بازار کار مهندسی بهداشت محیط در بخش خصوصی

رشته مهندسی بهداشت محیط

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط نیز مانند دانشجویان سایر رشته ها، این است که موقعیت های شغلی، وضعیت استخدام و بازار کار این رشته چیست و اینکه چه کنند که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در رشته تخصصی خود مشغول به کار شوند. برخی از دانشجویان نیز که بدون شناخت و به دلایل مختلف در این رشته پذیرفته شده اند از این رشته و دروس تخصصی، امکان ادامه تحصیل، توانمندی های مورد نیاز و فرصت های شغلی این رشته بی اطلاعند. در این مقاله سعی بر این هست که به بحث پیرامون بازار کار و فرصت های شغلی رشته مهندسی بهداشت محیط در بخش خصوصی بپردازیم.

موقعیت های شغلی رشته مهندسی بهداشت محیط در بخش خصوصی

با توجه به گستردگی دروس تخصصی این رشته، موقعیت های شغلی مختلفی در بخش دولتی وجود دارد، اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه جذب نیرو در این بخش محدود شده است، لذا شناخت موقعیت های شغلی بخش خصوصی برای دانشجویان این رشته لازم می باشد.

در اینجا شرکت­ های فعال مرتبط با واحد‌های درسی دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته به صورت طبقه بندی شده نمایش داده شده است.

 بهداشت

واحدهای درسی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته مرتبط با کلیات بهداشت محیط عبارتند از:

– واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: کاربرد گندزداها و پاک ­کننده ­ها در بهداشت محیط، مدیریت بهداشت محیط برای مبارزه با ناقلین، بهداشت محیط بیمارستان و کنترل عفونت، بهداشت مسکن و اماکن عمومی، بهداشت مدارس و آموزشگاه­ ها، کنترل بهداشتی اماکن تهیه، توزیع و نگهداری مواد غذایی، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط: سم ­شناسی محیط، بهداشت و ایمنی مواد غذایی

– واحدهای درسی دکترای بهداشت محیط: ارزیابی و مدیریت ایمنی در فرآیندهای مواد غذایی

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مدیریت پسماند: سم­ شناسی محیط

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد سم شناسی محیط: اصول سم­ شناسی، سم شناسی محیط، شناسایی و اندازه ­گیری سموم محیطی آفت ­کش ­ها، سم­ شناسی محیط در بلایا و فوریت ­ها

بدیهی است پس از ورود به بازار کار، مباحث تئوری دانشگاهی صرف، نمی­ تواند مفید باشد. به طور مثال از تعریف گندزدایی سؤال نمی شود، بلکه می پرسند برای بیمارستان، هتل، آرایشگاه و … چه گندزدایی خریداری کنیم؟ کدام یک اقتصادی تر هست؟ کدام یک مؤثرتر هست؟ کدام یک ایرانی است و …. بنابراین دانشجویان باید در طول دوران تحصیل با کاربرد دروس تخصصی خود در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت های فعال مرتبط با این مباحث علمی را بشناسند.

عمده ترین لیست شرکت های حوزه بهداشت که به واحدهای درسی فوق­ الذکر مرتبط می ­باشند، به شرح زیر است (برای مشاهده لیست شرکت ­ها، روی لینک­ های زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند کیمیا شیمی، زرستان، فناوری بیمارستانی هوشمند، ایده گران سورن آب و پارسیان بهینه پایش در زمینه های مربوط به واحدهای درسی کلیات بهداشت محیط فعالیت دارند؟

 آب و فاضلاب

واحدهای درسی دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته مرتبط با آب و فاضلاب عبارتند از:

– واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: شیمی محیط، فرآیندها و عملیات در بهداشت محیط، جمع ­آوری فاضلاب و آب های سطحی، تصفیه فاضلاب، انتقال و توزیع آب، تصفیه آب و مدیریت کیفیت آب (علل، اثرات و کنترل)

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط: طراحی تصفیه­ خانه فاضلاب، سیستم ­های طبیعی تصفیه فاضلاب، طراحی تصفیه­ خانه آب، مدیریت استفاده مجدد و بازچرخش آب و مدیریت توسعه منابع آب

– واحدهای درسی دکترای بهداشت محیط: روش­ های نوین تصفیه آب: فرآیندها و طراحی، روش­ های نوین تصفیه فاضلاب: فرآیندها و طراحی، میکروبیولوژی پیشرفته محیط، مدیریت و پایش کیفیت آب، سیستم ­های غیرمتعارف تأمین و انتقال آب، روش های آماری در تحلیل کیفیت آب، مدیریت آلاینده­ ها در سواحل و دریاها و استفاده مجدد و بازچرخش آب

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مدیریت پسماند: مدیریت و پایش کیفیت منابع آب، طراحی تصفیه ­خانه فاضلاب و مدیریت فاضلاب صنعتی

–  واحدهای درسی کارشناسی ارشد بهره ­برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری: بهره ­برداری و نگهداری از تأسیسات تأمین آب شرب، بهره­برداری و نگهداری از تأسیسات شبکه جمع ­آوری، تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب، بهره ­برداری و نگهداری از تصفیه­ خانه­ های فاضلاب صنعتی، بهره­برداری و نگهداری از تأسیسات تصفیه و دفع لجن تصفیه­ خانه­ های آب و فاضلاب، بهره­ برداری و نگهداری از تأسیسات الکترومکانیکال آب و فاضلاب، بهره­برداری و نگهداری از تأسیسات آب و فاضلاب جوامع کوچک، اصول بازیابی و مدیریت استفاده مجدد از پساب و طراحی و اجرای ایستگاه ­های پمپاژ

واحد تصفیه فاضلاب

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می­ گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت ­های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

عمده ­ترین لیست شرکت­ های حوزه آب و فاضلاب که به واحدهای درسی فوق ­الذکر مرتبط می ­باشند به شرح زیر است (برای مشاهده لیست شرکت ­ها، روی لینک­ های زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند پالاگستر صنعت آب، آتیه آب غرب، کاشفان نیلفام، مشاور آزمون صنعت سبز و صدرا شیمی در زمینه های مربوط به واحدهای درسی آب و فاضلاب فعالیت دارند؟
برای آشنایی با فعالیت های شرکت شایسته کار راد کاسپین اینجا کلیک کنید.

آلودگی هوا

دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته در طی دوران تحصیل واحدهایی را در حوزه آلودگی هوا می ­گذرانند که عبارتند از:

– واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: آلودگی هوا (علل، اثرات، پایش و کنترل)

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط: کنترل آلودگی هوا، اثرات آلودگی هوا در محیط ­های بسته و باز

– واحدهای درسی دکترای بهداشت محیط: فناوری­ های نوین کنترل آلودگی هوا، پایش کیفیت هوا، برنامه­ریزی کنترل آلودگی هوای شهری

–  واحدهای درسی کارشناسی ارشد مدیریت پسماند: کنترل آلودگی هوا

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می­گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت­ های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

عمده ترین لیست شرکت­ های حوزه آلودگی هوا که به واحدهای درسی فوق­ الذکر مرتبط می­ باشند به شرح زیر است (برای مشاهده لیست شرکت­ ها، روی لینک­ های زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند کولاک فن، مدرن تهویه البرز، تهویه آسایش، تهویه اروند و هیوا صنعت در زمینه های مربوط به واحدهای درسی آلودگی هوا فعالیت دارند؟
برای آشنایی با فعالیت های شرکت کولاک فن اینجا کلیک کنید.

مدیریت پسماند

واحدهای درسی دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته مرتبط با مدیریت پسماند عبارتند از:

– واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: کلیات پسماند

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط: طراحی و اصول مهندسی سیستم­های پسماند

– واحدهای درسی دکترای بهداشت محیط: مدیریت جامع پسماند، فناوری کمپوست (فرآیند و طراحی)، کنترل و تصفیه شیرابه، دفن پسماند (فرآیند و طراحی)، مدیریت مواد زائد خطرناک

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مدیریت پسماند مدیریت پسماند: (شناخت، طبقه ­بندی، تولید و کمینه ­سازی)، مدیریت پسماند (طراحی سیستم­های ذخیره­ سازی، جمع­ آوری و حمل و نقل)، مدیریت مکان ­های دفن پسماند (فرآیند و طراحی)، مدیریت مواد زائد خطرناک و هسته­ ای، مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی و کنترل و تصفیه شیرابه

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد سم ­شناسی محیط: مدیریت مواد زائد جامد

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد بهره­ برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری: مدیریت بهره­ برداری و نگهداری تأسیسات بهداشتی دفع و بازیابی زباله، مدیریت مراکز دفع و دفن زباله­ ها

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می­ گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت ­های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

یک واحد صنعتی مدیریت پسماند

عمده ترین لیست شرکت های حوزه مدیریت پسماند که به واحدهای درسی فوق ­الذکر مرتبط می ­باشند به شرح زیر است (برای مشاهده لیست شرکت­ ها، روی لینک ­های زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند پایا رشد کوشا، هما آذین پاک، سامانده کویر، سبز زیور و دانش طب امروز در زمینه های مربوط به واحدهای درسی مدیریت پسماند فعالیت دارند؟

آلودگی خاک

واحدهای درسی دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته مرتبط با آلودگی خاک عبارتند از:

–  واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: بیوتکنولوژی در بهداشت محیط

– واحدهای درسی دکترای بهداشت محیط: شناخت و کنترل آلودگی ­های خاک

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می­ گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت­ های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

نمونه برداری از خاک برای انجام آزمایش آلودگی خاک

عمده ترین لیست شرکت های مرتبط با واحدهای درسی فوق­ الذکر به شرح زیر است (برای مشاهده لیست شرکت ­ها، روی لینک ­های زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند ابنیه پایدار سبز، کاوشگران طبیعت پاک و آذر خاک آب ارومیه در زمینه های مربوط به واحدهای درسی آلودگی خاک فعالیت دارند؟

بهداشت پرتوها و حفاظت

واحدهای درسی دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته مرتبط با بهداشت پرتوها عبارتند از:

–  واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: بهداشت پرتوها و حفاظت

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد بهداشت پرتوها: کاربرد منابع پرتوزا در پزشکی، صنایع و تحقیقات، مدیریت حفاظت در مقابل پرتوها، دوزیمتری محیطی، مدیریت مواد زائد پرتوزا، فیزیک پرتوها و منابع طبیعی پرتوزا و کنترل آن

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می­ گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت­ های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

عمده ترین لیست شرکت های مرتبط با واحدهای درسی فوق­ الذکر به شرح زیر است (برای مشاهده لیست شرکت­ ها، روی لینک ­های زیر کلیک کنید):   

آیا می دانید شرکت هایی مانند خدمات دوزیمتری پرتوهای پارسیان، پرتو تجهیز بعثت و توسعه کاربرد پرتوها در زمینه های مربوط به واحدهای درسی بهداشت پرتوها فعالیت دارند؟

 مدیریت بحران و شرایط اضطراری

واحدهای درسی دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته مرتبط با مدیریت بحران و شرایط اضطراری عبارتند از:

–  واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: مدیریت بهداشت محیط در شرایط اضطراری

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد بهداشت پرتوها: مدیریت مواجهه با شرایط اضطراری در تأسیسات هسته­ ای

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می­ گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت­ های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

عمده ترین لیست شرکت­ های مرتبط واحدهای درسی فوق ­الذکر به شرح زیر ارائه شده است (برای مشاهده لیست شرکت­ ها، روی لینک ­های زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند صنایع نساجی هلال ایران، پوریا کانتین بین الملل، مهندسین مشاور و تحقیقات بهین آب زنده رود، ایران هزمت و نمادین طرح در زمینه های مربوط به مدیریت بحران و شرایط اضطراری فعالیت دارند؟

 ارزیابی اثرات زیست محیطی و بهداشتی

واحدهای درسی دانشجویان بهداشت محیط و رشته­ های وابسته مرتبط با مدیریت و ارزیابی زیست محیطی و ارزیابی بهداشتی عبارتند از:

– واحدهای درسی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط: اصول و کلیات ارزیابی زیست محیطی

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط: ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست

– واحدهای درسی دکترای بهداشت محیط: ارزیابی و مدیریت خطرات بهداشت محیطی، ارزیابی اثرات طرح­های توسعه بر سلامت و محیط

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد مدیریت پسماند: ارزیابی و مدیریت خطر و ارزیابی اثرات بهداشتی

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد سم شناسی محیط: ارزیابی اثرات بهداشتی، مدیریت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی

–  واحدهای درسی کارشناسی ارشد بهره­ برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری: ارزیابی اثرات بهداشتی

– واحدهای درسی کارشناسی ارشد پرتوها: ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست (با تکیه بر تأسیسات و صنایع پرتوزا)، ارزیابی اثرات بهداشتی، ارزیابی و مدیریت خطر

بنابراین با توجه به اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل این واحدهای درسی را می ­گذرانند بایستی با کاربرد این دروس در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت های فعال مرتبط با این دروس را بشناسند.

جهت آشنایی با کاربرد این دروس در جامعه، عمده ترین لیست شرکت های مرتبط با واحدهای درسی فوق ­الذکر به شرح زیر ارائه شده است (برای مشاهده لیست شرکت ­ها، روی لینک­ زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند آمایش و توسعه شرق، مهندسان مشاور زیست انرژی پارس، ابنیه پایدار سبز، کیان زیست و ایمن آراء در زمینه های مربوط به واحدهای درسی ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت دارند؟

آموزش و مشاوره

تمام دروس اصلی که دانشجویان بهداشت محیط و رشته های وابسته در زمینه های مختلف آب، فاضلاب، هوا، پسماند و کلیات بهداشت محیط می ­گذرانند می ­تواند در آینده در بخش آموزش و در قالب برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره مورد نیاز سازمان ها، صنایع، آموزشگاه اصناف، ارزیابی های زیست محیطی و … و حتی آموزش برای عموم جامعه مورد استفاده قرار گیرد. دانشجویانی که از توانمندی تدریس و فن بیان خوبی برخوردار باشند می توانند از مباحث این دروس در حوزه آموزش و مشاوره بهره مند گردند. عمده ترین لیست شرکت های حوزه آموزش و مشاوره بهداشت محیط به شرح زیر ارائه شده است (برای مشاهده لیست شرکت ­ها، روی لینک­ زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی پترو ستاره پارس، مؤسسه آموزشی اندیشه فرازان، پدیده تهویه آذر، ایمنی فام و کاوشگران محیط سبز در زمینه های مربوط به آموزش و مشاوره های زیست محیطی فعالیت دارند؟

نرم افزارهای بهداشت محیط و محیط زیست

دانشجویان بهداشت محیط در طول دوران تحصیل در طی گذراندن دروسی مانند انتقال و توزیع آب، شبکه جمع آوری فاضلاب و آب های سطحی، طراحی تصفیه خانه آب، طراحی تصفیه خانه فاضلاب، آلودگی هوا و … با نرم افزارهای مختلفی آشنا می شوند که می توانند در آینده در انجام پروژه های مختلف مرتبط با مسائل زیست محیطی از این نرم افزارها استفاده کنند. شرکت های خصوصی مختلفی وجود دارند که این نرم افزارها را تولید می کنند و یا از این نرم افزارها در انجام پروژه ها استفاده می کنند. عمده ترین لیست شرکت های حوزه نرم افزارهای بهداشت محیط و محیط زیست به شرح زیر ارائه شده است (برای مشاهده لیست شرکت ­ها، روی لینک­ زیر کلیک کنید): 

آیا می دانید شرکت هایی مانند تپش پسماند دزفول و مهندسی پژوهندگان آرمان سبز محیط در زمینه طراحی نرم افزارهای بهداشت محیط و محیط زیست فعالیت دارند؟

سازمان های مردم نهاد (NGO) و انجمن های مرتبط با بهداشت محیط و محیط زیست

آشنایی با فعالیت های سازمان های مردم نهاد و انجمن ها می تواند به توانمندسازی دانشجویان در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی کمک کند. برای آشنایی با برخی از این سازمان ها و انجمن ها می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارآفرینی و اشتغال در رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته به آن (گرایش ها)، حتما کتاب کارآفرینی و فرصت های شغلی در رشته مهندسی بهداشت محیط را بخوانید.
در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse و hsebama نمایشگاه مجازی باما را دنبال کنید.

 

کلام آخر

رشته مهندسی بهداشت محیط، در حال حاضر در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در تعداد زیادی از دانشگاه های کشور دایر است. این رشته به دلیل تنوع بسیار بالای واحدهای درسی در حیطه های مختلف، فرصت های شغلی بسیار متنوعی را در بخش خصوصی دارد. به علاوه این رشته دارای فرصت های شغلی متنوعی در بخش های دولتی، شرکت های آب و فاضلاب، محیط زیست، شهرداری، وزارت نیرو، وزارت صمت، صنایع و معادن و آموزش و پرورش می باشد. ما در نمایشگاه مجازی باما کلیه شرکت های خصوصی مرتبط با رشته مهندسی بهداشت محیط را به صورت رایگان معرفی نموده و امیدواریم از این طریق بتوانیم دانشجویان عزیز این رشته را با این کسب و کارها آشنا نماییم. ارتباط دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط با کسب و کارهای مرتبط با رشته تحصیلی شان، انجام کار دانشجویی و فعالیت در این کسب و کارها از طریق طرح کاد پلاس، تشکیل پرونده خلاقیت و استفاده از از دوره های HSE حیطه بهداشت محیط، مهارت های نرم و کارآفرینی می‌تواند به عنوان ابزاری مفید برای توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان عزیز این رشته باشد.

یکی از اهداف ما در نمایشگاه مجازی باماHSE، توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان رشته های مختلف حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی می باشد. لذا امیدواریم بتوانیم در این راه خدمتی هر چند اندک به دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط ارائه دهیم. دانشجویان عزیز می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره در خصوص کسب و کار ها و طرح کاد پلاس با پشتیبانی سامانه نمایشگاه مجازی باماHSE با شماره تلفن ۰۹۱۹۰۴۲۲۷۸۰  تماس حاصل فرمایند. متخصصین مهندسی بهداشت محیط می توانند یک غرفه مجازی رایگان جهت معرفی توانمندی های خود در نمایشگاه مجازی باماHSE داشته باشند. در پایان از کلیه متخصصین با تجربه و نیک اندیش رشته مهندسی بهداشت محیط دعوت می گردد تا در برگزاری دوره های آموزشی آنلاین تخصصی حیطه مهندسی بهداشت محیط با نمایشگاه مجازی باما همکاری نمایند.

تهیه کنندگان

دکتر محمد تقی قانعیان
مریم غلامی
خروج از نسخه موبایل