طرح کاد پلاس

طرح کاد پلاس، در راستای افزایش خلاقیت، نشاط علمی، مهارت افزایی، بهبود آینده شغلی و روحیه کارآفرینی در دانشجویان توسط تیم نمایشگاه مجازی باما وابسته به شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا و به سرپرستی دکتر محمد تقی قانعیان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ارائه شده است.

این شرکت، با هدف توانمندسازی، مهارت افزایی و کمک به بهبود آینده شغلی دانشجویان از سال ۱۳۹۷در قالب یک شرکت فناور در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی یزد و تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد راه­ اندازی شده است

ضرورت ارتقای مهارت و توانمندسازی دانشجویان

یکی از چالش های مدیران صنایع و کارفرمایان، تأمین نیروی انسانی متخصص و با مهارت است. نیروی انسانی متخصص و با مهارت کافی، می تواند فارغ التحصیل دانشگاه‌های ما باشد.

پس بنابراین با رویکرد دانشگاه های نسل سوم و چهارم یا دانشگاه‌های کارآفرین، سؤال پیش روی ما این است که چه کنیم تا سطح مهارت و توانمندی دانشجویان عزیز در زمان فارغ التحصیلی ارتقا یابد.

آیا دوران دانشجویی را می توان به عنوان یک شغل در نظر گرفت و صرفاً به تحصیل و آموزش در دانشگاه پرداخت یا بهتر است همزمان با تحصیل در دانشگاه، دانشجویان به صورت اختیاری به یک کسب و کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول شوند.

کار دانشجویی فعالیتی است که برخی از دانشجویان عزیز به صورت داوطلبانه از ابتدای شروع دوران تحصیل در دانشگاه به عنوان برای مهارت افزایی و توانمندسازی خود توأم با کسب درآمد در دوران دانشجویی برای خود در نظر می گیرند.

فعالیت و کار کردن دانشجویان در محیط کار واقعی و مرتبط با رشته دانشجویی و علاقه مندی وی، توانمندسازی دانشجو در زمینه های مختلف است. دانشجو همزمان با تحصیل خود می تواند در زمینه ای کسب مهارت کند و شرایط را برای یافتن شغل مناسب پس از تکمیل تحصیلات، فراهم کند. دانشجویی که در حین تحصیل در دانشگاه، کار می کند و با کارهای اداری و مدیریتی آشنا می شود، در آینده می تواند آینده شغلی بهتری داشته باشد.

کار دانشجویی با ایجاد حس مشارکت در دانشجویان باعث پویایی محیط دانشگاه و افزایش نشاط علمی در دانشجویان می شود. این ارتباط باعث انتقال مطالبات و مشکلات خواهد بود و پیشرفت دانشجو را در پی دارد.

هر چند در حال حاضر دانشجویان در قالب کار دانشجویی در محیط دانشگاه فعالیت می نمایند، اما هدف از طرح کاد پلاس کار کردن دانشجو در محیط واقعی کار بیرون از دانشگاه در حوزه مرتبط با رشته دانشجو در زمینه مورد علاقه اش است، که البته باید با همراهی و حمایت جدی والدین انجام شود.

درباره طرح کاد پلاس

طرح کاد پلاس، در طی چهار سال گذشته و با رویکردی مبتنی بر خیرخواهی و مسئولیت اجتماعی شروع شده، آزمایش شده و نتیجه اش را که نشاط علمی دانشجویان و لذت بردن دانشجویان از تحصیل در دانشگاه و بهبود آینده شغلی آنها بوده را دیده ایم.

ما در نمایشگاه مجازی باما و با نگاه مسئولیت اجتماعی کمک می‌کنیم تا دانشجویان از ابتدای تحصیل در دانشگاه از طریق تشکیل پرونده خلاقیت، با کاربرد واحد های درسی خود آشنا شوند. شرکت های مرتبط با تک تک واحدهای درسی تخصصی خود را بشناسند. با استارت آپ ها و اختراعات مرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی خود آشنا شوند. ایده پردازی کنند، خلاق شوند و خودشان هم برای حل مسائل صنعت و جامعه مرتبط با رشته تحصیلیشان، ایده هایی داشته باشند.

از طرفی با برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی، مهارت های نرم و دوره های تخصصی تلاش می‌کنیم تا دانشجویان مهارت های نرم و گفتمان کارآفرینی ایده پروری و خلق ایده را یاد بگیرند. ما طرحی نو را به عنوان “طرح کاد پلاس” مطرح نمودیم (www.tarhekadplus.com) که در آن با کمک والدین و بر اساس رشته تحصیلی دانشجو و علاقه مندی  وی، کسب و کارهای مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو شناسایی و سپس با حمایت والدین تلاش می کنیم دانشجو به محیط های کار واقعی مرتبط با رشته تحصیلی خود لینک شود.

در این راستا والدین می بایست هماهنگی های لازم جهت حضور فرزند خود در محیط واقعی کار را با مدیر و مسئول کسب و کار انجام داده، تا شرایط حضور دانشجو در محیط کار واقعی مرتبط با رشته تحصیلی فراهم گردد.

دانشجو از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه می بایست به تدریج در محیط‌های کاری واقعی متناسب با رشته خود در روزهایی که کلاس ندارد، حاضر شده مهارتهای سخت و نرم متناسب با کارهای خود را در محیطی واقعی و در کنار تحصیل و آموختن مباحث دانشگاهی تخصصی فرا بگیرد تا در پایان دوران دانشجویی و در زمان فارغ التحصیلی توانمند و دارای صلاحیت های حرفه ای متناسب با رشته خود باشد.

ما در نمایشگاه مجازی باما “طرح کاد پلاس” را مطرح و به صورت پایلوت اجرا نمودیم. دانشجویانی از طریق این طرح در زمان تحصیل در دانشگاه، در محیط کار واقعی حضور یافتند، مهارت های تخصصی را آموختند، دوران دانشجویی نشاطی داشتند و از تحصیل در دانشگاه لذت بردند. این افراد با مهارت بیشتری از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و فرصت های شغلی و کسب و کار بهتر و حتی کارآفرین شدن از جمله دستاوردهای “طرح کاد پلاس” است.

فرآیند اجرای طرح کاد پلاس

این طرح از پنج بخش مختلف تشکیل شده که شامل موارد زیر می باشد:

۱- شناخت رشته دانشگاهی، بازارکار و فرصت های شغلی

۲- تشکیل پرونده خلاقیت

۳- فعالیت دانشجویان در محیط واقعی کار

۴- دوره های آموزشی غالباً رایگان در حوزه های مهارت های نرم، کارآفرینی و دوره های کاربردی حوزه ایمنی، بهداشت، محیط زیست، HSE

۵- تورهای فناوری، نوآوری و کارآفرینی

بخش اول: شناخت رشته دانشگاهی، بازار کار و فرصت های شغلی آن توسط دانشجویان

در این بخش در حال حاضر برای ۱۱۰ رشته- مقطع دانشگاهی، ضمن ارائه برنامه آموزشی رشته، به کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی تخصصی این رشته ها ( درقالب حدود ۱۰۰ گروه کسب و کار)، یک غرفه مجازی دائماً رایگان اعطا شده و در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ کسب و کار در این سامانه معرفی شده است.

هدف این بخش ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت ­ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می ­باشند.

دانشجویان رشته­ های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ها و مؤسسات فعال مرتبط با واحدهای درسی تخصصی رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کاربینی، کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره­­ بردار با شرکت­ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

به علاوه عناوین پایان نامه ­های کارشناسی ارشد و دکتری با کمک بانک اطلاعات کسب و کارهای مرتبط با رشته های دانشگاهی و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت می­تواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینه­ های دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغ­ التحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

علاوه بر دانشجویان، دانش آموزان سال دوازدهم، والدین و مشاورین کنکور می­توانند جهت آشنایی با واحدهای درسی و برنامه آموزشی حدود ۱۱۰ رشته دانشگاهی و حتی آینده شغلی آنها از سامانه نمایشگاه مجازی باما استفاده نموده و انتخاب رشته دقیق­تر و بهتری در کنکور داشته باشند.

مشاورین مدارس، دانش ­آموزان و والدین آنها در پایان سال نهم می­توانند با کمک این سامانه با رشته­ های دانشگاهی، محتوای دروس دانشگاهی، کاربرد و آینده شغلی رشته­ های دانشگاهی آشنا شوند و برای ورود به سال دهم دبیرستان و یا هنرستان تصمیم صحیح­تر و متناسب با شرایط آینده کاری اتخاذ شود. همچنین دانش آموزان سال دوازدهم، جهت آشنایی کامل با واحدهای درسی و برنامه آموزشی (سرفصل دروس) رشته های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی می توانند از لینک های زیر استفاده نمایند.

جهت آشنایی با واحدهای درسی و برنامه آموزشی رشته های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از لینک های زیر استفاده نمایید.

جهت آشنایی با واحدهای درسی و برنامه آموزشی رشته های زیرمجموعه وزارت علوم از لینک زیر استفاده نمایید.

جهت آشنایی با واحدهای درسی و برنامه آموزشی رشته های زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی از لینک زیر استفاده نمایید.

بخش دوم: تشکیل پرونده خلاقیت

خلاقیت به معنی توانایی ساخت و یا خلق یک چیز نو است. خلاقیت یک مهارت چند بعدی است که منجر به تفکر و عملکرد متمایز افراد شده و به موفق تر شدن افراد کمک می نماید.

دانشجویان خلاق راهکارهایی نو یا روش و یا دستگاهی جدید را برای حل یک مسئله ارائه می نمایند.

ما در نمایشگاه مجازی باما در راستای ارتقاء خلاقیت و توانمندی دانشجویان و تبیین کاربرد واحدهای درسی دانشگاهی و ارتباط بین کسب و کارهای تخصصی با واحدهای درسی دانشگاه، ابزاری را تحت عنوان پرونده خلاقیت برای دانشجویان تهیه و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دادیم.

در پرونده خلاقیت از دانشجو درخواست می شود که از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه یعنی از ترم اول، با همراهی و پشتیبانی نمایشگاه مجازی باما، بخش های مختلف پرونده خلاقیت خود را تکمیل نماید.

انتظار می رود برای هر یک از دروس تخصصی، دانشجوی خلاق، نکات مهم و کاربردی درس، کاربرد مباحث درس با نگاه آینده شغلی، شرکت های فعال مرتبط با دروس تخصصی و اختراعات ثبت شده مرتبط با دروس و در نهایت با نگاه حل مسئله و مشکلی از صنعت و جامعه، ایده های خود را در پرونده خلاقیت یادداشت می نماید.

هدف این بخش این است که دانشجویان از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه، با کاربرد واحدهای درسی خود آشنا شده، روش های کسب درآمد از واحدهای درسی خود را بشناسند. با کسب و کار ها، شرکت ها و موسسات مرتبط با واحدهای درسی خود در ارتباط باشند.

 اعتقاد ما بر این است اگر دانشجویان عزیز از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه، پرونده خلاقیت برای خود تشکیل دهند، به تدریج تا پایان دوران دانشجویی، با اختراعات متعددی در حیطه رشته خود آشنا شده، شرکت های متعدد مرتبط با واحدهای درسی رشته تحصیلی خود را می شناسند و از همه مهمتر دانشجو دارای ایده است.

دانشجوی خلاق دارای نشاط علمی بوده و در پایان دوران تحصیلات دانشجویی، ایده‌های خلاقانه دارد. ایده های دانشجویان می توانند در شتاب دهنده‌ها مورد هدایت و حمایت قرار بگیرد، این ایده ها رشد و پرورش و به کسب و کارهای دانش بنیان منجر شوند.

به علاوه دانشجوی خلاق، شرکت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را می شناسد و می تواند برای انجام کارورزی و کارآموزی در این شرکت ها اقدام و حتی برای کار، پس از فارغ التحصیلی با شرکت‌های مرتبط با رشته خود، در ارتباط باشد. ما با رویکرد مسئولیت اجتماعی، به برگزاری جلسات مشاوره رایگان برای دانشجویان اقدام نموده ایم.

 

بخش سوم: فعالیت دانشجویان در محیط واقعی مرتبط با رشته تحصیلی و مورد علاقه دانشجویان با حمایت جدی والدین دانشجویان

در این بخش جلسات مشاوره و هم اندیشی با حضور دانشجو و والدین برگزار و متناسب با رشته و مقطع تحصیلی دانشجو، محیط کار مناسب شناسایی تا دانشجوی متقاضی در روزهایی که کلاس درس دانشگاه ندارد با حمایت والدین در آن محیط کاری به فعالیت بپردازد.

در طرح کاد پلاس تمرکز بر روی کسب مهارت و تجربه در حین تحصیل در دانشگاه می باشد.

کار دانشجویی می تواند از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه شروع شود. دانشجویانی که در محیط های کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت می نمایند دوران تحصیل با نشاط تر و جذاب تری داشته، همزمان با گذراندن واحد های درسی، با کاربرد واحدهای درسی خود آشنا شده و در زمان فارغ التحصیلی توانمند و دارای مهارت های بیشتری می باشند.

پیشنهاد می گردد که دانشجو در روزهایی از هفته که کلاس درس در دانشگاه ندارد، در محیط کار واقعی به میزان ۲۵ روز کاری  در طول ترم تحصیلی حضور یافته و به تدریج مهارت ها و توانمندی های لازم در این حوزه را فرا بگیرند.

در کنار حضور دانشجو در محیط کار واقعی، دوره های آموزشی حضوری، مجازی و محتواهای آموزشی مرتبط با کارآفرینی، مهارت های نرم و مهارت های سخت نیز در اختیار دانشجو قرار می گیرد.

بازدید از شتاب دهنده ها، پارک علم و فناوری، صنایع و نشست با کارآفرینان (ترجیحاً مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو) از دیگر بخش های طرح کاد پلاس است. به علاوه با برگزاری جلسات مشاوره شغلی، وضعیت رشد توانمندی های دانشجو پایش می گردد.

بدیهی است در ترم بعد، دانشجو می تواند یک محیط کسب و کار واقعی جدیدی را انتخاب و مجدد مراحل طرح کاد پلاس تکرار گردد.

بخش چهارم: دوره های آموزشی غالباً رایگان در حوزه مهارت های نرم، کارآفرینی و HSE

در این بخش با حمایت متخصصین خیرخواه و نیک اندیش حوزه مهارت های نرم و کارآفرینی دوره های آموزشی آنلاین رایگان مرتبط با اصول و فنون مذاکره، کار تیمی، خلاقیت، ایده پردازی، کارآفرینی، مدیریت مالی، هوش هیجانی، تفکر نقادانه، طرز فکر، اعتماد به نفس و سایر حوزه های مرتبط با مهارت های نرم، مهارت های زندگی، کسب و کار و کارآفرینی که برای ورود به عرصه زندگی و کار نیازمند همه دانشجویان می باشد، برگزار می گردد.

تاکنون دوره های زیادی در حیطه های مهارت های نرم و کارآفرینی و حوزه های مختلف HSE، ایمنی، بهداشت، محیط زیست، امداد و نجات و مدیریت بحران در سامانه نمایشگاه مجازی باما (www.bamahse.com/workshops) برگزار شده و فیلم بسیاری از این دوره ها نیز به صورت رایگان در اختیار دانشجویان عزیز و عموم مردم قرار دارد.

بخش پنجم: تورهای فناوری، نوآوری و کارآفرینی

در این بخش می بایست دانشجویان تحت پوشش طرح کاد پلاس بازدیدهایی را از پارک علم و فناوری، شتاب دهنده ها، فن بازار، نمایشگاه های تخصصی مرتبط با رشته دانشجو، بازدید از صنایع و شرکت های دانش بنیان مرتبط با رشته خود داشته باشند.

طرح کاد پلاس برای همه دانشجویان

با اینحال با توجه به اینکه در نمایشگاه مجازی باما، حدود ۱۰۰ گروه کسب و کار حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی رایگان معرفی می گردد و دوره های آموزشی رایگان مجازی متعدد در حوزه های کارآفرینی، مهارت های نرم و حیطه های تخصصی بهداشت، ایمنی، محیط زیست، انرژی، HSE، مدیریت بحران و … برگزار می شود و فیلم دوره های قبل نیز اکثراً رایگان در دسترس است، لذا کلیه دانشجویان کشور می توانند از طریق محتویات سایت کاد پلاس  (www.tarhekadplus.com) و برخورداری از مشاوره تیم نمایشگاه مجازی باما، از مزایای طرح کاد پلاس بهره مند شوند.

دانشجویان یزدی می توانند در جلسات طرح کاد پلاس بصورت حضوری در شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا (نمایشگاه مجازی باما) شرکت کنند.

جهت تعیین وقت مشاوره در خصوص طرح کاد پلاس می توانید با شماره ۰۹۱۳۳۵۶۴۵۴۷ جناب آقای دکتر قانعیان و ۰۹۱۷۱۲۶۲۲۰۴  سرکار خانم دکتر مریم غلامی تماس بگیرید.

 

با تشکر از همراهی انجمن علمی دانشجویی کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

خروج از نسخه موبایل