خانه تکانی ایمن: نکاتی که همه باید بدانند.

هر ساله در آستانه سال نو، شاهد اجرای  مراسم باستانی خانه تکانی هستیم. البته ساختمان ها با توجه به کوچک بودنشان و ویروس کرونا که تقریباً یکسالی هست مهمان ناخوانده ی خانه هایمان شده، اکثراً در طول سال تمیز هستند. اما مردم بخاطر شگونش هم که شده، آن را اجرا کرده و تمامی وسایل را شسته و برق می اندازند.

خانم های خانه داری که با جدیت، مشغول فعالیت خانه تکانی می شوند، اگر برنامه ریزی نداشته باشند و کارهای نظافت را به تدریج انجام ندهند، دچار دردهای جسمانی بعد از این ایام می شوند. متأسفانه بیستر آن ها به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و فشارهای غیرمعمولی که به مفاصل وارد کرده اند، کارشان به بیمارستان می کشد.

نمایشگاه مجازی باما در این مقاله، دردهای جسمانی ناشی از خانه تکانی غیر اصولی و نکات ایمنی لازمه را توضیح داده است. تا با افزایش آگاهی هر چه بیشتر، خانه تکانی دلنشینی را تجربه کنید.

خانه تکانی و کمردرد

فقط به ورزشکاران توصیه نمی شود که قبل از مسابقه، بدنشان را گرم کنند، به خانم های خانه دار هم توصیه می کنیم قبل از شروع کار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با استفاده از حرکات ورزشی، نرمشی و کششی، بدن خود را برای انجام کارهای خانه آماده کنید.

توصیه

نحوه صحیح بلند کردن جسم سنگین چگونه است؟

خانه تکانی و خطر سقوط از ارتفاع

هنگام استفاده از نردبان یا چهارپایه، از سطح اتکای آن با زمین مطمئن شوید و در حد امکان از نردبان دوطرفه و استاندارد استفاده کنید.

اگزمای خانم های خانه دار 

اگزما یک پدیده التهابی است که با علائمی مانند قرمزی، خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و سوزش پوست مشخص می‌شود.

واقعیت این است که در این روزها، بسیاری از خانم های خانه دار، که با پاک کننده های خانگی مانند صابون وایتکس، مایع ظرفشویی و شوینده های شیمیایی سر و کار دارند، در صورتی که غلظت مواد پاک کننده در این ترکیبات و یا مدت تماس پوست افراد با این مواد زیاد باشد، باعث ایجاد ضایعات اگزمایی در دست ها می شود. که اصطلاحاً به این عارضه پوستی، «اگزمای خانم های خانه دار» می گویند.

توصیه

لیست تأمین کنندگان لوازم حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و … را از نمایشگاه مجازی باما HSE بخواهید.

خوشبختانه بیماری اگزما واگیردار نیست ولی در صورت عدم رعایت مراقبت های پوستی، می تواند دوباره عفونی شود و گاهاً این عفونت میکروبی بوده، و همانند دیگر بیماری های قابل انتقال، به افراد دیگر منتقل می شود..

خانه تکانی و خطر مسمومیت

شوینده های شیمیایی اگر معقولانه و به روش صحیح استفاده شود نه تنها مضر نیست، بلکه می توان از آن به عنوان یک ماده گندزدا برای سطوح در معرض ویروس کرونا، بکار برد.

اگر قصد خرید مواد ضدعفونی کننده و گندزدا دارید، به نمایشگاه مجازی باما HSE سر بزنید.

بعضی از افراد ناآگاه از خطرات بهداشتی و ایمنی در خانه تکانی، برای تمیزی بیشتر، اقدام به ترکیب مایع های شیمیایی مانند انواع سفیدکننده با مواد شوینده می کنند. که کاری بسیار خطرناک است که در طولانی مدت آسیب های ریوی را به همراه خواهد داشت.

در نظافت و خانه تکانی دچار وسواس نشوید. افراط در استفاده از شوینده ها، نه تنها برای سلامتی شخص بلکه برای محیط زیست نیز، مضر است.

توصیه

اگرشخصی برخلاف نکات ذکر شده دچار مسمومیت شد، سریع فرد از محل سربسته به محلی که در معرض جریان هوا است، منتقل کرده و به او مقدار زیادی شیر بنوشانید. سپس با اورژانس (تلفن ۱۱۵) تماس گرفته و مورد را گزارش دهید.

نمایشگاه مجازی باما HSE، با برگزاری وبینار خانه تکانی ایمن، نکات ایمنی بیشتری را توضیح داده است.

برای مشاهده وبینار خانه تکانی کلیک کنید.

https://aparat.com/v/iaPz9

خانه تکانی و خطر برق گرفتگی و آتش سوزی

عدم رعایت نکات ایمنی باعث ایجاد برق گرفتگی و آتش سوزی هنگام خانه تکانی می شود.

توصیه

دقت کنید که کپسول های آتش نشانی همواره شارژ و آماده به کار باشد.
برای خرید کپسول آتش نشانی، از نمایشگاه مجازی باما HSE دیدن فرمایید.

حوادث ناشی از رنگ آمیزی منزل

بعضی از افراد اصرار بر این دارند که خود، منزلشان را رنگ کنند که اکثراً هیچ تجربه و تخصصی در این زمینه ندارند بنابراین در ایام خانه تکانی بیشتر شاهد حوادث آتش سوزی و انفجار ناشی از رنگ هستیم.

توصیه

نکات ایمنی در رابطه با پاکبانان

در ایام خانه تکانی توجه به نکات ایمنی بسیار مهم است زیرا جدا از خطر ابتلای پاکبانان به بیماری کرونا، احتمال پاشیدن اسید و بریده شدن دست های این عزیزان با اجسام برنده نیز، زیاد است. پس بهتر است بیش از پیش نسبت به تفکیک پسماند دقت داشته باشیم.

در صورتی که حادثه ای اتفاق افتاد چه کنیم؟

پیشگیری از وقوع حادثه یک طرف، داشتن عملکرد خوب هنگام بروز حادثه بعد مهم تر قضیه است.

یکی از موارد مهم، امدادخواهی درست از نیروهای اورژانس است. که در ادامه به آن می پردازیم.

خانه تکانی و  توصیه پایانی

در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse  و hsebama نمایشگاه مجازی باما HSE را دنبال کنید.
خروج از نسخه موبایل