحد دروس اصلی (اجباری)، 12 واحد دروس تخصصی انتخابی، 6 واحد پایان نامه و 2 واحد سمینار است و از دروس اصلی آن می توان؛ آمار و احتمالات مهندسی پیشرفته HS4100، مهندسی جامع ایمنی HS4101، مهندسی بهداشت حرفه ای HS4102، مهندسی محیط زیست پیشرفته HS4103 و از دروس اختیاری می توان؛ دینامیک محاسبات سیالات HS4134، کاهش ضایعات آلاينده های بهداشتی HS4104، مهندسی ایمنی صنایع دریایی، آلودگی هوای محیط زیست، بهداشت خاک، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی قابلیت اطمینان، ژئو تکنیک زیست محیطی، اقتصاد، پدیده های انتقال HS4136، ارگونومی سیستم ها و برنامه ریزی محیط H54106، مهندسی صدا و ارتعاش، مدیریت کیفی منابع آب، مهندسی پرتوها و تشعشات، برآورد خسارات بحران های طبیعی، طراحی زیر ساخت های شهری بر مبنای ریسک HS4123 و... را نام برد.

برای مشاهده کامل دروس می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE )

ادامه تحصیل و گرایش ها

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست وجود دارد.

کاربرد HSE در ایمنی، بهداشت و محیط زیست

دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در طی دوران تحصیل و پس از آن با صنایع مختلف در ارتباط می باشند، لذا دانشجو در معرض خطراتی بوده و باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید در بازدید از صنایع مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته، در صنایع شاغل می شوند، لذا رعایت مسائل ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت ضروری می باشد.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست با کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی، بهداشت و محیط زیست بسیار ارزشمند است.  شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر، خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  •  طراحی ابزارهای ارگونومیک، توانایی تجزیه و تحلیل سلامت انسان در رابطه با تغییرات در محیط های صنعتی و بهداشتی
  • متخصص در زمینه درک کافی در چرایی حوادث طبیعی و صنعتی، متخصص در زمینه روش های شناسایی علل وقوع حوادث و متخصص در زمینه روش های تحلیل حوادث و متخصص در زمینه روش های مدیریت و روش های ارزیابی دائمی
  • متخصص در زمینه شناخت آلودگی های محیط زیست و روش های کنترل آن ها، شناخت پدیده های زیست محیطی در محیط های آبی، خاکی و هوایی و طراحی و ساخت فناوری های مرتبط با کنترل آلودگی های زیست محیطی
  • تدریس دروس و آموزش مهارت ها در رشته ها و مقاطع دانشگاهی
  • طراحی، تدوین بسته های آموزشی و تهیه نرم افزاهای مورد نیاز برای تحلیل ریسک و ارائه از طریق رسانه های جمعی
  • آموزش در محیط های شغلی
  • مشارکت در برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های علمی و کاربردی در کلیه مراکز خدماتی، تولیدی و اداری
  • پروژه های تحقیقاتی در زمینه مطالعه خسارات بحران های طبیعی و  صنعتی بر جوامع شهری، روش های افزایش تاب آوری سیستم های شهری و صنعتی در مقابل حوادث، روش های کمی ارزیابی ریسک، نقش صنعت بیمه در کاهش آثار ناشی از حوادث حین کار، روش های کاهش ضایعات فرایندهای صنعتی و روش های تجزیه و تحلیل حوادث و نحوه کاربست آنها در پروژه های مشابه

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر مهندسی جامع ایمنی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی محیط زیست پیشرفته، کنترل ضایعات آلاینده های بهداشتی، مهندسی آتش، مهندسی بهداشت محیط، ژئوتکنیک زیست محیطی، ارگونومی سیستم ها و برنامه ریزی محیط، اقتصاد HSE، مهندسی صدا و ارتعاش، برآورد خسارات بحران‌های طبیعی، مدیریت کیفی منابع آب، مهندسی پرتوها و تشعشعات، ارزیابی اثرات زیست محیطی صنایع آلاینده، مهندسی سم شناسی محیطی، آنالیز کیفی و کمی ریسک در ایمنی، اصول و مهندسی مدیریت پسماند، مدیریت تغییر در محیط های بهداشتی، مدیریت بحران های طبیعی، کاهش ضایعات فرایندهای صنعتی، بهداشت خاک، مهندسی ایمنی صنایع دریایی، آلودگی هوای محیط زیست، مدیریت تغییر در محیط های صنعتی، مهندسی ایمنی صنایع نفت و گاز، مدل های انتشار و انتقال آلودگی منابع آب، مهندسی ایمنی در سازه های زیرزمینی، طراحی سیستم های کنترل آلودگی هوا در محیط های بسته، اصول مهندسی آب و فاضلاب، مدیریت ایمنی گود های عمیق،  انرژی و محیط زیست، مدیریت پسماندهای خطرناک، کارگاه نرم افزارهای بهداشت، کارگاه نرم افزارهای ایمنی، کارگاه نرم افزارهای محیط زیست، آتش سوزی مراتع و جنگل ها، مدیریت بحران های صنعتی و تجزیه و تحلیل حوادث را می گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با این رشته که در راستای اهداف و برنامه های  نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

* بهداشت

* ایمنی و آتش نشانی

* بهداشت پرتوها و حفاظت

* مدیریت HSE

*تهویه صنعتی و آلودگی هوا

*کلیات محیط زیست

* مدیریت بحران و شرایط اضطراری

* مدیریت انرژی

* سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باما HSE

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان‌های مردم نهاد(NGO) ایمنی و بهداشت، سازمان‌های مردم نهاد(NGO) محیط زیست و انرژی، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون های صنفی ایمنی و بهداشت و انجمن ها، کانون ها و سازمان های محیط زیست و انرژی نیز معرفی شده اند.

در مجموع حدود 80 گروه کسب و کار در سایت نمایشگاه مجازی باما معرفی شده که به HSE مرتبط می باشند، آشنایی شما دانشجویان عزیز با این کسب و کارها می تواند به آینده شغلی شما کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می ­باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت ­ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره­­ بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. به علاوه عناوین پایان نامه ­های کارشناسی ارشد و دکتری با کمک این نمایشگاه و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت می ­تواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینه­ های دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغ ­التحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

در این راستا توصیه می گردد با تشکیل پرونده الکترونیک خلاقیت برای خود در طی دوران تحصیلات دانشجویی، ایده های خلاقانه و نوآورانه خود را دست بندی و با حضور در رویدادهای کارآفرینی مختلف نظیر از ایده تا محصول، استارت آپ ویکندها و ایده شوها، به پرورش ایده های خود بپردازید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات