پیشگیری از شیوع کرونا در سفرهای هوایی

در زمان شیوع کرونا سفرهای هوایی در انتقال ویروس کرونا (کووید ۱۹) به صورت درون مرزی و برون مرزی نقش بسیار مهمی دارند. اطلاعات درباره نقش هواپیما در انتقال کرونا ویروس جدید باعث نگرانی مردم برای مسافرت های هوایی شده است.

یکی از راه های پیشگیری از شیوع کرونا در سفرهای هوایی، گندزدایی هواپیما و فرودگاه در زمان شیوع است. گندزدایی صحیح هواپیماها و بخش های مختلف فرودگاه‌ها، یکی از راه­ های اطمینان دادن به مسافران برای کاهش نگرانی آنها است.

مسافران، کارکنان فرودگاه و کادر پرواز هم باید برای پیشگیری از شیوع کرونا در سفرهای هوایی نکات لازم را رعایت کنند.

مسافران برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس در سفرهای هوایی چه نکاتی را رعایت کنند؟

قبل از انجام هر گونه برنامه ریزی برای سفرهای هوایی، وضعیت شهر مقصد را از نظر شیوع کرونا بررسی کنید. در صورت امکان مسافرت در ایام شیوع کرونا را به تعویق بیاندازید. در صورت ضرورت، با داشتن لوازم حفاظت فردی، مواد ضدعفونی کننده و گندزدا برای مسافرت هوایی آماده شوید.

همان طور که در بیشتر دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا گفته شده، شست و شوی دست ها اولین مرحله پیشگیری است. بنابرین بعد از ورود به فرودگاه و قبل از سوار شدن هواپیما دست خود را با مایع دستشویی شست و شو دهید. به سطوح مختلف در محوطه فرودگاه یا بعداً که سوار هواپیما شدید، دست نزنید. وقتی سبد مخصوص لوازم و اشیاء فلزی در محل­ بازرسی را برداشتید، دستکش یکبار مصرف فراموش نشود.

به یاد داشته باشید که داروهای مورد نیاز خود به ویژه داروهای خاص را به همراه داشته باشید. اگر مبتلا به آسم یا بیماری­ های قلبی عروقی و تنفسی هستید، حتماً به مسئولین پرواز اطلاع دهید.

اگر نیاز به خرید از فروشگاه­ های داخل فرودگاه دارید، از کارت بانکی استفاده کنید. پول نقد را برای زمان بعد از شیوع کرونا نگه دارید. برای استفاده از نوشیدنی داخل فرودگاه هم از لیوان شخصی و یا فقط از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید.

در هنگام سوار شدن به هواپیما و پیاده شدن لازم است فاصله یک متر از یکدیگر را رعایت کنید. از ازدحام در ورودی هواپیما خودداری کنید.

بعد از سوار شدن هواپیما، در مسیر تردد توقف نکنید. هر چه سریع‌ تر در محل صندلی خود مستقر شوید تا مسیر رفت و آمد سایر مسافران در هواپیما باز بماند.

کارکنان فرودگاه در زمان شیوع کرونا چه‌ نکاتی را رعایت کنند؟

کلیه کارکنان فرودگاه باید قبل از ورود به فرودگاه دست­ های خود را با محلول مناسب (نظیر الکل ۷۵-۶۳ درصد) ضدعفونی­ کنند. همچنین در زمان خدمت نیز باید از ماسک و دستکش و حتی بعضاً عینک استفاده کنند.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده تجهیزات حفاظت فردی مانند انواع ماسک
(ماسک پزشکی، N95، N99 و …) و دستکش (دستکش یکبار مصرف، دستکش لاتکس و …)، اینجا کلیک کنید.

تفتیش بدنی قبل از سفرهای هوایی،‌ تا جایی که ممکن باشد باید با استفاده از سامانه­ های الکترونیک انجام شود. در صورت نیاز به تفتیش دستی، ضمن رعایت فاصله باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. در صورت ازدحام مسافران در محل درب­‌های وروردی، حداقل فاصله یک متر از یکدیگر در صف رعایت شود.

هنگام ورود افراد به فرودگاه، علائم ابتلا به کرونا از طریق سنجش تب (تب سنج دیجیتال) و غلظت اکسیژن اشباع خون باید کنترل شود. ورود افراد مبتلا به بیماری کرونا یا افراد دارای علائم بیماری به داخل فرودگاه محدود شود. به علاوه لازم است محل مناسبی برای جداسازی و قرنطینه افراد مشکوک به بیماری کرونا در فرودگاه مبدا و مقصد پیش بینی شود.

در هنگام صدور کارت پرواز، در محل پیش خوان شرکت هواپیمایی نباید ازدحام ایجاد شود. مسئول مربوطه باید از دریافت کارت ملی مسافر خودداری کند و صرفاً از طریق مشاهده کارت ملی نسبت به صدور کارت پرواز اقدام نماید. همچنین با قرار دادن نوار قرمز بین مسئول پیش­خوان صدور کارت پرواز و مسافران، باید حداقل فاصله یک متر ایجاد گردد.

در محوطه فرودگاه تراکت­ های آموزشی راهکارهای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا نصب شود.

گندزدایی بخش های مختلف فرودگاه در زمان شیوع کرونا چگونه باید انجام شود؟

سالن­ های انتظار مسافران در فرودگاه، باید حداقل سه نوبت در روز بطور کامل گندزدایی شوند.

غرفه داران داخل فرودگاه باید حداقل سه نوبت در روز، میز کار و سطوح وسایل کار خود را گندزدایی کنند. در دوران کرونایی، توزیع هر گونه مواد غذایی به صورت فله در فرودگاه یا هواپیما ممنوع است.

در زمان شیوع کرونا، کلیه اتوبوس ­های ویژه حمل مسافر، ویلچرهای مخصوص جابجایی مسافران و ماشین­ های حمل بار از فرودگاه تا هواپیما باید گندزدایی شوند. این کار روزانه حداقل سه نوبت با محلول مناسب حاوی ۰/۱ درصد کلر گندزدایی شوند. ساک مسافران هم بعد از دریافت باید به روش مناسب (محلول حاوی کلر ۰/۱ درصد ) گندزدایی شوند.

  حتماً بخوانید: برای آشنایی بیشتر با شرکت های تأمین کننده مواد ضدعفونی کننده (ضدعفونی کننده دست، اسپری ضدعفونی کننده، الکل ضدعفونی کننده، ژل ضدعفونی کننده و …)، گندزدا و شوینده، اینجا کلیک کنید.

علاوه بر همه اقدامات برای گندزدایی هواپیما و فرودگاه در زمان شیوع کرونا،‌ در محل خروج از فرودگاه باید از اسپری الکل برای ضدعفونی کردن دست مسافران با محلول الکل ۷۵-۶۳ درصد استفاده شود.

از قراردادن هر گونه دفتر یادداشت پیشنهادات و انتقادات در محوطه فرودگاه خودداری شود. سامانه­ های پیام کوتاه بهترین جایگزین برای این منظور به حساب می آیند.

کادر پرواز هواپیما در زمان شیوع کرونا در سفرهای هوایی چه‌ نکاتی را باید رعایت کنند؟

کادر پرواز برای پیشگیری از شیوع کرونا در سفرهای هوایی باید در طول پرواز از ماسک مناسب استفاده کنند. شرکت­ های هواپیمایی بایستی داخل هواپیما به میزان کافی ماسک و مواد مورد نیاز برای گندزدایی هواپیما ذخیره داشته باشند. یک نفر خدمه پرواز باید جهت اسپری الکل ضدعفونی کننده دست مسافران در ورودی هواپیما حضور داشته باشد.

کاغذهای حاوی اطلاعات ایمنی پرواز باید از هواپیما جمع ­آوری شوند. ترجیحاً اطلاعات مورد نیاز به صورت صوتی پخش شود. در دوران شیوع کرونا، همراه بسته غذایی، پد آغشته به الکل باید به مسافران داده شود. مسافران از پدها برای ضدعفونی کردن دست و پیش­خوان سرو غذا استفاده می‌کنند.

سرویس‌های بهداشتی هواپیما باید با محلول مناسب (از قبیل کلر ۰/۱ درصد) گندزدایی شود. داخل سرویس­‌های بهداشتی محلول گندزدا (‌از قبیل کلر ۰/۱ درصد) آماده مصرف وجود داشته باشد.

در صورت مشاهده مسافر مشکوک به کرونا، باید این مسافر سریعاً به یک ماسک مناسب مثل ماسک N95 مجهز گردد. برای رعایت اصول ایمنی، این مسافر باید از بقیه مسافران جدا شود. بعد از جابجایی مسافر مشکوک، لازم است صندلی و کلیه لوازم او گندزدایی شود. در این شرایط کادر پرواز باید برای ارائه خدمات به فرد مشکوک، از تجهیزات ایمنی (ماسک، دستکش، محافظ صورت و روپوش مخصوص) استفاده کنند. لازم است تعدادی کاور مخصوص جسد برای اتفاقات احتمالی ناشی از فوت بیماران کرونا، داخل هواپیما وجود داشته باشد.

هر گونه انتقال اجساد مبتلا به کرونا با هواپیما ممنوع است.

در سفرهای هوایی بعد از تخلیه مسافران، چه اقداماتی باید برای گندزدایی هواپیما انجام شود؟

قبل از اقدام به گندزدایی داخل هواپیما، درب ­‌های خروجی هواپیما باید بسته شود. سیستم تهویه هواپیما روشن شود. در نتیجه، هوای داخل کابین حداقل یک بار کاملاً تصفیه و تعویض می شود. برای گندزدایی مؤثر کابین و مخزن بار هواپیما از گندزداهای اسپری شونده و بصورت مه پاشی استفاده شود.

پس از تخلیه مسافران، قبل از شروع نظافت باید ابتدا کابین و مخزن بار هواپیما گندزدایی شود. بخش‌ های داخل کابین شامل پوشش صندلی‌ ها، تکیه گاه‌ های دست، قفسه بار مسافر باید با ماده مناسب از قبیل محلول حاوی کلر ۰/۱ درصد گندزدایی گردند. هنگام گندزدایی، صفحه تلویزیون باید خاموش بوده و حداقل نیم ساعت بعد از گندزدایی روشن شود.

اطلاعات بیشتر در مورد زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح مختلف را از طریق این لینک مطالعه کنید.

بالش ­ها و پتوها حتماً برای گندزدایی باید در کیسه مخصوص قرمز رنگ جمع آوری شوند. استفاده مجدد از موارد فوق در هواپیما باید بعد از شست و شو و گندزدایی با تأیید مسئول بهداشت انجام شود. پتوها، ماسک­ ها و بالش ­های گندزدایی شده باید در کیسه مخصوص قرار داده شوند. در پایان برچسب گندزدایی شده بر روی آن­ها زده شود.

وسایل مصرفی مانند ماسک‌ های اکسیژن، روزنامه ­‌ها، مجلات، نشریات و هدفون­‌ ها باید جمع­ آوری شوند. بعد از جمع آوری این وسایل، باید آن ها را داخل مخازن زباله درب دار قرار داده و از رها کردن آن در محیط و سطح فرودگاه خودداری شود.

در طول دوره شیوع، هرگونه بازیافت از پسماندهای ارزشمند و ظاهراً ارزشمند در هواپیما و فرودگاه ممنوع است.

گندزدایی هواپیمایی که از شهر آلوده به کرونا برمی گردد

در صورتی که هواپیما از شرکت ­‌های هواپیمایی بین‌المللی وارد فرودگاه می ­‌شود، مسئولیت گندزدایی هواپیما بر عهده شرکت است. به محض فرود هواپیما و تخلیه بار و مسافران، گندزدایی محوطه داخلی و بیرونی هواپیما باید انجام شود. وقتی هواپیما از شهر آلوده به کرونا برمی گردد، بخش مسئول فرودگاه باید به طور ویژه مجهز به تجهیزات لازم باشد. در این شرایط باید مسافران و کارکنان به طور کامل ضدعفونی و بار آن­ها به طور کامل گندزدایی  شود.

پس از رعایت موارد فوق، هواپیما باید به طور کامل گندزدایی شود. در نهایت با تأیید مسئول بهداشت فرودگاه و اطمینان از گندزدایی صحیح، هواپیما می­تواند در سرویس مسافرگیری و پرواز مجدد قرار گیرد.

در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر و اینستاگرام نمایشگاه مجازی باما HSE رو دنبال کنید

  منبع:

– دستورالعمل جامع پیشگیری از انتقال و کنترل ویروس کرونا (COV-19) در فرودگاه ها و هواپیماها

با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع کرونا در سفرهای هوایی و گندزدایی کردن هواپیما و فرودگاه، دستورالعمل بهداشتی در رابطه با این موضوع با همکاری دکتر قادر غنی زاده و دکتر حسین معصوم بیگی (اعضای هیأت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)) تدوین گردیده است که شما می توانید این دستورالعمل را از طریق لینک زیر دانلود کنید.

دستورالعمل جامع پیشگیری از انتقال و کنترل ویروس کرونا (COV-19) در فرودگاه ها و هواپیماها

 

اطلاعات بیشتر در نمایشگاه مجازی باما
اطلاعات بیشتر در نمایشگاه مجازی باما
خروج از نسخه موبایل