معرفی رشته ایمنی صنعتی و محیط کار، مقطع کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ناپیوسته ایمنی صنعتی و محیط کار

در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اینکه کلیه صنایع و بخش های کشاورزی، معادن و خدمات ملزم به ایمنی نمودن محیط کار برای حفظ جان انسان ها و حراست از سرمایه گذاری های انجام یافته می باشند، لذا مجموعه کارشناسی ناپیوسته ایمنی صنعتی تدوین شد. هدف از آموزش این دوره تربیت افراد متخصص در زمینه شناخت پیشگیری و برخورد با حوادث و سوانح در محیط های کار کشور می باشد.

با گسترش رو به رشد صنایع در کشور و ارتباط تنگاتنگ ارتقا کیفیت تولید با ایمنی صنعتی، جلوگیری از عملکردهای غیرقانونی واحدهای کاری و با توجه به توانایی‌هایی که فارغ التحصیلان این دوره ایمنی خواهند داشت، می توان ادعا کرد وجود این دوره آموزشی در کشور از ضرورت خاص برخوردار است.

دروس تخصصی رشته ایمنی صنعتی و محیط کار

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: مدیریت محیط زیست، مدیریت مواد خطرناک، تحلیل اثر بخش سیستم‌های ایمنی، ایمنی در حمل و نقل مواد و خدمات عمومی، ایمنی سیستم های تحت فشار، ایمنی سیستم، قوانین استانداردهای ایمنی و بهداشت، کاربرد کامپیوتر در ایمنی صنعتی، روانشناسی صنعتی، کارآموزی۲، مدیریت ایمنی در بحران ایمنی، برق۲، مدیریت در سیستم‌های هوشمند ایمنی

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ناپیوسته ایمنی صنعتی و محیط کار

کاربرد HSE در رشته ایمنی صنعتی و محیط کار

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته رشته ایمنی صنعتی و محیط کار نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهایی نظیر مدیریت ریسک، مدیریت ایمنی در بحران، مدیریت و پیاده‌سازی پروژه‌های ایمنی صنعتی، سیستم‌های پایش ایمنی، مدیریت مواد خطرناک، ایمنی سیستم و ایمنی در حمل‌ونقل مواد و خدمات عمومی را می‌گذرانند. بدیهی است در طی دوران تحصیل و کارآموزی در محیط‌های صنعتی، دانشجو در معرض مخاطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی، بهداشتی و HSE مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان باید مباحث ایمنی را در واحدهای عملیاتی رعایت نمایند. به عنوان مثال دانشجویان در دوران کارآموزی در معرض عوامل زیان‌آور محیط‌های صنعتی هستند و انجام اقداماتی در راستای حفظ ایمنی حائز اهمیت می‌باشد.

نظر بر اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی نیز در محیط‌هایی شاغل می‌شوند که احتمال حوادث شغلی و عوامل زیان‌آور وجود دارد؛ باید با رعایت نکات ایمنی اثر آسیب‌های جانی، مالی و زیست‌محیطی را به حداقل برسانند. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته رشته ایمنی صنعتی و محیط کار با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کند و آینده شغلی بهتری داشته باشند.  شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر، خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید. به علاوه آشنایی با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE و حضور در دوره های آموزشی آنلاین رایگان و همچنین مشاهده فیلم دوره های آموزشی نمایشگاه HSE باما نظیر طرح برنامه‌ریزی پیش از حادثه در صنایع، ایمنی عمومی در صنعت، ارزیابی کمی ریسک، ایمنی در شرایط اضطراری، نظارت هوشمند بر خطرات صنایع، روش عملیاتی شناسایی خطرات در صنعت و تاثیر نظامات دولتی در کاهش وقوع حوادث می‌تواند در توانمندسازی و مهارت افزایی شما دوستان دانشجو مفید باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته ایمنی صنعتی و محیط کار

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ناپیوسته ایمنی صنعتی و محیط کار می توانند در بخش های زیر مشغول فعالیت شوند:

  • اندازه گیری مقاومت زمین و ارائه طرح و محاسبه سیستم اتصال زمین
  •  طراحی و محاسبه سیستم های اعلام و اطفاء حریق
  •  طراحی و محاسبه مدارهای حفاظتی الکتریکی
  • طراحی و محاسبه حفاظ های مکانیکی کلیه دستگاه‌ها
  •  ارائه طرح ایمنی سازی مراحل مختلف تولید
  •  ارائه دستورالعمل های ایمنی برای کلیه مشاغل
  •  ارائه جدول لوازم استحفاظ فردی برای کلیه مشاغل
  •  ارائه تابلوهای ایمنی و هشدار دهنده بررسی علل حوادث ناشی از کار و اثرات زیست محیطی آن
  • بررسی و اندازه گیری سر و صدا، تجزیه و تحلیل و کنترل صدا در محیط کارهای مختلف
  •  بررسی و اندازه گیری ارتعاشات وارده به انسان و دستگاه ها و تجزیه و تحلیل و کنترل آن
  • بررسی و اندازه گیری روشنایی و تجزیه و تحلیل و کنترل آنها در محیط کار
  • بررسی و اندازه گیری نقش های گرمایی وارد بر انسان و تجزیه و تحلیل و کنترل آنها در محیط کار
  •  بررسی و اندازه گیری عوامل شیمیایی و تجزیه و تحلیل و کنترل آنها در محیط کار

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته ایمنی صنعتی و محیط کار نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر سیستم‌های پایش ایمنی، مدیریت ریسک، مدیریت محیط‌ زیست، تحلیل اثربخشی سیستم‌های ایمنی، مدیریت و پیاده‌سازی پروژه‌های ایمنی صنعتی و مدیریت ایمنی در بحران را می‌گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی HSE باما می‌باشد، عبارتند از:

مدیریت بحران و شرایط اضطراری

تأمين تجهیزات محیط‌ زیست و انرژی در شرایط اضطراری

مشاوران مدیریت بحران و شرایط اضطراری

 

مدیریت HSE و ارزیابی زیست‌محیطی

خدمات فنی و بازرسی HSE

خدمات ممیزی و استقرار سیستم‌های مدیریت HSE

تدوین HSE-Plan

 

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باما HSE

شرکت‌ها و مؤسسات آموزش و مشاوره HSEE

نرم‌افزارهای HSEE

رسانه‌های HSEE

ارائه خدمات بهداشت حرفه‌ای

تأمین تجهیزات سنجش عوامل زیان‌آور محیط‌کار

تست ارتینگ صنعتی و ایمنی برق

ارائه سیستم‌ها و راه‌حل‌های ایمنی در محیط کار

خدمات دوزیمتری

مراکز، شرکت‌ها و مطب‌های ارائه دهنده خدمات طب کار

 

این موارد بخشی از حوزه‌های کاری فارغ‌التحصیلان رشته کارشناسی ناپیوسته ایمنی صنعتی و محیط‌ کار  است. اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرف گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت‌ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره‌بردار با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می‌توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما HSE به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، طرح کاد پلاس را در 5 گام مطرح نمودیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید. در اوقات فراعت خود به کسب مهارت و تجربه بپردازید و آینده شغلی بهتری داشته باشید.

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات

  • مائده بهرامی
    1401-01-31 14:34:10

    سلام وقتتون بخیر قسمت ادامه تحصیل و گرایش ها و کاربرد HSE ناقص هست

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود، بله ان شاالله کامل می شود. تشکر از توجه شما

  • علیرضا پناهی راد
    1401-05-06 17:46:28

    با سلام تشکر و قدردان از مجموعه اچ اس ای با ما (باما HSE) که خدمت بزرگی به جامعه دانشجویان و ارتقا سطح اطلاعات ایمنی را در اختیار عموم قرار داده اند دوره ها بسیار عالی و کاربردی و همچنین اساتید مجرب در حوضه ایمنی و بهداشت

  • پاسح کارشناس سایت

    هدف مجموعه باما HSE توانمندسازی دانشجویان و ارتقا فرهنگ ایمنی می باشد. ضمن تشکر از شما، شما نیز در معرفی سایت باما HSE و دوره های آموزشی، این مجموعه را یاری نمایید.