ایده های کسب و کار و کارآفرینی در بهداشت حرفه ای

کارآفرینی در بهداشت حرفه ای و ایمنی

 افراد خلاق و نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان توانسته‌اند در جهان تحولات عظیمی را رقم بزنند. در هر حوزه‌ای می‌توان خلاقیت و نوآوری داشت و به‌عنوان کارآفرین به آن حوزه ورود پیدا کرد. دانشجویان و فارغ‌‌التحصیلان بهداشت حرفه‌ای نیز می‌توانند در این حوزه خود را به عنوان کارآفرین به جامعه معرفی کنند. زمینه‌های مختلف کاری در حوزه بهداشت حرفه ای وجود دارند که در آن ها می توان کارآفرینی را تجربه کرد. رشته بهداشت حرفه ای حوزه‌های کاری و تحقیقاتی زیادی از جمله عوامل فیزیکی، عوامل شیمیایی، ارگونومی، عوامل روانی، ایمنی  و …دارد. هرکس بنا به علایقش، می تواند حوزه تخصصی خود را مشخص کرده و مسیر کارآفرینی در بهداشت حرفه ای را پیدا کند. در این مقاله به فرصت ها و زمینه های کارآفرینی در بهداشت حرفه ای می پردازیم.

کارآفرینی در ارتباط با نویز در محیط کار (صدای شغلی)

در میان عوامل زیان آور ، صدا یکی از مهمترین عوامل زیان‌آور هم در محیط کار و هم در زندگی شهری است. با کاهش صدا ، امکان کاهش شیوع بیماری‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های مراقبت سلامتی  وجود دارد. صدای محیط زیست یک استرسور است و اثرات منفی زیادی بر روی انسان‌ها دارد.

اگر شما به موضوع صدا (نویز) علاقه دارید، آیا می‌دانید برای کاهش نویز در خودروها و کاهش نویز ترافیک، چه نوآوری می‌توان داشت؟ شاید استفاده از لاستیک‌هایی که صدای کمتری تولید کنند یا سرعت‌گیرهای جاذب صدا از گزینه‌های خوب در این زمینه باشد.

نظرتان در مورد کار بر روی جاذب‌های صوتی چیست؟ جاذب‌های صوتی در محیط‌های کاری، ساختمان‌ها، خودروها و سایر موارد، می‌توانند کاربرد وسیعی داشته باشند. مواد جدیدی برای ساخت جاذب‌های صوتی کشف کنید و به کمک یک تیم قوی، به اهداف خود برسید.

آیا تابحال از دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرس و جو کرده‌اید که برای پخش صدا و نیاز به اتاقک پخش صدا، چقدر دچار دردسر شده‌اند؟ به نظر می‌رسد، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهداشت حرفه ای که بر روی اثر نویز بر حیوانات تحقیق می‌کنند، در ساخت و تهیه این اتاقک‌ها دچار چالش جدی شده‌اند. شما برای ورود به مسیر کارآفرینی باید نیازهای جامعه خود را بشناسید.

نمایشگاه مجازی باما HSE، برای توانمندسازی دانشجویان برای ایده پردازی،‌ خلاقیت بیشتر و کارآفرینی در آینده، کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح کرده است. داوطلبان عزیز پس از پذیرفته شدن در کنکور سراسری می توانید از کارپوشه استفاده کنید تا ایده های نوآورانه خود را ثبت کنید.

کارآفرینی در ارتباط با عوامل شیمیایی محیط کار

یکی از مباحث مهم دیگر در بهداشت حرفه ای، عوامل شیمیایی زیان آور محیط کار است که کارگران بی‌شماری را درگیر می‌کند و سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. تحقیق و پژوهش در این حوزه بسیار گسترده است و دانشجویان زیادی علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند. شاید فیلد موردعلاقه شما هم در زمینه عوامل شیمیایی باشد.

آلودگی هوا یکی از مباحث مهم و اولویت‌دار در دنیای امروز به‌شمار می‌رود. امروزه بر روی گیاهانی که جاذب موادشیمیایی خطرناکی مثل تولوئن، فرمالدئید و گردوغبارها هستند، تحقیقات زیادی صورت می‌گیرد و می‌توان اختراعات زیادی در این زمینه داشت.

علاوه بر این، دستگاه‌های آزمایشگاهی و اندازه‌گیری زیادی مثل جاذب‌ها، پمپ‌های نمونه برداری فردی، تجهیزات نمونه برداری محیطی و سایر موارد وارد کشور می‌شوند که ارز زیادی از کشور خارج می‌شود. شرکت‌های دانش بنیانی که در این زمینه فعالیت کنند سودآوری ارزی زیادی را برای کشور عزیزمان به ارمغان خواهند آورد.

اخیرا محققان و مخترعین بر روی کلاه‌های ایمنی که مجهز به سنسورهای کشف گاز مونوکسیدکربن هستند فعالیت می‌نمایند.

کارآفرینی در ارتباط با ارگونومی

ارگونومی در همه محیط‌های کاری و حتی در خانه نیز کاربرد دارد. زمینه فعالیت و نوآوری در حوزه ارگونومی بسیار جذاب است. امروز در تولید یک ابزار ساده مثل خودکار تا راه‌اندازی یک سیستم کاری کامل، از ارگونومی و نظارت متخصصان ارگونومی ( ارگونومیست‌ها) استفاده می‌شود.

صفحه کلیدها و موس‌های ارگونومیک، میز و صندلی ارگونومیک،کیف و کوله‌های متناسب با ویژگی‌های هر فرد، لوازم التحریر نوینی که از ارگونومی پیروی می‌کنند و صدها مثال دیگر که شما در اطراف خودتان می‌توانید ببیند.

افراد چپ دست همیشه برای انجام کارها دچار مشکل می‌شوند و استفاده از ابزارهایی که برای  افراد راست دست ساخته شده است، برای چپ دستان عزیز سخت و مشکل است.  اکثر ابزارآلات موجود در بازار برای استفاده عموم ساخته شده است و تولیدکنندگان برای تولید این تجهیزات، ویژگی‌های خاصی مثل چپ دست بودن را در نظر نگرفته‌اند. استفاده از تجهیزات غیراستاندارد موجب بروز مشکلات سلامتی در افراد چپ دست می‌شود. همچنین استفاده از ابزارهای نامناسب باعث کاهش بهره‌وری در افراد چپ دست می‌شود. اگر شما یک چپ دست باشید این معضل استفاده از تجهیزات از زمان کودکی تاکنون را تجربه کرده‌اید. شما می‌توانید در این حوزه وارد شوید چراکه بازار هدف شما در این مورد مشخص است.

تجهیزات پوشیدنی که از بروز کمردرد و سایر اختلالات اسکلتی عضلانی در کارگران پیشگیری می‌کنند و باعث افزایش بهره‌وری می‌گردند. این تجهیزات پوشیدنی کاربردهای زیادی دارند و اجازه خستگی زیاد و فشار مضاعف بر بدن افراد را نمی‌دهند.

کارآفرینی در ارتباط با ایمنی

ایمنی یکی از حوزه‌های مهم در بهداشت حرفه ای محسوب می‌شود. رعایت ایمنی از وقوع حوادث خطرناک و متعدد در محیط‌های کاری جلوگیری می‌کند. رعایت ایمنی موجب حفظ جان هزاران انسان‌ها می‌شود. با مثال‌های کارآفرینی  و خلاقیت در حوزه ایمنی بیشتر آشنا شویم:

اخیرا از بارکدها برای آموزش ایمنی کارکنان استفاده می‌شود. با اسکن سریع بارکد، کارگران در مورد خطرات ایمنی آگاهی کامل کسب می‌کنند.

هر روزه کاربردهای زیادی برای هواپیماهای بدون سرنشین یافت می‌شود. یکی از کاربردهای این هواپیما، فیلم و عکس گرفتن از محیط‌های کاری است که دسترسی انسان‌ها به آن مناطق، سخت و طاقت فرسا است. علاوه بر آن، این هواپیماها سرعت کار را افزایش می‌دهند و باعث افزایش بهره‌وری می‌گردند.

مورد تجهیزات پوشیدنی چه رویایی می‌توان داشت؟ لباس‌ها و سایر تجهیزات پوشیدنی مجهز به GPS به کمک کارگران مخصوصا کارگران ساختمانی می‌شتابند، تمامی شرایط محیط کار و حرکات کارگران را ثبت و تحلیل می‌کنند، علائم حیاتی کارگران را ثبت و آنالیز می‌نمایند و خستگی کارگر را هشدار می‌دهند و به این ترتیب از وقوع حادثه پیشگیری می‌کنند.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده تجهیزات حفاظت فردی مانند انواع ماسک های تنفسی (ماسک پزشکی، N95، N99 و …) اینجا کلیک کنید.

مادران باردار به دلیل بارداری و نبود وسایل حفاظت فردی مناسب این دوران مجبور به ترک کار خود میگردند. به نظر شما، تولید وسایل حفاظت فردی مناسب برای این قشر از کارکنان چقدر می‌تواند بازار بزرگی را تصاحب نماید و ایمنی را برای مادران باردار به ارمغان بیاورد؟

کارآفرینی در ارتباط با عوامل روانی

عوامل روانی در محیط کار به‌ صورت منفی می‌توانند بر کاهش بهره‌وری، غیبت کارکنان، افزایش حوادث و بیماری‌ها و افزایش هزینه‌های غیر مستقیم کاری شود. برای اینکه جو مثبتی در محیط کار ایجاد شود، کارهای متعددی می‌توان انجام داد.

برای به وجود آوردن آرامش در محیط کار، گیاهان و اجزای طبیعت جز اولین‌ها می‌باشند. شرکتی را در نظر بگیرید که در زمینه گل و گیاه فعالیت دارد و با قرارداد با سازمان‌ها، گل با گلدان‌های شیک به سازمان‌ها اجاره می‌دهد و نگهداری از این گیاهان را نیز خودش به‌عهده می‌گیرد و پرسنل مجرب شرکت، هفته ای یکبار برای آب‌دهی، قلمه‌زنی و سایر رسیدگی‌ها به سازمان‌های مورد نظر مراجعه می‌کند. تصور کنید که چقدر شغل شیک و دلپذیری می‌باشد.

گاهی اوقات، کارکنان و کارگران برای رفع خستگی خود احتیاج به مکانی برای استراحت دارند و یا دوست دارند مدتی به تنهایی مشغول به کار شوند و دور از همکاران خود تمرکز کنند اما متاسفانه در محیط‌های کاری به آن دقت کافی و لازم نمی‌شود. خیال پردازی کنید که شما مدیرعامل شرکتی هستید که باکس‌ها و اتاقک‌های کوچک استراحت تولید می‌کند و برای سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی اجاره سالانه می‌دهد.

افراد یک سوم و حتی بیشتر  وقت خود را در محیط‌های کاری می‌گذارند. به همین دلیل آرامش و نشاط در محیطهای کاری، خیلی پر اهمیت است. شرکت های بزرگ دنیا مثل گوگل، یاهو، مایکروسافت و سایر شرکت‌های مطرح دنیا برای کارکنان خود، تجهیزات بازی فراهم آورده‌اند. شما هم می‌توانید از این ایده استفاده کنید و کسب و کار نوینی را به وجود آورید.  این کسب و کار جدید و خلاق شما می‌تواند در زمینه تهیه تجهیزات بازی و اجاره  ماهانه یا سالانه به سازمان‌های دیگر فعالیت نماید.

جمع‌بندی

خلاقیت و داشتن پشتکار می‌تواند دنیای جدیدی از کسب و کارها را به روی شما عزیزان باز کند. اگر به حوزه کارآفرینی علاقه‌مند هستید ایده‌های جدید و نو را بررسی کنید. سعی کنید که یک تیم خوب از اعضای بامسئولیت و تلاشگر تشکیل دهید تا در کارتان موفق شوید. همیشه سعی کنید که با جنبه‌های مختلف کارآفرینی آشنا شوید و در دوره‌های مرتبط شرکت کنید. شما هم مثل کارآفرینان موفق دنیا با داشتن برنامه‌ریزی و تلاش می‌توانید موفق شوید. امیدواریم روزی در مورد کسب و کار موفق شما بنویسیم.

برای اطلاع از رویداد های حوزه بهداشت،‌ ایمنی،‌ محیط زیست و انرژی در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse  و hsebama نمایشگاه مجازی باما HSE را دنبال کنید.

نویسنده

رعنا قاسمی دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای

خروج از نسخه موبایل