انتخاب رشته کنکور سراسری در ۷ گام با نمایشگاه مجازی باما

انتخاب رشته کنکور سراسری

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، داوطلبان برای انتخاب رشته بر اساس اولویت هایی که تعیین کرده اند، اقدام می کنند. در این دوره، این سوال مطرح است آیا انتخاب رشته برای دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ ترین مراحل زندگی فرد می ‌تواند ظرف چند روز به انجام برسد؟ آیا دانشجو از انتخاب خود راضی خواهد بود؟ از طرفی با شیوع ویروس کرونا رفت و آمد و حضور در جلسات حضوری مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور محدود تر شده است. نمایشگاه مجازی باما HSE که توسط دکتر محمدتقی قانعیان برای رقم زدن آینده تحصیلی و شغلی بهتر برای دانش آموزان و دانشجویان تأسیس شده است، یک راهکار ۷ مرحله ای برای انتخاب رشته کنکور سراسری پیشنهاد داده است.

انتخاب رشته کنکور سراسری در دوران کرونایی

با شیوع ویروس کرونا انتخاب رشته سخت تر شده است. انتخاب رشته در گذشته شامل حضور در کنار مشاوران و بررسی رشته ها و مشورت با فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های مرتبط می شد. اما امسال با توجه به شیوع کرونا، دانش آموزان قطعاً در رفت و آمد، مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مختلف و حتی کمک گرفتن از مشاوران متخصص که در زمان انتخاب رشته مراجعان زیادی دارند با محدودیت هایی مواجه می شوند.

نمایشگاه مجازی باما HSE در دوران کرونایی یک برنامه ویژه برای انتخاب رشته دانش آموزان و داوطلبان کنکور در نظر گرفته است. شما می توانید از الان برای انتخاب رشته خود برنامه ریزی کنید. فارغ از بحث رتبه و این که چه دانشگاهی پذیرفته می شوید، الان وقت آن است که در مورد رشته های مختلف دانشگاهی تحقیق کنید. توصیه نمایشگاه مجازی باما HSE‌ به شما داوطلبان این است که ۷ مرحله زیر را به دقت انجام دهید.

۱- رشته های مورد علاقه خود را مشخص کنید.

در مقاله قبلی به عوامل موثر در انتخاب رشته صحیح کنکور اشاره داشتیم. در آن جا مطرح شد که علاقه از روی شناخت صحیح، مهمترین عامل در انتخاب رشته می باشد. بنابراین در اولین گام داوطلبان کنکور، رشته های مورد علاقه خود را یادداشت کنید. رشته هایی که در مدرسه با همکلاسی های خود در مورد آن ها صحبت کرده اید. رشته ای که یکی از آشنایان شما در پس از تحصیل در آن، به موفقیت دست یافته است. رشته ای که یکی از دبیران یا مشاوران در دوره دبیرستان به شما معرفی کرده است. همه این رشته ها را در یک ستون از جدول مشخص کنید.

۲- دلایل منطقی علاقه به این رشته ها را یادداشت کنید.

پس از مشخص کردن رشته های مورد نظر خود، دلایل منطقی علاقه به آن ها را یادداشت کنید یک رشته به خاطر موقعیت شغلی خوب در آینده، متناسب بودن با روحیات داوطلب یا تجربیاتی که در آن زمینه داشته است می تواند باعث علاقه باشد. سایر دلایلی که برای علاقه داشتن به یک رشته دانشگاهی مطرح است را یادداشت کنید.

۳- چه افرادی را می شناسید که در این رشته ها تحصیل می کنند یا فارغ التحصیل شده اند؟

در گام بعدی، داوطلبان عزیز سعی کنید افرادی را که در رشته های مورد نظر شما تحصیل کرده اند یا در حال تحصیل هستند، پیدا کنید. در این مرحله کمک گرفتن از دوستان و آشنایان خیلی مهم است. در اولین فرصت با آن ها ارتباط برقرار کنید. از تجربیات آن ها در دوران تحصیل، موقعیت شغلی آن ها و شرایط ادامه تحصیل اطلاعات کسب کنید. داوطلبان حتماً نام دانشگاه و مقطع تحصیلی که افراد در آن ها تحصیل کرده اند را یادداشت کنید.

۴- شرکت های مرتبط و آینده کاری این رشته را پیدا کنید.

تا اینجا داوطلبان عزیز اطلاعات خوبی در مورد رشته مورد نظر خود کسب کرده‌ اید. بنابراین می‌ توانید شرکت های فعال در زمینه های مرتبط را با رشته های مختلف را پیدا کنید. تا حدودی با موقعیت های شغلی آنها آشنا شوید. آشنایی با شرکت ها می تواند از طریق بررسی سایت شرکت ها، مشاهده فیلم های موجود در اینترنت، بازدید از محل کارخانه و یا سایر روش ها باشد.

آیا می دانید نمایشگاه مجازی باما HSE، اطلاعات مربوط به شرکت های مرتبط با بیش از ۱۴۰ رشته دانشگاهی را در سایت خود نمایش گذاشته است. شما می توانید با مراجعه به سایت www.bamahse.com شرکت های مرتبط با رشته های مختلف تحصیلی را مشاهده کنید.

۵- یک اولویت بندی از رشته های مورد نظر خود مشخص کنید.

حال با توجه به شناختی که با انجام موارد ۱-۴ از رشته های تحصیلی به دست آورده اید وقت آن رسیده است که یک اولویت بندی از رشته های مختلف برای خود مشخص کنید. برای این کار به اندازه کافی زمان دارید. رشته های مختلف که در اولین مرحله مشخص کرده اید را با توجه به دلایل علاقه، مزیت ها و معایب آن رشته ها، شرایط ادامه تحصیل و موقعیت های شغلی در شرکت های مرتبط اولویت بندی کنید.

شایان ذکر است لیست تهیه شده تا روز اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری باید بازنویسی و به روز رسانی شود. همواره اطلاعات خود در مورد رشته ها را افزایش دهید. در صورتی که در مراحل آشنایی با رشته ای خاص به یک رشته جدید برخورد کردید، مراحل فوق را دوباره تکرار کنید و آن رشته را در اولویت بندی خود قرار دهید.

۶- چه دانشگاه هایی پذیرفته می شوید؟

این مرحله مربوط به زمان بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری می باشد. زمانی که تراز اکتسابی، کارنامه و وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته در آزمون سراسری منتشر شد، تا داوطلبان بر اساس آن انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد را انجام دهند. زمان انتشار نتایج و کارنامه اولیه کنکور سراسری معمولا یک ماه بعد از برگزاری آزمون می باشد.

با توجه به رتبه و مقایسه با رتبه ها و ظرفیت های سال های گذشته، از رشته تحصیلی و دانشگاه هایی که در آن ها پذیرفته می شوید، مطلع می شوید. در این مرحله به مرور اولویت های رشته های خود بپردازید. همچنین با می توانید با افرادی که در مرحله ۳ با آن ها آشنا شده اید و محل تحصیل آن ها با دانشگاه هایی که شما در آن ها پذیرفته می شوید یکسان است دوباره تماس بگیرید و از وضعیت دانشگاه، شهری که دانشگاه در آن قرار دارد، شرایط خوابگاه و معایب و مزایای تحصیل در آن دانشگاه اطلاعات کسب کنید. همچنین نظر خانواده و اطرافیان در مورد دانشگاه ها و شهر های مختلف را جویا شوید.

۷- انتخاب رشته نهایی را انجام دهید.

در نهایت با مشاوران و افراد خانواده مشورت نمایید. اولویت بندی خود را بر اساس رشته تحصیلی و دانشگاه ها دوباره یادداشت کنید و برای انتخاب رشته نهایی اقدامات لازم را انجام دهید. مطمئن باشید فصل جدید از زندگی شما به زودی آغاز خواهد شد و تلاش و کوشش در محیط جدید را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید شما در هر رشته و دانشگاهی با تکیه بر خلاقیت و نوآوری می توانید، آینده شغلی بهتری برای خود رقم بزنید. یک دانشجوی خلاق باشید و برای کارآفرینی برنامه ریزی کنید. از روز اول دانشگاه سعی کنید که مشکلات صنعت و جامعه را بشناسید. با اختراعات و نوآوری های رشته تحصیلی خود آشنا شوید. شرکت های فعال در زمینه های مرتبط با رشته خودتان را پیدا کنید. در نهایت با جمع آوری ایده های نواورانه خود،‌ بستری برای شغل آینده ایجاد کنید.

در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse  و hsebama نمایشگاه مجازی باما HSE را دنبال کنید.
خروج از نسخه موبایل