در مورد ماسک، دستکش و شستن صحیح دست بیشتر بدانیم …

ماسک، هر ساله مورد تقاضای بسیاری از افراد جامعه می باشد آن هم به دلایل زیادی مانند آلودگی هوا، آنفولانزا، سرما خوردگی، مشاغل با محیط آلوده و حتی برای بانوان در منزل جهت خانه تکانی. اما آنچه که در حال حاضر نیاز به ماسک را لازم داشته، ویروس همه گیر کرونا است زیرا پزشکان استفاده از ماسک مناسب را، برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توصیه کرده اند. سؤالات زیادی در این خصوص به وجود می آید که: چه نوع ماسکی انتخاب کنیم؟ کدام یک مفیدتر خواهد بود؟ مدت زمان استفاده از آنها چقدر است؟ اگر نتوانستیم ماسک تهیه کنیم چه باید کرد؟ و… باما باشید تا به سؤالات شما پاسخ دهیم.

بهتر است قبل از اینکه ادامه مطلب رو بخوانید، به نکته زیر توجه کنید.

اگر میخواهید برای سؤالاتتان در مورد ویروس کرونا، بدانید اینجا کلیک کنید.

هنگام خرید ماسک چه شرایطی را در نظر بگیریم؟

ماسک ها عاملی فیزیکی برای جلوگیری از ورود آلاینده و ذرات معلق، به دهان و بینی است. همه ی ماسک ها، کارایی یکسانی ندارند و باید به میزان آلودگی محیطی که در آن قرار می گیریم توجه کنیم. مثلاً ماسکی که شخص مبتلا به آسم یا مشکلات تنفسی، برای حفاظت از ریه های خود در هوای آلوده استفاده می کند، با ماسکی که شخص پزشک برای عمل جراحی در نظر می گیرد، متفاوت است. بطور مثال دامنه تغییرات ذرات معلق، که از جمله آلاینده های مهم هوا محسوب می شوند، که از ۰٫۰۰۰۲ میکرومتر تا ۵۰۰۰ میکرومتر می باشد. پس شخص خریدار با توجه یه این موضوع و میزان سلامت جسمی خود، متوجه می شود از مغازه دار چه ماسکی را بخواهد.

اطلاعات بیش از ۸۰ شرکت را که در زمینه تأمین وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی، مانند ماسک، دستکش و تأمین مواد ضدعفونی کننده، گندزدا و شوینده، فعالیت می کنند، در سایت باما قرار داده ایم. شما می توانید بر روی هر یک کلیک کرده و از خدمات آنها بهره مند شوید.

 ماسک ها چند نوعند؟

در هوای آلوده و محیط های دارای ریزگرد مورد استفاده قرار می گیرد. مدل پارچه ای این ماسک نیز دارای تسمه کشی است که برای تنظیم و پوشش کامل بر روی صورت استفاده می شود. از دیگر مزایای آن قابل شست و شو بودن آن است.

در محیط های بسیار آلوده مانند کارخانجات صنعتی و محیط های شهری که دارای آلاینده ها و ریزگردهای زیاد هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. مدل پارچه ای این نوع ماسک علاوه بر قابل شست و شو بودن آن، تسمه کشی قابل تنظیم دارد که شخص می تواند آن را به صورت محکم و کاملاً پوشیده بر روی صورت خود قرار دهد و از ورود آلاینده ها جلوگیری کند.

این مدل در محیط های آلوده که ریزگردهای غیر شیمیایی دارند و البته گازها و بخارات سمی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت فیلتر کردن گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر برای محیط های دارای آلودگی هوا با ریزگردهای غیر شیمیایی مناسب است.

این مدل ماسک دارای بهترین نوع پوشش روی صورت و بالاترین کیفیت را برای فیلتر کردن ریزگردها در هوای آلوده دارد و در صنعت داروسازی و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

به جهت نرم و سبک بودن آن و کش منعطف برای پوشش مناسب دهان و بینی، در هوای آلوده شهری، کارخانه های صنعتی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها حتی پیشگیری از بیماری های تنفسی فصلی مانند آنفولانزا، کرونا و… مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده تجهیزات حفاظت فردی مانند انواع ماسک (ماسک پزشکی، N95، N99 و …) و دستکش (دستکش یکبار مصرف، دستکش لاتکس و …)، اینجا کلیک کنید.

آموزش تصویری قرار دادن ماسک به روش صحیح را در ادامه ببینید.

چرا باید مداوم دستانمان را بشوییم؟

شستن مرتب دست ها از توصیه های اصلی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. در هنگام شستشوی دست های خود، به مناطقی که معمولاً نشسته باقی می مانند و یا خوب شسته نمی شوند توجه کنید. ممکن است همین نقاط، آلوده به ویروس باشند.

این نکات را به خاطر بسپارید.

آموزش تصویری شستن دست به روش صحیح

 

اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید، می توانید از محلول ضدعفونی کننده دست که به صورت مایع و کرم در بازار موجود است استفاده کنید.

 

یادتان باشد حتماً باید شستن دست ها بین ۲۰  تا ۳۰ ثانیه طول بکشد یعنی به اندازه خواندن دو تا سه بار آهنگ تولدت مبارک

باما، اطلاعاتی از انواع دستکش و خصویات آنها را کسب کنید.

بسیاری از افرادی که دچار حساسیت پوستی هستند، بنا به نظر پزشک معالج خود ملزم به استفاده از دستکش می شوند و یا بسیاری از افراد با وجود همه گیر شدن بیماروی کرونا، شرایطتشان اقتضا می کند، در مکانی قرار بگیرند که دسترسی به آب و صابون ندارند، استفاده از دستکش مناسب، امری ضروری است. ما در اینجا اطلاعات انواع دستکش را به همراه معایب و مزایا در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار داده ایم تا به راحتی آنها را با هم مقایسه کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

دستکش ها بسته به نوع نیاز و جنس آنها به ۴ دسته تقسیم می شوند. که عبارتند از:

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس بهترین نوع دستکش برای مقاومت در برابر ویروس کرونا است. زیرا مثل یک پوست ثانویه به دست می چسبد و چون قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد در حرکت روان دست ها خللی ایجاد نمی کند و از همه مهمتر به دلیل جنسی که دارد قابل اطمینان و با دوام است و از عبور موارد عفونی و آلودگی ها، جلوگیری می کند. همچنین قابلیت ضدعفونی با اتانول به همراه استفاده طولانی حدود ۱۶ ساعت، دارد.

معایب:

برخی از افراد به این نوع دستکش حساسیت پوستی دارند و نمی توانند استفاده کنند. پس بهتر است قبل از استفاده و یا پیشنهاد به دوستان یا بیماران، آنها را از این مورد آگاه کنید. با وجود اینکه این نوع دستکش به محیط زیست هیج آسیبی نمی زند و به راحتی تجزیه می شود، در برابر برخی از مواد شیمیایی که ممکن است به دستگاه تنفسی آسیب بزند، نمی تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد و سوراخ می شوند. استفاده از این دستکش در صنایعی مانند صنعت رنگ آمیزی خودرو نمی تواند گزینه خوبی باشد.

دستکش وینیل

بی رنگ است و به دلیل دست ساز بودن آن، قابلیت نفوذ ویروس حدود یک سوم است. مناسب برای خانه داری و حفظ بهداشت می باشد. این نکته را به خاطر بسپارید که در صورت ضدعفونی کردن مجدد، قابلیت نفوذ آلودگی به آن بیشتر می شود. این نوع دستکش برای کارهای غیر حساس و سبک استفاده می شود. بیشتر مورد استفاده در فعالیت هایی با ریسک پایین مانند آرایشگری و صنایع غذایی و… می باشد. از مزایای دیگر این دستکش قیمت پایین آن، نچسبیدن به دست و حساسیت زا نبودن آن، می توان نام برد.

معایب:

به هیچ عنوان مناسب برای فعالیت های شیمیایی با ریسک بالا، که کار با متریال خطرناک از ملزومات آن است، نمی باشد.

دستکش نیتریل

 برای افرادی که به دستکش لاتکس حساسیت دارند مناسب است. زیرا از لاستیک های مصنوعی ساخته شده و دیگر حاوی مواد پروتئینی که موجب آلرژی می شود نیست. این نوع دستکش، که به رنگ آبی در بازار موجود است، قابلیت ضدعفونی کردن با اتانول را دارد و به دلیل قدرت کششی بالا، مقاومت بیشتری نسبت به دستکش لاتکس در برابر سوراخ شدن از خود نشان می دهد. مناسب برای مکانیک کارها، کارشناسان پزشکی و افرادی که با مواد شیمیایی خطرناک سروکار دارند، است.

معایب:

علاوه بر اینکه این دستکش در بسیاری از صنایع محبوب است، ولی به دلیل قدرت رسانایی که دارد، اصلاً مناسب کار با لوازم برقی نمی باشد.

 

دستکش پلی اتیلن

یکی از قابلیت های این دستکش، مقاومت بالا و دوام طولانی مدت آن، است. اگر با اتانول ضدعفونی شود، مقاومتش بیشتر می شود و تا حدی خطر انتقال آلودگی را کاهش می دهد. بیشتر مناسب برای شغل هایی که نیاز به سطح بالایی از بهداشت دارند مانند بسته بندی کردن، سرو غذا و… می باشد.

معایب:

این دستکش سایزهای مختلفی دارند و ممکن است تا حدی بزرگ و گشاد باشد که تا بازوها را بپوشاند. به همین دلیل مناسب برای مشاغلی که نیاز به دقت بالایی دارند، نمی باشد.

سایت باما امیدوار است با استفاده از همین نکات ساده آموزشی، سلامتی رو به همدیگر هدیه بدهیم.

خروج از نسخه موبایل