معرفی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

انسان موجودی است منحصر به فرد، دارای ارزشی یگانه، لذا بر این باوریم که ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بر ارزش های حرمت، کرامت و عدالت متکی است که با سازوکارهای مدیریت سلامت تحقق پذیر است. مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، رشته ای است چند نظامی، شاخه ای از علوم انسانی با کاربرد در حیطه پزشکی، که مدیر با هدایت تشکیلات انسانی و اخذ تصمیمات مطلوب و استفاده مؤثر و کارا از منابع، مادی و انسانی، از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت برای دستیابی به اهداف مؤسسات خدمات بهداشتی و درمانی، بر اساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه، ایفای نقش می کند.
وظایف حرفه ای، نقش توانایی های دانش آموختگان
فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، می توانند اداره امور و مدیریت سازمانهای تأمین کننده سلامت در زمینه فعالیت های مختلف بهداشتی و درمانی، اداری، مالی، آموزشی و پژوهشی را عهده دار شوند که در اینجا به چند مورد از این وظایف اشاره می شود.
فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد، معمولاً در مشاغل مدیران صف و یا مشاغل ستادی در سازمانهای مختلف بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان های عمومی، تخصصی، توانبخشی، روانی، مراقبتهای اورژانس، درمانگاه ها، کلینینک ها، شبکه های ارائه کننده مراقبت های بهداشتی اولیه، مشغول به کار می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، پرورش افراد زیر نیز، در برنامه های این مقطع، گنجانده شده است.
فارغ التحصیلان مقطع دکتری، با اطلاعاتی که در این دوره کسب می کنند قادر خواهند بود در مراکز آموزش عالی، دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی به تدریس و پژوهش در زمینه های مدیریت، برنامه ریزی و ارزشیابی خدمات بهداشتی و درمانی بپردازند، همچنین می توانند در فعالیت های ستادی و اجرایی وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی و مؤسسات تحقیقاتی و بهداشتی، شبکه های بهداشتی درمانی، بیمارستان های تخصصی و آموزشی و واحدهای برنامه ریزی بهداشتی درمانی کشور بکار اشتغال ورزند.
جهت دانلود فایل های برنامه آموزشی این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید.
خروج از نسخه موبایل