انتشار ویرایش دوم کتاب راهنمای بهداشت شغلی ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار

کرونا-راهنمای-بهداشت-شغلی.
دکتر مهدی جهانگیری، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دکتر مهدی جهانگیری

دکتر مهدی جهانگیری، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از انتشار ویرایش دوم کتاب راهنمای بهداشت شغلی ویژۀ پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار خبر داد.

ویرایش دوم کتاب راهنمای بهداشت شغلی در پی استقبال جامعۀ بهداشت حرفه ای کشور از ویرایش اول این کتاب و دریافت بازخوردهایی از خوانندگان و علاقمندان در دانشگاه ها و صنایع و سازمان های مختلف منتشر شده است.

در ویرایش دوم، ضمن به روز رسانی مطالب قبل، پنج پیوست به آن اضافه شده است. مدیران صنایع، مراکز تجاری و خدماتی، پروژه‌های عمرانی و کسب‌ و کار ها با رعایت اصول پیشگیران مطرح‌شده در این کتاب، به کاهش و کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ کمک کنند. 

کاربرد کتاب راهنمای بهداشت شغلی: ویژه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار

این کتاب برای مدیران و کارگران صنایع و گروه های شغلی مختلف اعم از کارکنان بخش بهداشت و درمان، کارکنان اداری و خدماتی، کارکنان آزمایشگاه‌ های طبی و تحقیقاتی منتشر شده است و به مباحث ذیل می پردازد.

فعالیت برخی مشاغل مانند کارکنان بیمارستان‌ ها و خدمات بهداشتی درمانی، کارکنان بانک‌ ها و برخی ادارات دولتی، پالایشگاه‌ ها و پتروشیمی‌ ها، صنایع تولید مواد غذایی و بهداشتی، نیروهای امنیتی و انتظامی نمی تواند متوقف شود،‌ بنابراین رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در این شرایط ضروری است. مدیریت شیوع ویروس کرونا در محیط‌ های کاری و رعایت اصول بهداشت شغلی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار، در حفظ سلامت شاغلان و نیز خانواده‌ های آن ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. متخصصان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار و کارشناسان HSE به‌عنوان حافظان سلامت شاغلان در محیط‌ های کار، نقش و رسالت مهمی در این زمینه دارند.

ویرایش دوم کتاب راهنمای بهداشت شغلی

افزودن پنج پیوست جدید به ویرایش دوم

در ویرایش دوم کتاب راهنمای بهداشت شغلی ویژۀ پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار ضمن به روز رسانی مطالب قبل بر اساس آخرین مراجع علمی، پنج پیوست جدید به آن اضافه شده است که عبارت اند از؛

  1. راهنمای گندزدایی سطوح
  2. پرسش های متداول دربارۀ پیشگیری و مدیریت بیماری کووید ۱۹ در محیط کار
  3. پرسش های پرتکرار دربارۀ تشخیص اتانول از متانول
  4. پرسش های پرتکرار در خصوص استفاده از گان و لباس های حفاظتی
  5. فهرست بازبینی برای بررسی اقدامات کنترلی در محیط کار

بر اساس اظهارات دکتر مهدی جهانگیری، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این کتاب با تلاش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضاء هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار و در راستای رسالت اجتماعی در آگاه سازی گروه های شغلی مختلف از اصول بهداشت شغلی مرتبط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، در دوازده فصل و پنج پیوست (۳۸۰ صفحه) تدوین و گردآوری شده است. همچنین کتاب با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توسط انتشارات حک به صورت الکترونیکی منتشر شده است.

جهت دسترسی به نسخه الکترونیک ویرایش دوم کتاب راهنمای بهداشت شغلی ویژۀ پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در محیط کار روی این لینک کلیک کنید.
مدیران صنایع، مراکز تجاری و خدماتی، پروژه‌ های عمرانی و کسب‌وکارها با رعایت اصول پیشگیرانۀ مطرح‌ شده در این راهنما، ضمن کمک به کاهش و کنترل شیوع این بیماری در محیط‌ های کاری خود، یاری‌ رسان نظام بهداشتی‌ درمانی کشور در کنترل و مهار بیماری کووید-۱۹ خواهند بود.
در شبکه های مجازی لینکدین،‌ توییتر، تلگرام و اینستاگرام bamahse و hsebama نمایشگاه مجازی باما را دنبال کنید.
خروج از نسخه موبایل