عنوان دوره آموزشی: آشنایی با نحوه کاهش و مدیریت پسماند

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

دکتر سعید مرادی کیا:کارشناس مدیریت پسماندهای شهری

  • لطفا با مشخصات کامل وارد وبینار شوید.
  • هزینه حضور در دوره :رایگان
  • هزینه اعطای گواهی معتبر مشترک با مرکز علمی و کاربردی آتش نشانی، ایمنی و خدمات شهری شهرداری تهران : 150هزارتومان

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

راهکارهای موثر برای کاهش و مدیریت پسماند

با توجه به نگرانی های فزاینده در مورد پایداری زیست محیطی و تأثیر پسماند ها بر روی محیط زیست ما، برای افراد و کسب و کارها بسیار مهم است که اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش و مدیریت پسماند های خود انجام دهند. در ادامه، برخی از روش های کلیدی برای به حداقل رساندن پسماند و اجرای شیوه‌های مدیریت پسماند پایدار را بررسی خواهیم کرد.

  • کاهش، استفاده مجدد، بازیافت: کاهش، استفاده مجدد، بازیافت یا 3Rs) Reduce, Reuse, Recycle) از دیرباز سنگ بنای روش های مدیریت پسماند بوده است. اولین مورد از  3Rs  کاهش(Reduce) است. این اصل بر اهمیت به حداقل رساندن میزان پسماند تولید شده در وهله اول تاکید دارد. با کاهش مصرف و توجه به محصولاتی که استفاده می کنیم، می توانیم حجم پسماند هایی را که به محل های دفن پسماند یا پسماند سوزها ختم می شود، به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. این را می توان از طریق اقدامات ساده ای مانند اجتناب از اقلام پلاستیکی یکبار مصرف، انتخاب محصولات با حداقل بسته بندی، و انتخاب جایگزین های با قابلیت استفاده مجدد در صورت امکان به دست آورد. علاوه بر این، کسب‌وکارها می‌توانند با اجرای شیوه‌های پایدار مانند طراحی بسته‌بندی کارآمد، نقش مهمی در کاهش پسماند ایفا کنند.

اصل دوم، استفاده مجدد(Reuse): به استفاده از محصولات و مواد را چندین بار قبل از دور انداختن آنها اشاره دارد. این می تواند شامل تعمیر، نوسازی یا تغییر کاربری اقلام برای افزایش طول عمر آنها و کاهش نیاز به وسایل جدید باشد. با پذیرش فرهنگ استفاده مجدد، می توانیم تقاضا برای تولید جدید را به حداقل برسانیم و فشار بر منابع طبیعی را کاهش دهیم.

در نهایت، بازیافت(Recycle): بر بازیابی و پردازش مواد برای ایجاد محصولات جدید تمرکز دارد. بازیافت نقش حیاتی در انحراف پسماند از محل دفن پسماند و حفظ منابع ارزشمند دارد. از طریق برنامه های بازیافت، موادی مانند کاغذ، شیشه، پلاستیک و فلز می توانند به کالاهای جدید تبدیل شوند و نیاز به مواد اولیه بکر و مصرف انرژی را کاهش دهند. هم افراد و هم مشاغل می توانند با دسته بندی و جداسازی مواد قابل بازیافت وانتخاب محصولات قابل بازیافت(در صورت امکان)، این روش را استفاده کنند.

  • کمپوست سازی: کمپوست یک روش موثر برای انحراف پسماند های آلی از محل های دفن پسماند و تبدیل آن به یک ماده مغذی برای باغبانی و کشاورزی است. با کمپوست کردن ضایعات مواد غذایی و سایر مواد آلی، افراد می توانند میزان پسماند های ارسالی به محل های دفن پسماند را کاهش دهند و در عین حال منبع ارزشمندی برای غنی سازی خاک ایجاد کنند. بسیاری از جوامع برنامه‌های کمپوست‌سازی را ارائه می‌کنند و افراد نیز می‌توانند در خانه کمپوست تولید کنند. 
  • ممیزی پسماند: انجام ممیزی پسماند می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد انواع و مقادیر پسماند های تولید شده ارائه دهد و به افراد و کسب و کارها این امکان را می دهد تا فرصت های کاهش ضایعات را شناسایی کنند. با تجزیه و تحلیل نتایج ممیزی پسماند، سازمان‌ها می‌توانند مناطقی را که می‌توان پسماند‌ها را به حداقل رساند، شناسایی فرصت‌های بازیافت و کمپوست‌سازی و اجرای شیوه‌های پایدارتر را مشخص کرد. ممیزی پسماند همچنین می تواند به ردیابی پیشرفت در طول زمان و شناسایی زمینه هایی برای بهبود مستمر کمک کند.
  • کاهش در منبع: کاهش منبع شامل به حداقل رساندن مقدار پسماند تولید شده در نقطه تولید یا مصرف است. این امر را می توان از طریق اقدامات مختلفی مانند طراحی مجدد محصولات برای استفاده از مواد کمتر، بهینه سازی بسته بندی برای کاهش ضایعات و اجرای اقداماتی که دوام و طول عمر را در اولویت قرار می دهد، به دست آورد. با تمرکز بر کاهش منبع، کسب‌وکارها می‌توانند اثرات زیست‌محیطی عملیات خود را به حداقل برسانند و در عین حال هزینه‌های مرتبط با دفع پسماند را نیز کاهش دهند.
  • آموزش و آگاهی: افزایش آگاهی در مورد اهمیت کاهش ضایعات و مدیریت پایدار پسماند برای ایجاد تغییر رفتار در سطوح فردی و سازمانی بسیار مهم است. ابتکارات آموزشی می تواند افراد را برای انتخاب آگاهانه در مورد تولید پسماند، بازیافت و حفاظت از منابع توانمند کند. کسب‌وکارها همچنین می‌توانند کارمندان را از طریق برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و ارتباطات داخلی برای پرورش فرهنگ مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی و تشویق مشارکت فعال در تلاش‌های کاهش پسماند مشارکت دهند.
  • همکاری و مشارکت: همکاری بین ذینفعان برای رسیدگی به چالش های پیچیده مدیریت پسماند ضروری است. افراد و سازمان‌ها با مشارکت با دولت‌های محلی، سازمان‌های اجتماعی و سایر مشاغل، می‌توانند از تخصص و منابع جمعی برای توسعه راه‌حل‌های نوآورانه برای کاهش و مدیریت پسماند استفاده کنند. ابتکارات مشترک می تواند از رویدادهای پاکسازی جامعه تا مشارکت های گسترده صنعت با هدف ترویج شیوه های پایدار و کاهش تولید پسماند باشد.
خلاصه ای از کاهش و مدیریت پسماند

کاهش و مدیریت پسماند نیازمند رویکردی چندوجهی است که شامل اقدامات فردی، مسئولیت سازمانی و تلاش‌های مشترک می‌شود. با پذیرش استراتژی هایی مانند 3Rs، کمپوست سازی، ممیزی پسماند، کاهش در منبع، آموزش و همکاری می توانیم به سمت آینده ای پایدارتر که در آن ضایعات به حداقل می رسد، منابع حفظ می شود و محیط زیست برای نسل ها محافظت می شود، تلاش کنیم.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • فاطمه اسدی نیا
    1401-11-25 16:42:57

    با سلام و خسته نباشید ای کاش شماره اقاب دکتر در دسترس بود که اگر سوالی مساله ای داشتیم بشه با ایشون مطرح کرد ، بابت برقراری سمینارهای رایگان بسیار سپاس با شماره های مربوطه جهت ثبت نام تماس گرفتم پاسخگو نبودند امیدوارم ثبت نامم مراحل درستشو طی کرده باشه

  • پاسح کارشناس سایت

    در صورت نیاز می توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر با شماره 09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

  • نرگس بیگوند
    1401-12-04 17:00:01

    وبیناااار بسیاااار عاااالی بود خییییلی بهره مند شدیم از استاد مرادی کیا و تیم پشتیبان شما بسیااار تشکر میکنیم