کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق: رویکردی نوین در توانمندسازی و بهبود آینده شغلی دانشجویان

کارپوشه الکترونیکی دانشجوی خلاق

بیش از دو سال است که سایت باما به دنبال برقرار کردن ارتباط میان واحدهای درسی دانشجویان و آینده شغلی آن‌ها بوده است. به نحوی که دانشجو بتواند با واحدهای درسی که در دانشگاه می گذراند کسب درآمد نماید. دانشجویان با اشتیاق بیشتری در سر کلاس درس حاضر شوند، خلاق باشند و به پرورش ایده های خود در جهت داشتن آینده شغلی بهتر گام بردارند. کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق جدیدترین ایده دکتر محمد تقی قانعیان است. پیشنهاد ما این است که در روز اول ورود به دانشگاه فایل کارپوشه در اختیار دانشجویان قرار ‌گیرد.

 

 

نمایشگاه مجازی باما HSE و اهمیت کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق

ایده نمایشگاه مجازی باما HSE، طراحی و راه اندازی یک سامانه جامع بود که بتواند بین دانشگاه (دانشجویان و اساتید)، صنعت و جامعه ارتباطی مؤثرتر و کاربردیتر ایجاد کند. ایده باما از حرف اول چهار کلمه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی حاصل شده است. در حال حاضر ایده مذکور به صورت پایلوت و با هدف برقراری این ارتباط و تعامل بین دانشگاه، صنعت و جامعه برای حدود ۱۴۰ رشته دانشگاهی مرتبط با بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی با هدف ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکتها و مشاغل فعال در سطح کشور در حال فعالیت است. محتوای نمایشگاه مجازی باما برای کلیه صنایع، معادن، مراکز اداری- تجاری، بهداشتی- درمانی، اقامتی و … قابل استفاده و ارزشمند است.

برای آشنایی بیشتر با اهداف و رویکرد نمایشگاه مجازی باما در راستای توسعه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها، این مقاله را بخوانید.

دانشگاه های نسل سوم و چهارم نیازمند دانشجوی خلاق و کارآفرین هستند.

دانشگاه ها به عنوان پیشران های توسعه و پیشرفت در جوامع مختلف از دیرباز تاکنون مطرح بوده اند. با توجه به این امر، دانشگاه ها در پرورش جوانان در راستای اشتغال نقش ویژه ای داشته و دارند. اما این نقش در حال تغییر است. هدف دانشگاه های نسل اول و دوم، آموزش و پژوهش بوده و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار می شدند. اما محدودیت های کاریابی و استخدام برای دانش آموختگان موجب به وجود آمدن دانشگاه های نسل سوم و چهارم شده که هدف اصلی آنها کارآفرینی و ثروت آفرینی است. اکنون دانشگاه ها باید خلاقیت و نوآوری دانشجویان را به منظور رفع نیازهای واقعی صنعت و جامعه ارتقاء بخشند. دانشجویان در نسل جدید دانشگاه ها می بایست به منظور پرورش ایده های خلاقانه و نوآورانه و در نهایت ایجاد کسب و کار، آموزش ببینند و مهارت کسب کنند.

خلاقیت لازمه شروع فرایند نوآوری و کارآفرینی

خوشبختانه شرکت های فناور دانش بنیان و شرکت های مستقر در مراکز رشد دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری، فرصت های مناسبی برای دانشجویان و دانش آموختگان ایجاد کرده اند تا در جهت تبدیل علم به ثروت قدم بردارند.

در واقع دانشجویان رشته های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرآیند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره بردار با شرکت ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

در این راستا طرح کاد پلاس با هدف فعالیت دانشجویان در محیط کار واقعی در طی دوران دانشجویی توسط شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا طراحی و در حال اجرا می باشد.

کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق گامی در جهت ارتقای خلاقیت و ایده پروری

به طور کلی یادداشت برداری و ثبت نکات مهم این روزها به یک مهارت ضروری تبدیل شده است. ابزارها و تکنیک های زیادی وجود دارند که می توان از آنها برای ثبت یادداشت های مهم استفاده کرد. کارپوشه الکترونیک یک فضای مناسب برای ثبت روزانه ایده های مرتبط با دروس تخصصی دانشجویان می باشد. ایده هایی که ممکن است جذاب و کاربردی باشند و یا بعضاً به سازماندهی و چکش کاری نیاز دارند.

ایده اصلی کارپوشه الکترونیک، ارائه محیطی برای یادداشت برداری و نوشتن نکات مهم درس ها،‌ کاربرد عملی دروس دانشگاهی، کسب و کارها، شرکت ها و مؤسسات فعال مرتبط با محتوای دروس و در نهایت نوآوری، خلاقیت و پرورش ایده با هدف خلق ثروت و کارآفرینی می باشد. شما می توانید با استفاده از این کارپوشه، ایده های نوآورانه خود در جهت رفع نیاز های صنعت و جامعه را در هر ترم تحصیلی و برای دروس تخصصی آن ترم ثبت کنید. با جمع بندی این ایده ها می توانید به فکر پرورش و یا فروش ایده هایتان و حتی کارآفرینی از طریق تأسیس شرکت فناور و دانش بنیان باشید.

راهنمای تکمیل کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق

کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق به صورت یک فایل اکسل طراحی شده است. توصیه ما این است که این فایل برای دروس تخصصی هر نیمسال تحصیلی در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا باید فایل اکسل را دانلود کنید و پس از تغییر رمز ورود، آن را روی کامپیوتر خود ذخیره کنید. توجه داشته باشید که ایده های شما بسیار ارزشمند هستند و شما می توانید از طریق شرکت در رویدادهای کارآفرینی نظیر استارت آپ ها، ایده های خود را پرورش دهید و آینده شغلی بهتری داشته باشید. در مواردی حتی می توان ایده ها را به فروش رساند و یا به کمک افراد سرمایه گذار ایده را به محصول تبدیل نمود.

برای دریافت فایل کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق در فرمت های Excel ،pdf ،word کلیک کنید. جهت دریافت مشاوره تخصصی به منظور تکمیل کارپوشه،‌ می توانید از طریق واتساپ یا ایتا با شماره های ۰۹۱۷۱۲۶۲۲۰۴ (دکتر غلامی) و ۰۹۱۳۳۵۶۴۵۴۷ (دکتر قانعیان) در تماس باشید.
برای پرکردن فایل کارپوشه، شما در مرحله اول عناوین دروس تخصصی خود در نیمسال تحصیلی مورد نظر را وارد می کنید. برای هر درس در فایل اکسل یک کاربرگ (sheet) در نظر گرفته شده است.

پس از وارد کردن عنوان درس و سال تحصیلی، برای هر جلسه از درس تاریخ و ‌موضوع درس را مشخص کنید. در ستون سوم،‌ دو تا سه نکته مهم کاربردی هر جلسه درس را وارد کنید. بر اساس موضوع و نکات هر جلسه شما باید فکر کنید کاربرد عملی مطالب فراگرفته شده را با رویکرد آینده شغلی تعیین نمایید (ستون چهارم). در ستون پنجم شرکت ها و مؤسسات فعال مرتبط با مطالب درسی را یادداشت کنید و در ستون ششم مشخص کنید چه مهارت ها و قابلیت هایی برای اشتغال در این حوزه ها نیاز دارید. همچنین ایده ها و اختراعات ثبت شده می تواند به شما کمک کند تا نوآوری های مرتبط با موضوعات درسی خود را بررسی کنید (ستون هفتم). در نهایت ایده های نوآورانه و خلاقانه خود را در جهت رفع نیاز های صنعت و جامعه در ستون چهارم یادداشت کنید (ستون هشتم).

با تکمیل هر بخش برای جلسات مختلف درس ها،‌ قسمت مربوط به جمع بندی درس ها در نیمسال تحصیلی به طور خودکار کامل می شود. با استفاده از این بخش ها شما می توانید در پایان ترم یک فایل کامل از نکات مهم مطالب فراگیری شده،‌ کاربرد آن ها، مهارت های مورد نیاز، اختراعات ثبت شده،‌ شرکت های فعال و از همه مهم تر ایده های نوآورانه خود را داشته باشید.

برای شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری و دریافت گواهی معتبر کلیک کنید.
برای جستجو در لیست پرونده های اختراعات ثبت شده در سامانه مالکیت معنوی اینجا کلیک کنید.
همچنین می توانید از طریق این لینک، برخی شرکت های دانش بنیان مورد حمایت ستاد علمی و فناوری ریاست جمهوری را مشاهده کنید و برای آشنایی با کالا و خدمات دانش بنیان ستاد این فایل را دانلود کنید.

جمع بندی

انتظار می رود دانشجویان با یادداشت کردن و سازمان دهی ایده های نوآورانه خود در پاسخ به نیازهای واقعی صنعت و جامعه گام بردارند. در این صورت وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند دیگر جویای کار نیستند بلکه نوآورانی هستند که کارآفرینی نتیجه و محصول ایده ها و نوآوری های آن ها است.

با توجه به اینکه ایده های شما ارزشمند است، جهت حفظ این ایده ها، فایل اکسل رمز گذاری شده است. رمز این فایل bamahse است. برای تغییر رمز این فایل باید ابتدا روی منوی فایل کلیک کنید و مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Info > Protect Workbook > Encrypt with Password

سپس مطابق شکل زیر از طریق منو Protect Workbook گزینه Encrypt with Password را انتخاب کنید.

Encrypt with Password

با توجه به اینکه ما هدف ما ارتقاء و کاربردی تر نمودن این کارپوشه می باشد، لطفاً نظرات ارزشمند خود را برای ما به آدرس bamahse@gmail.com و یا واتساپ ۰۹۱۷۱۲۶۲۲۰۴ ارسال فرمایید.

خروج از نسخه موبایل