عنوان دوره آموزشی: ایمنی کار در ارتفاع

وبینار برگزار شده

مدرس: مهندس جواد سدیدی: کارشناس ارشد مدیریت سلامت ایمنی و محیط زیست

هر کار یا فعالیتی که در ارتفاع بیشتر از ۱٫۲ متر نسبت به سطح مبنا انجام شود، کار در ارتفاع تلقی می گردد. رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع، از پیامدها و آسیب های جبران ناپذیر احتمالی پیشگیری می کند. مقنی ها، کارگران برق و مخابرات، کارگران ساختمانی و ... افرادی هستند که باید از این تجهیزات ایمنی مانند هارنس، کلاه ایمنی، لنیارد، طناب نجات و ... استفاده کنند.

برای آشنایی با شرکت های تأمین کننده وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی مانند فروشگاه ایمن مهراد، شرکت ایمن پیشرو، کارا صنعت ابزار و ... به سایت نمایشگاه مجازی باما مراجعه نمایید.

خلاصه وبینار

تعاریف

کار در ارتفاع :

هر کار یا فعالیتی که موقعیت انجام آن، در ارتفاع بیش از ۱.۲ متر نسبت به سطح مبنا انجام گیرد.

عامل کار در ارتفاع:

فردی است که آموزش های متناسب با نوع کار در ارتفاع را حسب شرایط گذرانده و نسبت به اخذ گواهینامه مربوط از مراجع ذیصلاح آموزشی اقدام نموده و قادر به انجام کار به صورت ایمن می باشد.

حفاظت از سقوط:

مجموعه تدابیر و  اقداماتی که به منظور پیشگیری از سقوط یا کاهش عوارض و صدمات ناشی از آن انجام می شود.

روش های ایمن انجام کار در ارتفاع:

  1. سامانه محدود کننده
  2. سامانه متوقف کننده 
  3. دسترسی با طناب

فاصله ایمن :

حداقل فاصله ای است که برای جلوگیری از برخورد فرد هنگام سقوط با سطح مبنا مورد استفاده قرار می گیرد.

کمربند ایمنی:

وسیله ای است از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی با ترکیبات پلیمری که ناحیه کمر را می پوشاند.

وسایل و تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع:

وسایلی هستند که به منظور پیشگیری از سقوط و یا کاهش عوارض و صدمات ناشی از سقوط کارگر از ارتفاع به کار می رود. مانند کمربند ایمنی مهار کل بدن، لنیارد، قلاب قفل شونده و...

پیشگیری از سقوط:

شامل هر وسیله ای که برای جلوگیری از سقوط در محل کار استفاده شده و مهیا باشد.

تجهیزات حفاظت فردی:

همواره می بایست از تجهیزات حفاظت شخصی از قبیل کلاه ایمنی، کفش ایمنی، لباس های یک تکه، کمربند ایمنی و غیره استفاده نمود.

ضریب ایمنی:

نسبتی است که از تقسیم حداکثر نیروی وارده به سازه که می‌تواند سازه در برابر شکست یا تخریب مقاومت نموده به نیروی وارده ناشی در زمان بهره‌برداری به همان عضو وارد می‌گردد. این ضریب هرگز نباید کمتر از ۲.۳ باشد.

انواع طناب:

  1. تکیه گاهی
  2. عملیات ایمنی
  3. دینامیکی 
  4. پشتیبان

الزامات عمومی:

  1. کارفرما مکلف است نسبت به شناسایی و ارزیابی مخاطرات ایمن سازی محیط کار اقدام نماید.
  2. کارفرما مکلف است با استفاده از سامانه‌های انجام ایمن کار در ارتفاع متناسب با نوع کار، ایمنی افرادی که در ارتفاع بیش از ۱.۲ متر نسبت به سطح مبنا مشغول کار می‌باشند را تأمین نماید.
  3. کارفرما مکلف است در شرایط جوی نامساعد یا معیوب و ناقص بودن سازه و تجهیزات یا نقص در روش های ایمن کار در ارتفاع از فعالیت کارگران شاغل در ارتفاع جلوگیری به عمل آورد.
  4. و...

نظرات و پیشنهادات

  • صادق دمیا
    1400-09-01 05:48:37

    با سلام میخوام توی دوره هاتون شرکت کنم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، جهت شرکت در وبینارها لازم هست که ابتدا در سایت باما عضو شوید و یک نام کاربری و رمز عبور اختصاصی داشته باشید. پس از ورود و ثبت نام در وبینار، از طریق پنل کاربری گزینه لیست وبینارهای من، می توانید در وبینار شرکت کنید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با شماره 09171262204 تماس بگیرید.

  • سیف الله مولودی
    1400-09-07 20:03:55

    سلام خسته نباشید من هر چقدر سعی کردم نتونستم داخل این وبینار ثبت نام کنم گزینه ثبت نام رو میزنم میره داخل وبینارهای ثبت شده ولی قبلا گزینه ثبت شد میوند. ممنون میشم راهنمایی کنید

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، پس از ورود از طریق نام کاربری و رمز عبور، در بخش کارگاه های سایت در وبینار موردنظر ثبت نام میکنید که از طریق کلیک بر روی دکمه ثبت نام انجام میشود. در ادامه وارد پنل کاربری، گزینه لیست وبینارهای من میشوید. نیم ساعت قبل از وبینار لینک ورود در این بخش فعال می شود و شما میتوانید با کلیک بر روی دکمه ورود به وبینار، وارد وبینار شوید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به شماره واتساپ 09171262204 پیام دهید.

  • علیرضا حقیقی پویا
    1400-09-24 17:08:05

    با سلام و عرض ادب من در دوره آموزش ریگری وباربرداری و همین طوردوره پدافندغیرعامل در بحران شرکت کردم ولی برای دریافت گواهی روی گزینه درخواست گواهی میزنم پیام میده که شماشرایط لازم برای اخذگواهی را ندارید لطفا این مشکل را پیگیری کنید

  • پاسح کارشناس سایت

    باسلام. شرط دریافت گواهی، حداقل حضور پنجاه درصد از زمان وبینار می باشد. در صورت حضور کمتر از این تایم زمانی گواهی صادر نمیشود.

  • کریم حمیدی
    1400-09-26 15:19:55

    جهت شرکت دردوره کار در ارتفاع

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، برای شرکت در وبینارهای باما باید مراحل زیر را انجام دهید: عضویت در سایت و دریافت یوزر و پسورد، ورود به سایت، ثبت نام در کارگاه مورد نظر، رفتن به پنل کاربری گزینه لیست وبینارهای من، لینک ورود به وبینار که از نیم ساعت قبل از شروع وبینار فعال می شود. جهت گرفت گواهی 24 ساعت بعد از برگزاری وبینار وارد پنل کاربری لیست وبینارهای من میشود و گزینه درخواست گواهی را کلیک و پرداخت را انجام می دهید. سپس به پنل کاربری و لیست وبینارهای من وارد شده و گواهی را دریافت می کنید.

  • سجاد صفایی
    1400-09-27 12:39:41

    با سلام میخوام توی دوره هاتون شرکت کنم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، برای شرکت در وبینارهای باما باید مراحل زیر را انجام دهید: عضویت در سایت و دریافت یوزر و پسورد، ورود به سایت، ثبت نام در کارگاه مورد نظر، رفتن به پنل کاربری گزینه لیست وبینارهای من، لینک ورود به وبینار که از نیم ساعت قبل از شروع وبینار فعال می شود. جهت گرفتن گواهی 24 ساعت بعد از برگزاری وبینار وارد پنل کاربری لیست وبینارهای من میشوید و گزینه درخواست گواهی را کلیک و پرداخت را انجام می دهید. سپس به پنل کاربری و لیست وبینارهای من وارد شده و گواهی را دریافت می کنید.

  • امین رشیدی
    1400-09-27 21:04:56

    باسلام،برا بنده گزینه درخواست گواهی فعال نیست،لطفا راهنمایی کنید

  • پاسح کارشناس سایت

    باسلام. جهت گرفتن گواهی 24 ساعت بعد از برگزاری وبینار وارد پنل کاربری لیست وبینارهای من میشوید و گزینه درخواست گواهی را کلیک و پرداخت را انجام می دهید. سپس به پنل کاربری و لیست وبینارهای من وارد شده و گواهی را دریافت می کنید.

  • n.magsoudi
    1400-09-28 00:20:54

    بسیار عالی ،سپاسگذارم منتظر جلسات دیگر هستیم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، ممنون از شما، ان شاالله در معرفی سایت نمایشگاه مجازی باماHSE ما را همراهی کنید.

  • n.magsoudi
    1400-09-28 00:22:41

    بسیار عالی ،سپاسگذارم منتظر جلسات دیگر هستیم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، خدا را شاکریم که نمایشگاه مجازی باما توانسته است در راستای فرهنگ HSE گام بردارد. شما دوستان نیز در معرفی سایت باماHSE به افراد و دوستان باما را همراهی بفرمایید.

  • مهسا
    1400-09-28 09:34:44

    سلام من در این وبینار شرکت کردم وبیشتر از پنجاه درصد زمان رو حضور داشتم اما متأسفانه از سایت بیرون پرید‌وهرچی تلاش کردم ادامشو وارد کلاس نتونستم بشم والان می‌نویسه شرایط اخذ گواهی و ندارید لطفاً پیگیری کنید.

  • پاسح کارشناس سایت

    باسلام. اصلاح شد.

  • یوسف نادری
    1400-09-28 10:42:05

    سلام خسته نباشید در دوره ایمنی کار درارتفاع که مهندس سدیدی که تاریخ۲۷آذرساعت ۱۹ الی ۲۱ برگزار کردن شرکت کردم خواستم گواهی رو درخواست بدم

  • پاسح کارشناس سایت

    باسلام، جهت دریافت گواهی 24 ساعت بعد از برگزاری وبینار وارد پنل کاربری لیست وبینارهای من میشوید و گزینه درخواست گواهی را کلیک و پرداخت را انجام می دهید. سپس به پنل کاربری و لیست وبینارهای من وارد شده و گواهی را دریافت می کنید.

  • پریسا حاتمی
    1400-11-02 15:04:05

    سلام وقت بخیر خیلی ممنون از برگزاری این وبینار خدمت شما و استاد بزرگوار خیلی عالی و کاربردی درپناه حق باشید

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، خدا را شاکریم که نمایشگاه مجازی باما توانسته است در راستای فرهنگ HSE گام بردارد. شما دوستان نیز در معرفی سایت باماHSE به افراد و دوستان باما را همراهی بفرمایید. از همه اساتید عزیز کمال تشکر را داریم

  • احمد صادقی
    1402-05-08 02:40:33

    خیلی ممنونم خدا قوت