هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی

کپسول آتش نشانی5

آتش نشانی و ایمنی نامی است که سالهاست در دل هفتم مهر جای گرفته است و به همین سبب این روز در تقویم ایرانیان به طرز عجیبی سنگینی می کند، چراکه یادآور رشادت ها و دلیری های بسیاری است.

چرا هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی است

جالب است بدانید در پس روز آتش نشانی، تاریخ حرفهای زیادی برای گفتن دارد. چراکه در سال ۱۳۵۹، ۷ مهر روزی بود که به پالایشگاه آبادان حمله هوایی شد و آتش نشان های زیادی برای خاموش کردن آتش به منطقه رفتند. اما افسوس که پالایشگاه دوباره مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت و بسیاری از از آتش نشان های عزیزمان جان خود را در این سانحه از دست دادند.

این روز با هدف ترویج و اشاعه ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و ایثار و از خود گذشتگی های آتش نشانان کشور عزیزمان در عرصه دفاع مقدس، به نام روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

آتش نشان های فداکار

هرجا سخن از دلیری و رشادت میشود به دنبالش ایثار و فداکاری را هم به رخ می کشاند و چه بسیار قهرمانانی که بال پرواز را در دل آتش یافتند و چونان ابراهیم به دل آتش زدند و نام قهرمانان را برای خود به ابدیت رساندند.

 همه ما حادثه پلاسکو را که تنها نمایانگر گوشه‌ای از رشادت آتش نشان ها بود به یاد داریم و درد و غمش تا همیشه بر جان و بر روح ما باقی خواهد ماند.

حادثه ای که در روز ۳۰ دی ماه سال ۹۵ اتفاق افتاد. در این روز طبقه دهم ساختمان پلاسکو، دچار آتش سوزی شد. آتش در زمانی اندک طبقات بالایی ساختمان را فرا گرفت و حریقی که ساعت ۷ و ۵۸ دقیقه آغاز شده بود، ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه سبب ریزش کامل ساختمان شد.

آتش نشان‌ها برای اطفای حریق وارد غول آهنی پایتخت شده بودند، آتش نشان‌هایی که ۱۶ تن از آن‌ها همان جا باقی ماندند. از فرماندهان ایستگاه‌ها گرفته تا آتش نشان‌هایی که تنها چند سال سابقه حضور در سازمان آتش نشانی را داشتند همه برای کمک به مردم گرفتار در ساختمان پلاسکو حاضر شدند، در نهایت نیز پس از خروج تعداد قابل توجهی از شهروندان از ساختمان پلاسکو، ۱۶ آتش نشان شهید زیر آوار ساختمان ماندند.

این روزها نیز داستان ایثار و از خودگذشتگی جوان ۱۵ ساله ایذه ای، علی لندی، در پی یک حادثه آتش سوزی، یادآور نام و خاطره از خودگذشتگی های قهرمانان عرصه آتش نشانی است.

علی لندی جوان ۱۵ساله اهل شهرستان ایذه استان خوزستان که با ایثار جان خود، جان دو زن را نجات داد و خودش دچار سوختگی شدید شد.

علی لندی به دلیل سوختگی زیاد در بیمارستان طالقانی اهواز بستری و پس از اقدامات اولیه برای سیر مراحل درمان خود به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان اعزام می‌شود.

این قهرمان ملی و نوجوان شجاع ایذه‌ای پس از چند روز بستری در بیمارستان دار فانی را وداع گفت و آسمانی شد. یاد و خاطره اش گرامی.

اما اکنون ما بیش از گذشته قدردان قهرمانان هستیم و این روز را بهانه ای می دانیم برای تبریک، تبریک به دلیرانی که همیشه و هرجا نجات را معنا کردند و تبریک به خودمان که به برکت وجود چنین منجیانی امنیت را احساس می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ایمنی و آتش نشانی سایت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران را ببینید.

منبع:

www.imna.ir

 

خروج از نسخه موبایل