تصفیه فاضلاب کارواش

تصفیه فاضلاب کارواش

رشد مداوم جمعیت در مناطق شهری باعث تقاضا برای خدمات عمومی از جمله حمل و نقل می ­شود. در سال­ های اخیر با توجه به افزایش روزافزون خودروها در کشور، استفاده از کارواش برای شستشوی وسایل نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر مصرف آب،‌ رهاسازی آلاینده های موجود در فاضلاب کارواش باید کنترل شود. بنابراین تصفیه فاضلاب کارواش بسیار مهم است. شرکت های فعال در زمینه تصفیه فاضلاب اقدامات مؤثری در طراحی تجهیزات سیستم تصفیه فاضلاب کارواش انجام داده اند. در این مقاله ابتدا اهمیت تصفیه فاضلاب کارواش بیان می شود. همچنین برخی شرکت های تصفیه فاضلاب کارواش که در کشور فعال هستند معرفی می شوند.

مشخصات فاضلاب کارواش

قبل از معرفی روش تصفیه فاضلاب کارواش باید به این سؤال پاسخ داده شود. این که چه موادی در فاضلاب کارواش وجود دارد؟ شستشوی ماشین  آلاینده­ های خطرناکی را وارد فاضلاب می­ کند. این آلاینده­ ها ترکیبات مختلفی دارند. از روغن و گریس گرفته تا مواد جامد معلق و فلزات سنگین موجود روی موتور، لنت های ترمز و بدنه خودرو. از دیگر مواد موجود می توان به گرد و غبار، سورفکتانت ها،‌ شوینده ها و ترکیبات فسفردار و نیتروژن دار اشاره کرد. در شکل زیر برخی از مهم ترین ترکیبات موجود در فاضلاب کارواش را مشاهده کنید.

انواع ترکیبات موجود در فاضلاب کارواش

متأسفانه فاضلاب تصفیه نشده حاصل از کارواش در نهایت با تخلیه به چاه و یا اتصال به شبکه­ فاضلاب شهری دفع می­ گردد. در حالی که مثل فاضلاب های صنعتی قبل از رهاسازی در شبکه فاضلاب باید تصفیه شود. این موضوع از نظر زیست محیطی بسیار مهم است.

تصفیه فاضلاب کارواش برای استفاده مجدد از آب

آب مورد نیاز مصرفی برای شستشوی ماشین از منابع آب سطحی و زیرزمینی تأمین می­ شود. با توجه به مصرف بالای آب، این موضوع نقش بسزایی در کاهش منابع آب شیرین دارد. به طوری که میانگین آب شرب مصرفی برای شستشوی هر اتومبیل با استفاده از شلنگ ۴۰۰ لیتر، کارواش معمولی ۱۵۰ لیتر و کارواش­ دارای سیستم تصفیه ۱۰ تا ۵۰ لیتر تخمین زده می­ شود. بنابراین تصفیه فاضلاب کارواش به منظور استفاده مجدد، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این موضوع برای کشوری مثل ایران که با بحران آب مواجه است بسیار ضروری است. به گزارش مرکز صدا و سیمای اصفهان، برخی از کارواش ها در این شهر، با تجهیزات تصفیه فاضلاب کارواش و استفاده از بخار، مصرف آب برای شستشوی هر خودرو را از ۳۰ لیتر به ۳ لیتر کاهش داده اند.

برای آشنایی با شرکت های فعال در زمینه تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی اینجا کلیک کنید.

روش تصفیه فاضلاب کارواش

تصفیه فاضلاب کارواش چگونه انجام می شود؟ همانطور که در بخش های قبل اشاره شد، ترکیبات متفاوتی در فاضلاب کارواش وجود دارد. برای تصفیه و حذف هر ماده از فاضلاب، روش متفاوتی پیشنهاد می شود. تنوع در مواد آلاینده موجود در فاضلاب کارواش باعث شده روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب آن به کار رود.

قطعاً روش حذف فلزات سنگین،‌ روغن ها، ترکیبات سورفکتانت ها و دترجنت ها با هم متفاوت هستند. در منابع علمی، استفاده از فیلتر ها، فرآیند جذب، بیوراکتور غشایی، اکسیداسیون شیمیایی، فرآیندهای الکتروشیمیایی، انعقاد شیمیایی و… جهت حذف آلاینده­ های فاضلاب کارواش معرفی شده­ اند. در بسیاری از موارد، این روش ها همزمان و به صورت پکیج مورد استفاده قرار می گیرند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت شرکت های پیمانکار اجرا و ساخت تصفیه خانه ها و تأسیسات آب و فاضلاب اینجا کلیک کنید.

فرآیندهای غشایی برای تصفیه فاضلاب کارواش

استفاده از غشاء یکی از جدیدترین فناوری ها جهت تصفیه فاضلاب است. غشاء بر اساس اندازه ذراتی که می تواند از آن عبور کند، دسته بندی شده است. میکروفیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس از انواع روش های غشایی محسوب می شوند.

مزایای استفاده از فیلتراسیون غشایی

معایب روش فیلتراسیون غشایی

استفاده از روش فیلتراسیون غشایی برای تصفیه فاضلاب کارواش

روش انعقاد و لخته سازی شیمیایی برای تصفیه فاضلاب کارواش

در تصفیه فاضلاب کارواش به روش انعقاد و لخته سازی شیمیایی، ابتدا فاضلاب از واحدهای تصفیه­ فیزیکی عبور می کند. سپس فاضلاب وارد تانک انعقاد می­ شود. در این روش، ذرات شناور در فاضلاب از نظر بار الکتریکی خنثی می­ شوند. بنابراین ذرات با ایجاد لخته های ناپایدار ته نشین می گردند. این فرایند با افزودن مواد شیمیایی منعقدکننده به فاضلاب کارواش آغاز می شود. سپس انعقاد کلوئیدهای بدون بار و تشکیل ذرات درشت در حوضچه ته نشینی انجام می شود.

مزایای استفاده از روش شیمیایی

معایب تصفیه فاضلاب کارواش به روش شیمیایی

روش انعقاد و لخته سازی شیمیایی برای تصفیه فاضلاب کارواش

فرآیند تصفیه فاضلاب کارواش به روش انعقاد الکتریکی

فرآیند تصفیه فاضلاب کارواش به روش انعقاد الکتریکی شبیه به روش قبل است. با این تفاوت که در روش قبل، ماده شیمیایی برای خنثی کردن ذرات به کار می رود. اما در روش الکتریکی، از جریان برق مستقیم و صفحات فلزی از جنس آلومینیوم و آهن استفاده می شوند. الکترودهای آهن و آلومینیوم، مولکول های هیدروکسید فلزی مانند Al(OH)3 یا Fe(OH)2 تولید می کنند. این مواد با آلودگی­ ها تشکیل کمپلکس می دهند و ته­ نشین می شوند.

مزایای تصفیه فاضلاب کارواش با روش انعقاد الکتریکی

استفاده از روش انعقاد و لخته سازی الکتروشیمیایی برای تصفیه فاضلاب کارواش

حذف سختی آب برای استفاده در کارواش (تصفیه آب کارواش)

شاید یکی از مشکلاتی که در مورد تأمین آب کارواش وجود دارد،‌ سختی آب و ترکیبات معدنی محلول در آب است. از بین روش های مطرح برای سختی زدایی آب می توان به روش اسمز معکوس اشاره کرد. این روش جزء روش های فیلتراسیون است و می تواند تا ۹۵ درصد مواد جامد محلول در آب را حذف کند.

با حذف سختی آب قبل از استفاده در کارواش، مواد نامحلول در آب کم تر می شود. بنابراین با کاهش لکه های حاصل از به جا ماندن مواد معدنی روی سطح خودرو، در زمان و مصرف شوینده ها صرفه جویی می شود. با این حال باید هزینه تجهیزات حذف سختی آب را به عنوان یک محدودیت در نظر گرفت.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب کارواش

با توجه به تنوع آلاینده های موجود در فاضلاب کارواش،‌ مراحل مختلفی باید برای تصفیه آن به کار رود. شرکت های ارائه دهنده خدمات تصفیه فاضلاب به نسبت حجم فاضلاب تولیدی در کارواش، سیستم تصفیه فاضلاب آن را به صورت پکیج طراحی می کنند. این پکیج ­ها انواع مختلفی دارند. معمولاً از جنس فلز و یا پلی­ اتیلن ساخته می ­شوند. رایج ترین قسمت های پکیج تصفیه فاضلاب کارواش عبارت اند از: واحد آشغال گیری، جداسازی روغن، گریس و چربی، واحد انعقاد شیمیایی یا الکتریکی و واحد فیلتراسیون.

مزایای استفاده از پکیج­ تصفیه­ فاضلاب کارواش

مصاحبه نمایشگاه مجازی باما HSE با مدیرعامل محترم شرکت شایسته کار راد کاسپین را در اینجا بخوانید.

شرکت شایسته کار راد کاسپین در زمینه طراحی و اجرای تصفیه خانه های آب و فاضلاب بهداشتی و صنعتی فعالیت می کند.

شرکت های تأمین کننده پکیج تصفیه فاضلاب کارواش

در ایران کمبود منابع آب و ملاحظات زیست محیطی باعث شده تصفیه فاضلاب کارواش در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر شرکت های زیادی ارائه دهنده­ خدمات مرتبط با پکیج تصفیه فاضلاب کارواش می ­باشند. در ادامه برخی از این شرکت ها را معرفی می کنیم. برای اطلاع از قیمت پکیج تصفیه فاضلاب کارواش و قیمت دستگاه تصفیه آب کارواش می توانید به سایت این شرکت ها مراجعه کنید.

جمع بندی مقاله تصفیه فاضلاب کارواش

 وجود آلاینده های مختلف در فاضلاب کارواش، باعث شده از رهاسازی این فاضلاب در شبکه فاضلاب شهری یا در طبیعت جلوگیری شود. از طرفی استفاده مجدد از پساب تصفیه شده­ کارواش ­ به عنوان یک راه حل پایدار جهت حفظ منابع آب شناخته شده است. با توجه به وجود شرکت های مختلف تصفیه آب و فاضلاب کشور،‌ می توان با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب کارواش برای حل معضلات زیست محیطی و کمبود آب گام های مؤثری برداشت. در  این مقاله پس از معرفی روش های رایج مورد استفاده در تصفیه فاضلاب کارواش،‌ شرکت های فعال در این زمینه معرفی شد.

تهیه کننده: مهدیه محمدزاده دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کاشان

با همکاری دکتر امیر کفاش

در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse  و hsebama نمایشگاه مجازی باما را دنبال کنید.

منابع

  1.    Shete BS, Shinkar NP. Use of membrane to treat car wash wastewater. Int. J. of Research in Science and Advanced Technologies. 2014;3(1):13-9.
  2.      Carwash wastewater treatment by the application of an environmentally  friendly hybrid system: an experimental design approach(2019) Mohammad Mahdi Emamjomeh, Hamzeh Ali Jamali, Zohreh Naghdali,  Milad Mousazadeh
  3.     Zaneti RN, Etchepare R, Rubio J. Car wash wastewater treatment and water reuse–a case study. Water science and technology. 2013 Jan;67(1):82-8.
  4.      Boluarte IA, Andersen M, Pramanik BK, Chang CY, Bagshaw S, Farago L, Jegatheesan V, Shu L. Reuse of car wash wastewater by chemical coagulation and membrane bioreactor treatment processes. International Biodeterioration & Biodegradation. 2016 Sep 1;113:44-8.
  5.      Rubí-Juárez H, Barrera-Díaz C, Linares-Hernández I, Fall C, Bilyeu B. A combined electrocoagulation-electrooxidation process for carwash wastewater reclamation. Int J Electrochem Sci. 2015 Jan 1;10(8):6754-67.
  6.      Fazli MM, Zabihi S, Assadi A. Treatability of Carwash Wastewater by Application of Combined Chemical Coagulation and UV/H2O2 Processes. Journal of Water and Wastewater. 2019;30(1).
  7.     Mohamed R, Saphira RM, Kutty AI, Mariam N, Kassim M, Hashim A. Efficiency of using commercial and natural coagulants in treating car wash wastewater treatment. Australian Journal of Basic and Applied Sciences. 2014 Nov 2;8(16):227-34.
  8.      Hashim NH, Zayadi N. Pollutants characterization of car wash wastewater. InMATEC Web of Conferences 2016 (Vol. 47, p. 05008). EDP Sciences.
  9.       Pollutants Characterization of Car Wash Wastewater, Nor Haslina Hashim and Nadzirah Zayadi
  10. https://www.azuwater.com/solution/car-wash-wastewater-treatment-plant/
  11. http://www.purewaterproducts.com/articles/spot-free-car-wash

خروج از نسخه موبایل