تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

کار در ارتفاع

طبق آئین نامه قانون کار به کارهایی که در ارتفاع بالاتر از ۱٫۲ متر انجام می‌گیرد کار در ارتفاع می گویند و لازم است که فرد در این شرایط از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع استفاده نماید. استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب می‌تواند خطرات ناشی از حادثه احتمالی در کار را به حداقل برساند. اما تنها استفاده از وسایل استاندارد در هنگام کارکافی نیست بلکه باید با اصول صحیح استفاده از تجهیزات کار در ارتفاع آشنا بوده و آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده باشیم.

حوادث و پیامدهای بدی که ممکن است به خاطر رعایت نکردن مقررات ایمنی کار در ارتفاع گریبانگیر کارگر و یا کارفرما شود کار فرما را ملزم می‌کند که تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع را در اختیار کارگر قرار دهد. در این مقاله از نمایشگاه مجازی با ما با برخی از پرکاربردترین تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع آشنا خواهیم شد.

  1. کلاه کار در ارتفاع

یکی از وسایل ضروری کار در ارتفاع و مکان هایی که خطر سقوط و ریزش اجسام از ارتفاع وجود دارد کلاه کار در ارتفاع است. امروزه کلاه های ایمنی به گونه ای تولید می شوند که می توان  برای شرایط گوناگون کاری از آن ها استفاده نمود از سنگ نوردی گرفته تا غارنوردی ، دره نوردی ، کار در ارتفاع و… . البته باید به این نکته توجه کرد کلاهی که برای کار در ارتفاع به کار گرفته می شود باید قابلیت این را داشته باشد که بتواند از ضربه به سر فرد جلوگیری کند و همچنین محافظ خوبی برای فرد از شوک و سوختگی الکتریکی نیز باشد.

همچنین از قابلیت های  مفید آن این است که میزان انتقال شوک ضربه به گردن شخص را بسیار کم می کند که همین امر باعث می شود فرد از آسیب های جدی در مهره های گردنی و اعصاب بین مهره ها در امان بماند.

  1. هارنس

هارنس یکی از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع است که با نام کمربند ایمنی کار در ارتفاع نیز شناخته می‌شود، دور کتف‌ها و ران فرد قرار می‌گیرد و با اتصال آن به وسیله یک طناب و قلاب به یک نقطه ثابت می‌توان به انجام امور مربوط به کار خود در ارتفاعات مختلف با خیال راحت و با ایمنی بالا اقدام نمود. استفاده از هارنس بسیار راحت است. پوشیدن آن به شخص هیچ گونه حس بدی نمی‌دهد.

انواع مختلفی از این ابزار با توجه به نوع کار و کاربردهای گوناگون در بازار موجود است. از جمله هارنس هایی که بیشترین کاربرد را دارد هارنس های استقرار و جلوگیری از سقوط هستند که برای کار در ارتفاع مناسب است. نوع دیگری از این ابزار  هارنس های نشیمن هستند که در مواقعی استفاده می‌شود که فرد قصد دارد در ارتفاع و در بخش خاصی در حین انجام کار در یک جا ثابت باشد و استقرار یابد. نوع دیگری از این ابزار ایمنی وجود دارند که با نام هارنس جلوگیری از سقوط معروف هستند که برای ایمن بودن باید حتماً به یک ابزار ایمنی جلوگیری از سقوط وصل شوند.

 

  1. تکیه گاه‌ها

تکیه گاه ها از جمله ابزارهای اتصال دهنده و ایجاد نقطه اتصال در تجهیزات کار در ارتفاع به شمار می رود که با توجه به نوع کار در انواع و اقسام مختلف و در جنس های مختلفی در بازار وجود دارد.

مطمئن شوید که تمام کارگرانی که در ارتفاع کار می کنند آموزش های لازم را دیده اند و از خطرات کار خود اگاهند و با تجهیزات کامل حفاظت فردی (PPE) تجهیز شده باشند.
  1. کارابین

کارابین مهم ترین اتصال دهنده در تجهیزات کار در ارتفاع به شمار می رود، بنابراین جزو پرکاربردترین وسایل  در این زمینه است. در واقع این وسیله می تواند طناب را به شما و شما را به طناب متصل کند و این کار را بسیار با ایمنی و سرعت بالا انجام می دهد.  این قطعه در شکل های بیضوی و موازی تولید می شود.  این قطعات انواع و اجسام مختلفی دارد و در جنس های مختلفی در بازار وجود دارد.  با توجه به شرایط کاری می توان از جنس های مخصوص همان کار استفاده نمود. جنس این قطعات از آلیاژ های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم و .. است.

شرکت ایمن توسعه برسام در زمینه تأمین وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی خدمات مختلفی را ارائه می کند.
  1. لنیارد

لنیارد جزء تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع به شمار می رود. استفاده از این ابزار سبب می شود، وقتی که عمل سقوط اتفاق می افتد،  انرژی های آزاد شده توسط این قطعه جذب شود. این عمل  با شکافتن در طول درز ویژه‌ای صورت می گیرد. انواع لنیارد های جاذب انرژی در اندازه های مختلفی وجود دارند .

انواع لنیارد شامل آن هایی که در حین کار می توانند برای استقرار در موقعیت مناسب محدودیت حرکتی ایجاد کنند و همچنین  آن هایی که می توانند در محدوده سقوط محدودیت حرکت ایجاد کرده و مانع از سقوط شخص استفاده کننده شوند.  از قابلیت های بسیار خوب جاذب های انرژی این است که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. تنوع گوناگون این ابزار کار در ارتفاع، قابلیت های مختلفی را می تواند برای استفاده کننده از آن فراهم آورد.

 

  1. طناب نجات

طنابی است که از طریق آن کمربند و یا یراق ایمنی به یک نقطه ثابت متصل می شود . براساس استانداردها طناب نجات و همچنین اتصال آن به تجهیزات ایمنی باید حداقل توانایی تحمل ۵۴۰۰ پوند بار ثابت را داشته باشند.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوامل حوادث و مرگ و میر در صنایع و کارخانجات, سقوط از ارتفاع است. سقوط از ارتفاع دو متری ممکن است به مرگ و یا آسیب دیدگی شدید منجر شود. تمام این آسیب دیدگی ها به راحتی با رعایت اصول ایمنی و استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع  قابل پیشگیری هستند.

 

 

خروج از نسخه موبایل