پیامدهای مثبت و منفی کرونا برای محیط زیست چه بوده است؟

محیط زیست4

محیط زیست به مجموعه ای از عوامل طبیعی در کره زمین، مانند آب، اتمسفر، هوا، گیاهان و… گفته می شود.

متأسفانه تاکنون به موضوع آثار مخربی که ویروس کرونا بر روی محیط زیست گذاشته، آنطور که باید توجه نشده است. هر چند شاید این موضوع در کوتاه مدت آنچنان چالش برانگیز نباشد ولی در بلند مدت قطعاً اثرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

به این صورت که شهروندان برای رعایت پروتکل های بهداشتی و حفاظت از جان خود و دیگران، باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

در دو سال اخیر با پیدایش ویروس کرونا، تغییرات زیادی در الگوی زندگی انسان ها ایجاد شده است. به این صورت که مردم در رعایت بهداشت دقت بیشتری به خرج می دهند حتی الامکان از خانه خارج نمی شوند. مشاغل خود را به صورت دورکاری انجام می دهند. مسافرت های درون و برون شهری غیرضروری را حذف کرده اند و… اما بعضی از افراد بی ملاحظه، با رهاسازی این لوازم حفاظت فردی، در معابر شهری و عدم دفع صحیح آن ها، خسارت و آسیب های وارده به محیط زیست و زیستمندان را دو برابر کرده اند.

تأثیر منفی ویروس کرونا بر محیط زیست در طبیعت چه بوده است؟

بهتر است بدانید فقط یک ماسک به تنهایی میلیون ها ذره تولید می کند که هر کدام از آن ها حامل مواد شیمیایی و باکتری به زنجیره مواد غذایی و حتی انسانی باشند.

روش صحیح دفع ماسک ها و وسایل حفاظت شخصی چیست؟

حتماً دستکش و ماسک های خود را از سایر پسماندها تفکیک کرده، سپس در کیسه جداگانه قرار داده و به مخازن جمع آوری زباله منتقل کنید.

توجه داشته باشید ماسک و دستکش ها را فقط درون سطل زباله بیندازید نه در سطل های بازیافت!

زیرا این ماسک ها در تجهیزات ویژه بازیافت گیر می کند که مشکلات زیست محیطی را برای کارگران بخش ضایعات به همراه دارد.

حتماً بخوانید: مدیریت پسماند های عفونی آلوده به ویروس کرونا در مراکز بهداشتی درمانی

رهاسازی لوازم حفاظت فردی در محیط زیست چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

همانطور که می دانیم دستکش ها و ماسک ها از مواد پلیمری ساخته شده اند. رهاسازی این مواد در محیط زیست، موجب وارد شدن آن به چرخه غذایی پرندگان، حیوانات اهلی و وحشی و حتی آبزیان می شود در نتیجه مواد مذکور، وارد چرخه غذایی انسان ها می شود. اینجاست که انسان دوباره متضرر از رفتارهای ناشایست خود می شود.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) در ماه مارس، تخمین زد که بیش از ۸۹ میلیون ماسک یکبار مصرف برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در محیط های پزشکی مورد نیاز است در صورتی که با تهیه و استفاده از ماسک های پارچه ای می توان از خرید ماسک های یکبار مصرف چشم پوشی کرد.

سال گذشته بیش از ۱/۵ میلیارد ماسک در اقیانوس های جهان رهاسازی شده است این یعنی بیش از ۶۲۰۰ تن آلودگی پلاستیکی دریایی را به خود اختصاص داده است.

تأثیر مثبت ویروس کرونا بر محیط زیست چه بوده است؟

تاکنون این قاتل نامرئی که از آن با نام کوید-۱۹ یاد می کنیم جان ده ها هزار نفر از مردم سراسر جهان را گرفته و بیش از یک میلیون نفر را بیمار کرده است. کرونا ثابت کرد می تواند برای افرادی که به طبیعت، نظم و تعادل آن بی توجه هستند، زنگ خطر بزرگی باشد و به نفع محیط زیست، اثرات متبتی در آن ایجاد کند از جمله:

حتماً بخوانید: خلاقیت در بهداشت محیط و محیط زیست

گروه اقتصاد بین الملل روزنامه دنیای اقتصاد، در گزارشی به کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای در کلان شهرها پرداخته است و علت آن را محدودیت در شبکه های حمل و نقل زمینی و هوایی، انجام کسب و کارها به صورت مجازی و… می داند.

جالب است بدانید در شهر ووهان پس از اعمال محدودیت ها و قرنطینه خانگی از سوی دولت چین، گاز کربن و اکسیدهای نیتروژن به ترتیب کاهش ۲۵ درصدی و ۵۰ درصدی داشته اند. این بدین معناست که می تواند موجب نجات جان ۷۷ هزار نفر طی دو ماه شود.

تصویر فوق، بدست آمده از رصدخانه زمین ناسا، کاهش آلودگی در ووهان چین و مقایسه سطح NO ۲ در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

 لیست تأمین کنندگان لوازم حفاظت فردی را در نمایشگاه مجازی باما HSE، مشاهده کنید.

کلام آخر

نمایشگاه مجازی باما با ارائه این مقاله امیدوار است که هموطنان با تأمل بیشتری با محیط زیست خود رفتار کنند. و در سال جدید، طبیعتی متفاوت تر از سال های قبل، داشته باشیم. شاید کره زمین به کمک این هیولای کوچک (ویروس کرونا)، این شانس را پیدا کند تا ریه های خود را از هوای تمیز پر کند و از دست کارهای ناخردمندانه بعضی از مردم مانند شکستن شاخه درختان، آتش زدن بیش از حد چوب ها، عدم تفکیک صحیح زباله ها و… در امان باشد.

خروج از نسخه موبایل