دوخت ماسک پارچه ای در منزل

استفاده از ماسک یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی ویروسی است. بیماری هایی مانند آنفولانزا،‌ سرماخوردگی و به ویژه کرونا که اضطراب زیادی ایجاد کرده است. ماسک ها محافظ خوبی در برابر انتشار قطرات از دستگاه تنفسی افراد ناقل بیماری هستند. با توجه به کمبود ماسک های جراحی و ماسک های N95 در دوران کرونایی، می توان از ماسک های پارچه ای استفاده کرد. در این مقاله آموزش دوخت سه مدل ماسک با پارچه بر اساس دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ارائه می شود.

چگونه از ماسک های پارچه ای استفاده کنیم؟

در هنگام استفاده از ماسک های پارچه ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  1. به راحتی بر روی صورت قرار بگیرد.
  2. با بند یا حلقه های گوش محکم شوند.
  3. شامل چندین لایه پارچه باشند.
  4. تنفس فرد را دچار محدودیت نسازد.
  5. قابلیت شست و شو و خشک کردن با دستگاه بدون آسیب و تغییر در شکل خود را داشته باشد.

دیدگاه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) درباره دوخت ماسک های پارچه ای

CDC استفاده از ماسک های پارچه ای را در مکان هایی که امکان فعالیت از راه دور آن ها وجود ندارد (مانند: فروشگاه های موادغذایی و داروخانه ها) و به ویژه در مکان های عمومی که ریسک انتقال ویروس در آن ها زیاد است، پیشنهاد می کند.

CDC همچنین استفاده از ماسک های پارچه ای را برای کاهش سرعت انتشار ویروس و کمک به افرادی که ممکن است ناقل ویروس باشند و از آن اطلاعی ندارند برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، توصیه می کند. ماسک های پارچه ای که از وسایل خانگی تهیه شده اند یا در منازل با مواد و اقلام خانگی متدوال با هزینه کم تهیه شده اند، می توانند بعنوان یک اقدام اضافی و داوطلبانه در جهت افزایش سلامت عمومی استفاده شوند.

افرادی که قادر به برداشتن ماسک از روی صورت خود بدون کمک نیستند، نباید از ماسک های پاچه ای استفاده نمایند. این گروه از افراد شامل کودکان زیر ۲ سال، افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند و افراد بیهوش و ناتوان می شود.

ماسک های پارچه ای که پیشنهاد می شوند، ماسک های جراحی یا ماسک های N95 نیستند. این نوع ماسک ها باید برای کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی و سایر افراد پاسخگو محفوظ بماند و در اختیار این افراد قرار بگیرد.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک های تنفسی (ماسک جراحی، N95، N99 و …) روی این لینک کلیک کنید.

آیا ماسک های پارچه ای باید به طور متناوب شسته شوند یا از طرق دیکر می توان آن ها را تمیز کرد؟ به چه صورت و ترتیبی؟

بله. بسته به تناوب استفاده از ماسک باید آن را شست.

یک راه برای شستشو و پاکسازی ماسک های پارچه ای به چه صورت است؟

استفاده از ماشین لباسشویی برای شستشو کافی است.

چگونه می توان با خیال راحت یک ماسک پارچه ای استفاده شده را از صورت جدا کرد؟

افراد باید مراقب باشند هنگام جدا کردن ماسک، چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنند. بلافاصله پس از برداشتن ماسک دست های خود را بشویند.

پاسخ به سؤالات بیشتر در مورد استفاده از ماسک های تنفسی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را در بخش های مختلف مجله علمی خبری نمایشگاه مجازی باما HSE‌ بخوانید.

بخش اول، بخش دوم، بخش سوم

دوخت ماسک پارچه ای

مواد مورد نیاز

  1. ۲ عدد مستطیل ۶*۱۰ اینچی از پارچه نخی
  2. ۲ قطعه ۶ اینچی الاستیک (نوارهای لاستیکی، نخ، نوارهای پارچه ای یا کش مو)
  3. سوزن و نخ
  4. قیچی
  5. چرخ خیاطی

مرحله اول

دو مستطیل ۱۵*۲۵ سانتیمتری ( ۶*۱۰ اینچ) از پارچه نخی را برش دهید. از پارچه های محکم و نخی مانند پارچه های لحاف و یا پارچه های نخی استفاده کنید. از پارچه تیشرت در شرایط اضطراری می توان استفاده کرد. دو مستطیل را برروی یکدیگرد قرار دهید انگار یک تکه پارچه بوده است.

تهیه پارچه به ابعاد ۱۵ در ۲۵ سانتیمتر

مرحله دوم

از دو طرف طول های پارچه حدودا ۰/۵ سانتیمتر (۰/۲۵ اینچ) تا بزنید. سپس از دو طرف عرض پارچه ۱ سانتیمتر (۰/۵ اینچ) تا بزنید و آن ها را بدوزید.

دوختن لبه های ماسک پارچه ای

مرحله سوم

یک کش با طول ۱۵ سانتیمتر (۶ اینچ) و عرض ۰/۳ سانتیمتر (۰٫۱۲۵ اینچ) را از لبه پهن تر آن از هر طرف ماسک پارچه ای عبور دهید. این ها حلقه های گوش خواهند بود. از یک سوزن بزرگ یا سنجاق قفلی برای عبور حلقه های گوش استفاده کنید. انتهای آن ها را محکم گره بزنید.

اتصال بندهای ماسک با استفاده از کش

مرحله چهارم

به آرامی کش را  بکشید به طوری که گره ها در لبه حفره قرار بگیرد. طوری تنظیم کنید که ماسک پارچه ای متناسب با صورت شما باشد. سپس برای اطمینان کش ها را کوک بزنید تا از لغزش آن جلوگیری شود.

تتظیم ماسک برای صورت و دوختن کش به ماسک

 

برای آشنایی با شرایط و نحوه استفاده از ماسک های تنفسی، اینجا کلیک کنید. 

بریدن تیشرت برای ساخت سریع ماسک پارچه ای

در این روش بدون نیاز به دوخت می توانید ماسک پارچه ای درست کنید.

مواد مورد نیاز

  1. تیشرت
  2. قیچی

به شکل زیر دقت کنید. ارتفاع ماسک ۱۵ الی ۱۸ سانتیمتر (۷-۸ اینچ) و طول بندهای ماسک ۱۸ الی ۲۰ سانتیمتر (۶-۷ اینچ) در نظر گرفته شده اند.

تهیه ماسک پارچه ای بدون نیاز به دوخت

 

استفاده از دستمال پارچه ای بدون نیاز به دوخت ماسک پارچه ای

در این روش نیز بدون نیاز دوخت می توانید ماسک پارچه ای تهیه کنید.

موارد مورد نیاز

  1. دستمال پارچه ای (یا پارچه نخی مربعی حدودا ۵۰*۵۰ سانتیمتری (۲۰*۲۰ اینچ)
  2. فیلتر قهوه
  3. بند لاستیکی یا کش مو
  4. قیچی
تهیه ماسک پارچه ای با دستمال بدون نیاز به دوخت

بنابراین دوخت ماسک پارچه ای در منزل را به راحتی می توانید برای افراد خانواده انجام دهید. این ماسک ها را از وسایل خانگی و با مواد و اقلام خانگی متدوال با هزینه کم تهیه کنید. و از آن ها در مکان های عمومی برای کاهش سرعت انتشار ویروس استفاده کنید.

در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse و hsebama نمایشگاه مجازی باما را دنبال کنید.

منبع

Use of Cloth Face Coverings to Help Slow the Spread of COVID-19 (دانلود فایل)

با توجه به اهمیت استفاده از ماسک های تنفسی در پیشگیری از شیوع کرونا، دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) برای تهیه ماسک پارچه ای توسط سیدسینا رکن الدینی، رقیه کوپال، رویا کوپال و سیده ساقی رکن الدینی در کانون کارآفرینی استان یزد و خانه فرهنگ صدوقی ترجمه گردیده است.

 

خروج از نسخه موبایل