اقدامات اولیه نجات در سوانح جاده ای

نجات سوانح جاده ای

یکی از عوامل شایع در مرگ زودرس شهروندان کل دنیا، تصادفات جاده‌ای است. این تصادفات روزانه در جهان جان عده زیادی از انسان ها را میگیرد، بنابراین اهمیت زیادی دارد که بتوانید تا حد امکان در صحنه‌های تصادف کمک‌کننده باشید. برای این که بتوانید قهرمان سوانح جاده‌ای باشید، نیاز دارید تا با برخی اصول آشنا شوید. زمان معمولی که طول می‌کشد تا یک آمبولانس به محل سانحه برسد، حدود ۱۰ دقیقه است. با توجه به این که دقایق اولیه و اقداماتی که برای نجات جان مصدومین انجام می‌دهید، اهمیت ویژه‌ای دارد، در ادامه این مطلب ۱۲ مرحله برای نجات افراد در سوانح جاده ای را بررسی کرده‌ایم.

چرخه ۱۲گانه نجات را بشناسید؛ آماده شوید تا نجات‌ دهید!

یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های یک تیم نجات مانند آتش‌نشانی، دستورالعمل ۱۲گانه نجات است. رعایت کردن این ۱۲ مرحله برای تمامی تیم‌های نجات اجباری نیست، اما در شرایط مناسب می‌تواند کیفیت عملیات نجات را تا حد امکان افزایش دهد. مراحل ۱۲گانه نجات از مهم‌ترین دستورالعمل‌هایی است که در دوره آموزش آتش نشانی می‌آموزید. به عنوان مثال اولین مرحله، آمادگی برای نجات جان آسیب‌دیدگان است.
در مرحله اول، که جزو مراحل کلیدی در دستورالعمل ۱۲گانه است، باید موارد مورد نیاز آسیب‌دیدگان را فراهم کنید. انتخاب کردن وسیله نقلیه مناسب با توجه به شرایط تصادف و آب‌وهوای منطقه، فراهم کردن مواد غذایی مناسب برای تامبن انرژی بدن نجات‌گران، تجهیزات مورد نیاز برای نجات و تجهیزات لازم برای اعلام خطر باید در مرحله اول فراهم شوند. در کنار این موارد، داشتن تجهیزات مورد نیاز برای مواجهه با موقعیت‌های خطرساز نیز واجب است.

آشنایی با تمامی مراحل ۱۲گانه:

تا به اینجای مطلب با اولین مرحله چرخه ۱۲گانه نجات آشنا شدید. این مراحل، اصول دوره امداد و نجات و آتش نشانی هستند که میبایست رعایت شوند. دیگر مراحل چرخه ۱۲گانه نجات در سوانح جاده ای به شرح زیر هستند:

  • آمادگی برای نجات جان آسیب‌دیدگان
  • نحوه مدیریت برای رسیدن به محل حادثه
  • اقدام به ارزیابی صحنه حادثه
  • اقدام به دستیابی به منطقه مورد نظر
  • مدیریت صحیح صحنه تصادف
  • اقدام به نجات افرادی که در دام تصادف هستند
  • انجام اقدامات اولیه برای مصدومان نجات‌یافته
  • رهاسازی تمامی مصدومین
  • اقدام به تثبیت حال مصدومین برای انتقال به بیمارستان و مراکز مربوطه
  • خارج کردن تمامی مصدومین از خودروها
  • انتقال آسیب‌دیدگان به بیمارستان
  • پایان دادن به مراحل دوازده‌گانه نجات
پیشنهاد میکنیم از وبینار رایگان آشنایی با تجهیزات نجات در سوانح جاده ای و ترافیکی  به همراه دریافت گواهی نامه معتبر دیدن کنید.
سانحه جاده ای

اقدامات مهم برای ارزیابی صحنه تصادف و نجات در سوانح جاده ای

ارزیابی صحنه تصادف برای نجات در سوانح جاده ای اهمیت زیادی دارد. برنامه‌ریزی کردن برای ورود به صحنه و انتخاب مسیر، توقف مناسب در محل و نشانه‌گذاری محل از نکات مهم برای ارزیابی صحنه تصادف هستند. در نظر داشته باشید که با بررسی ترافیک پیرامون صحنه تصادف، باید بهترین و کم‌ترافیک‌ترین راه را برای رسیدن به صحنه حادثه انتخاب کنید.

نجات در سوانح جاده ای؛ نکات مهم درباره استفاده از وسایل هشداردهنده

برای این که بتوانید از تصادفات بعدی در صحنه حادثه جلوگیری کنید، باید از وسایل هشداردهنده به شیوه درست استفاده کنید. به همین دلیل سریعا پس از این که خودرو امداد را پارک کردید، باید چندین وسیله هشداردهنده را در صحنه قرار دهید تا شهروندان دیگر از اتفاق پیش‌رو مطلع شوند.

در صحنه حادثه برای رهاسازی مصدومین چه کار باید کرد؟

رهاسازی برای افراد آسیب‌دیده به این معنی است که شما فضای مناسبی بین این افراد و خودرو ایجاد کنید. برای این کار در ابتدا باید فرمان خودرو را از بدن مصدوم جدا کنید. سپس با باز کردن شاسی و رهاسازی زیرپایی، تا حد زیادی مصدوم را رها کرده اید. در آخر باید با جدا کردن بدنه ماشین مصدوم را از محل حادثه رها کنید.

جان مصدومین را خیلی اصولی نجات دهید

شرکت در دوره های ایمنی و آتش نشانی برای افرادی که تمایل دارند به عنوان یک قهرمان واقعی در دنیای امروزی در صحنه حادثه ، نقش ایفا کنند ، پیشنهاد می‌شود. این دوره برای علاقه‌مندان، یک دوره نشاط‌بخش و آموزنده است. از مهم‌ترین نکاتی که در این آموزش ها می‌آموزید این است که چگونه در ۱۲ مرحله، مصدومین سوانح جاده‌ای را نجات دهید. به عنوان مثال اولین مرحله این است که بتوانید وسایل مناسب را برای کنترل خطر فراهم کنید.
سخن پایانی
آنچه در مورد اقدامات اولیه نجات در سوانح جاده ای گفته شد، تنها بخشی از اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای عملیات نجات در سوانح جاده ای است.  عملیات نجات در سوانح جاده ای، بسیار تخصصی و حرفه‌ای بوده و نیاز است دوره های آموزشی تخصصی در حوزه ایمنی و HSE به ویژه متناسب با گروه های هدف خاصی برگزار گردد. برخی از دوره های آموزش HSE و کاربرد آنها برای عموم مردم نیز مورد نیاز می باشد.  نمایشگاه مجازی باما با برگزاری دوره های ایمنی و آتش نشانی و در اختیار قرار دادن فیلم رایگان اینگونه دوره ها با رویکرد مسئولیت اجتماعی به دنبال ارتقای فرهنگ ایمنی و HSE می باشد.
خروج از نسخه موبایل