معرفی رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست

این رشته هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان با توجه به ظهور سیستم های استانداردهای مدیریت کیفیت، استانداردهای مدیریت محیط زیست، استانداردهای ایمنی و بهداشت و سیستم های یکپارچه مدیریت، ظهور یافته و به رشد و توسعه فراوانی راه یافته اند. همچنین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. در نظام آموزش عالی کشور ایران رشته HSE یک رشته جدید است و تاکنون در هیچ دانشگاهی بطور کامل عرضه و پیاده نشده است. لیکن به لحاظ ضرورت های کاربردی این رشته تاکنون در تعدادی از واحد های صنعتی بسیار بزرگ کشور، کارگاههای آموزشی و نیز واحدهای ضمن خدمت برگزار گردیده است.
هدف کلی این دوره، تربیت افرادی است که توانایی های لازم را جهت شناخت، مدیریت، بهسازی محیط زیست، رعایت و اداره دقیق بهداشت محیط و ایمنی صنعت، داشته باشند.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در اکثر سازمانهای دولتی و غیر دولتی و مراکز بهداشتی، شهری، صنعتی، روستایی و مراکز علمی و آموزشی به خدمات ارزشمند خود بپردازند. هم اکنون کلیه مراکز دولتی، هسته محیط زیست و ایمنی، براساس تبصره ۸۲ برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران و نیز به منظور ارتقاء و بهینه کردن سیستم مدیریت محیط زیست، بهداشت و ایمنی خویش باید مشاوره و کارشناس این رشته را داشته باشند. این امر در شرکتهای خصوصی و صنعتی نیز بیشتر متجلی گردیده است. همچنین این رشته، به دلیل تأثیرات فرهنگی بالایی که به صورت کاربردی در جامعه و در بین سازمانهای مختلف دارند، مورد نیاز صنایعی همچون صنایع گاز، نفت، پتروشیمی و فولاد می باشد.
جهت دانلود فایل های برنامه آموزشی این رشته در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
خروج از نسخه موبایل