گندزدایی وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی

وسایل نقلیه ای که برای انتقال بیماران و اجساد کرونایی استفاده می شوند می توانند باعث انتشار ویروس کرونا در بین کارکنان بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی شوند. بنابراین برای جلوگیری از انتشار این ویروس، این وسایل نقلیه باید با روش های صحیح گندزدایی شوند.

رانندگان وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی چه کنند که به کرونا مبتلا نشوند؟

رانندگان آمبولانس و سایر وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی، باید با روش گندزدایی بخش های مختلف وسیله نقلیه آشنا باشند. دستورالعمل های بهداشتی گندزدایی این وسایل نقلیه، باید داخل وسیله نقلیه و در دسترس راننده باشد و راننده موارد موجود در این راهنما را بصورت شفاف بداند.

مواد ضدعفونی­ کننده دست­ باید در اختیار راننده وسیله نقلیه قرار بگیرد و آموزش­ های لازم را برای استفاده صحیح از این مواد ضدعفونی کننده گذرانده باشد. برای تمیز کردن و گندزدایی وسیله نقلیه مواد شوینده، وسایل نظافت و الکل ۶۳ تا ۷۰ درصد هم باید به مقدار کافی در اختیار راننده قرار بگیرد.

برای خرید ضدعفونی کننده دست، اسپری ضدعفونی کننده، الکل ضدعفونی کننده، ژل ضدعفونی کننده و … با شرکت های فعال در زمینه تأمین این مواد اینجا آشنا شوید.

کارکنان وسایل نقلیه در زمان انتقال بیماران و اجساد کرونایی به چه نکاتی باید توجه کنند؟

– علاوه بر رعایت موارد مهم در گندزدایی وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی، کارکنان درگیر شامل کادر درمان و راننده هم باید اصول بهداشتی و ایمنی لازم را رعایت کنند. این افراد باید از وسایل حفاظت فردی مناسب مانند ماسک و دستکش سالم استفاده کنند.

– کارکنان وسایل نقلیه باید از تماس دست­ها با چشم، صورت، دهان و بینی خودداری کنند و در حین کار از خوردن و آشامیدن داخل وسیله نقلیه پرهیز نمایند.

– در کابین عقب آمبولانس مخصوص انتقال بیمار، فقط در مواردی که لازم باشد باید کارکنان ارائه دهنده خدمات درمانی حضور داشته باشند و حضور سایر افراد در کابین عقب ممنوع است.

– به هیچ وجه کارکنان وسایل نقلیه انتقال بیماران، در حین کار نباید با افراد متفرقه ارتباط داشته باشند.

– سوخت گیری وسایل نقلیه هم باید توسط نیروی مستقر در پمپ بنزین انجام شود و راننده یا کادر درمان نباید از وسایل نقلیه پیاده شوند.

– میکروفنی که برای اعلام وضعیت وسایل نقلیه استفاده می شود باید قبل از هر مأموریت با محلول حاوی کلر ۰/۱ درصد گندزدایی شود.

گندزدایی وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی چگونه انجام می شود؟

عملیات گندزدایی وسایل نقلیه مخصوص انتقال بیماران و اجساد مبتلا به کرونا باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود. این افراد باید به وسایل حفاظت فردی مجهز باشند و هنگام گندزدایی هیچ فردی داخل وسیله نقلیه نباشد.

با توجه به اینکه سطوح داخل وسایل نقلیه آلوده است بایستی این سطوح قبل از گندزدایی، شسته شوند. به عنوان مثال در صورت مشاهده خون بر روی سطوح وسایل نقلیه، ابتدا باید سطح شسته و سپس گندزدایی شود. فرد مسئول نظافت وسایل نقلیه هم باید از لوازم حفاظت فردی مثل دستکش، ماسک و عینک سالم استفاده کنند.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده تجهیزات حفاظت فردی مانند انواع ماسک (ماسک پزشکی، N95، N99 و …) و دستکش (دستکش یکبار مصرف، دستکش لاتکس و …)، اینجا کلیک کنید.

بعد از اتمام کار، بخش­ هایی از وسیله نقلیه و تجهیزات مورد استفاده در آن که میزان تماس زیادی با بیمار یا جسد داشته اند، باید گندزدایی شوند. برای این بخش ها و تجهیزات باید از محلول گندزدای حاوی ۰/۱ درصد کلر (از قبیل وایتکس یا دامستوس) استفاده شود.

به طور خاص برانکارد و تخت مورد استفاده جهت انتقال جسد از بخش بیمارستان به سردخانه، باید دارای علامت مشخص باشد و بعد از هر بار استفاده با محلول حاوی ۰/۱ درصد کلر گندزدایی شود.

همچنین وسایل و تجهیزات مراقبت­ های درمانی داخل کابین وسایل نقلیه بیمارستانی مانند کپسول اکسیژن و ملزومات، سیستم تنفس مصنوعی و …، دستگیره درب ها (درب کابین جلو و عقب)، صندلی کابین جلو و کابین عقب، تمام محوطه داخلی کابین عقب (سقف، کف و دیواره ها) می بایست بعد از اتمام کار با محلول حاوی کلر ۰/۱ درصد گندزدایی شود. به علاوه شیشه ها و دستگیره درب کابین عقب و جلو وسیله نقلیه بعد از اتمام کار باید با محلول الکل ۶۳ تا ۷۰ درصد گندزدایی شود.

توجه

فراموش نشود که گندزدایی وسایل نقلیه باید در محوطه مناسب و مجهز به سیستم بهداشتی جمع ­آوری و دفع فاضلاب (ترجیحاً در محل گندزدایی ظروف پسماند بیمارستانی) انجام شود. در پایان کار هم بایستی محوطه محل شست و شو و گندزدایی، بطور کامل شست و شو شود.

کارکنان وسایل نقلیه ویژه بیماران و اجساد کرونایی، بعد از انجام کار چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

بعد از انتقال بیماران یا اجساد مبتلا به کرونا ویروس، کارکنان باید روپوش بلند و یکپارچه خود را بیرون بیاورند و داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهند. این کیسه را در کابین عقب وسیله نقلیه نگهداری کنند تا برای شست و شو و گندزدایی به رختشویخانه تحویل داده شود.

کارکنان باید توجه داشته باشند که روپوش خود را قبل از گندزدایی به کابین جلو منتقل نکنند. تا جایی که ممکن هست برای انجام هر مأموریت از یک ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کنند. در صورتی که از دستکش قابل گندزدایی استفاده کردند، باید بعد از انجام کار آن را داخل کیسه جداگانه ای قرار دهند و در کابین عقب نگهداری کنند تا در جای مناسب شست و شو و گندزدایی شود.

کارکنان وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی، باید همه موارد ایمنی و بهداشتی را در نظر بگیرند. چون پسماندهای تولیدی در طی انتقال بیماران و اجساد مبتلا به کرونا ویروس، عفونی محسوب می شود.

وسایل غیر قابل گندزدایی باید داخل کیسه زباله قرمز جمع آوری و بعد از اتمام کار به محل بی ­خطر سازی پسماندهای عفونی بیمارستان تحویل داده شوند.

اگر می خواهید درباره مدیریت پسماندهای عفونی آلوده به کرونا بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

سایر توصیه های مهم:

– به طور کلی در عملیات گندزدایی وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد مبتلا به کرونا، برانکاردها و سایر تجهیزات داخل آنها باید با نهایت دقت گندزدایی شوند.

– توجه داشته باشید که وسایل نقلیه و تجهیزات داخل آنها علاوه بر گندزدایی، می بایست ویژه انتقال بیماران و اجساد مبتلا به کرونا ویروس باشد و در سایر مأموریت های درمانی استفاده نشوند.

– در زمان اپیدمی کرونا، برانکاردها و سایر تجهیزات با علامت مشخص در داخل وسایل نقلیه برای انتقال بیمار یا اجساد استفاده شوند.

– به طور مرتب باید بخش­ هایی از وسایل نقلیه در کابین جلو مانند رویه داخلی درب­ ها، سر دنده ماشین، اطراف فرمان، صفحه پشت آمپر و تمام بخش­های جلو راننده گندزدایی شوند. روش توصیه شده برای گندزدایی این بخش ها، به صورت دوره ای (هر دو روز یک بار) و با استفاده از الکل ۶۳ تا ۷۰ درصد یا محلول حاوی کلر ۰/۱ درصد می باشد.

– اگر کارکنان وسیله نقلیه علائمی مثل تب، سرفه، سردرد، سرگیجه و … داشتند باید کار را متوقف کنند و برای درمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و تا بهبودی کامل از برگشت به کار خودداری کنند.

  منبع:

– دستور العمل گندزدایی وسایط نقلیه مخصوص انتقال بیماران و اجساد مبتلا به کووید ۱۹

با توجه به اهمیت گندزدایی وسایل نقلیه ویژه انتقال بیماران و اجساد کرونایی، دستورالعمل بهداشتی در رابطه با این موضوع با همکاری دکتر قادر غنی زاده و دکتر حسین معصوم بیگی (اعضای هیأت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)) تدوین گردیده است که شما می توانید این دستورالعمل را از طریق لینک زیر دانلود کنید.

دستور العمل گندزدایی وسایط نقلیه مخصوص انتقال بیماران و اجساد مبتلا به کووید ۱۹

اطلاعات بیشتر در نمایشگاه مجازی باما
اطلاعات بیشتر در نمایشگاه مجازی باما

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل