جعبه آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

جعبه-آتش-نشانی

در مکان‌هایی که احتمال بروز آتش‌سوزی است، معمولاً قفسه‌ای قرمز رنگ قرار دارد که تجهیزات خاموش کردن آتش، برای مواقع ضروری درون آن قرار می‌گیرد. تجهیزات درون این قفسه، ممکن است توسط آتش‌نشان‌ها یا افراد غیرحرفه‌ای برای اطفاء حریق مورد استفاده قرار بگیرد. این جعبه‌ها با نام جعبه آتش ‌نشانی شناخته می‌شوند و یکی از ملزومات اساسی برای مجتمع های مسکونی، اداری، صنایع و… است.

جهت مشاهده دوره های آتش نشانی همراه با دریافت گواهی نامه معتبر کلیک کنید.

جعبه آتش نشانی چیست؟

 

جعبه آتش نشانی یا Fire Fighting Box یک محفظه‌ی توخالی با اندازه‌ و مدل‌های مختلف است که برای نگه‌داری از تجهیزات اولیه آتش‌نشانی در ساختمان ها، صنایع و…  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاموش کردن یا کنترل آتش در لحظات اولیه بسیار مهم است. بنابراین در دسترس بودن جعبه آتش‌نشانی می‌تواند از بروز حوداث بزرگ‌تر و گسترش شعله‌ها در آتش جلوگیری کند. همچنین وجود این تجهیزات باعث می‌شود تا با کنترل آتش، زمان بیشتری برای خروج ساکنین یک ساختمان فراهم شود.

علاوه بر این، آتش‌نشان‌ها از طریق شیلنگ داخل این جعبه، می‌توانند انتقال آب را به طبقه‌های مختلف و دیگر ساختمان انجام دهند.

عمدتاً جنس جعبه آتش‌نشانی باید از مواد سخت و ضدحریق باشد. بنابراین معمولاً بیشتر تولیدکنندگان آن را از آهن یا فولاد می‌سازنند، اما برخی از تولیدکنندگان گاهی از جنس فایبرگلاس و استیل نیز برای ساخت این جعبه استفاده می‌کنند.

به‌دلیل اهمیت جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی و اطفاء آن در سریع‌ترین زمان، سازمان آتش‌نشانی طی ابلاغیه‌ای به کلیه واحدهای صادرکننده جواز در شهرداری دستور داده است تا پیمانکاران ساخت و ساز از این جعبه برای ساختمان های مختلف استفاده کنند. همچنین جعبه آتش‌نشانی نباید هیچ‌گونه قفلی داشته باشد تا در مواقع ضروری افراد بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. همچنین علاوه بر این‌که ساختمان‌ها باید مجهز به این جعبه باشد، در صورت تعداد طبقات بیشتر از پنج طبقه، باید مجهز به لوله‌کشی آتش‌نشانی نیز باشد. عمدتاً لوله‌کشی آتش‌نشانی از ۲ طریق اسپرینکلر و جعبه آتش‌نشانی امکان‌پذیر است.

 

 

تجهیزات جعبه آتش نشانی

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی بسته به وسعت و نوع و مکان مورد استفاده آن، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با این‌حال رایج‌ترین تجهیزات داخل این جعبه عبارتند از:

  1. شیلنگ برزنتی آتش‌نشانی
  2. قرقره‌های نگه‌دارنده شیلنگ
  3. نازل آتش‌نشانی
  4. کپسول اطفاء حریق
  5. شیر فلکه آتش‌نشانی
  6. کوپلینگ و هیدرانت
جهت شرکت در دوره های ایمنی و HSE همراه با دریافت گواهی نامه معتبر کلیک کنید

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی عمدتاً در رنگ‌های قرمز، نقره‌ای (استیل) و سفید تولید می‌شوند. همچنین روی این جعبه‌ها کلمه F که مخفف Fair است، درج می‌شود. به‌طورکلی جعبه آتش‌نشانی با توجه به موقعیت قرارگیری در ۲ نوع توکار و روکار تولید می‌شود. با این‌حال بسته به‌ موقعیت مورد استفاده، سایز و کاربرد انواع جعبه آتش‌نشانی عبارتند از:

  1. جعبه تک درب
  2. جعبه دو درب یا دوقلو
  3. جعبه دیواری
  4. جعبه ایستاده
  5. جعبه آتش‌نشانی قرقره با شیلنگ (برای ساختمان‌های کم جمعیت)
  6. جعبه دو طبقه ایستاده
  7. جعبه کپسول آتش‌نشانی (برای خاموش کردن دستی آتش‌سوزی)
  8. جعبه آتش‌نشانی محوطه‌ای (برای مکان‌های باز مانند باند هلی‌کوپتر)
  9. جعبه کف پاش
  10. جعبه پایه‌دار
  11. جعبه‌ آتش‌نشانی سفارشی‌ساز

 

کاربرد جعبه آتش نشانی

کاربرد اصلی جعبه آتش‌نشانی نگه‌داری از تجهیزات اولیه آتش‌نشانی است که به‌عنوان اولین ابزار در زمان اطفای حریق در ساختمان ها، صنایع و…. مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جعبه‌های FireBox در مکان‌های عمومی که نیاز به سیستم‌های کامل برای اطفاء حریق دارند نیز، کاربرد دارد. عمدتاً از این جعبه باید در مکان‌های زیر استفاده شود.:

 

کلام آخر:

در این محتوا سعی نمودیم مباحثی در خصوص انواع، اجزاء و کاربرد های جعبه آتش نشانی خدمت شما دوستان تقدیم نماییم. ما در نمایشگاه مجازی باماHSE، کلیه کسب و کارهای حوزه ایمنی و آتش نشانی و به ویژه شرکت ها و فروشگاه های تامین و تولید کننده جعبه های آتش نشانی را معرفی می نماییم. در واقع هم این شرکت ها میتوانند یک غرفه مجازی رایگان در سایت باماHSE برای خود داشته باشند. به علاوه دوره های آموزشی بسیار متنوع رایگان مرتبط با ایمنی، آتش نشانی در سایت نمایشگاه مجازی باماHSE در حال برگذاری بوده و فیلم رایگان دوره های قبلی نیز به آدرس bamahse.com/workshops در دسترس است.

خروج از نسخه موبایل