عنوان دوره آموزشی: آشنایی با وظایف قانونی کارفرمایان و پیمانکاران در حوزه پیشگیری از حوادث و بیماری های ناشی از کار و تبعات حقوقی ناشی از آن

وبینار برگزار شده

مدرس: مهندس امیر مسعود حاج رستم: رئیس اسبق اداره بازرسی کل استان اصفهان، مشاور HSE صنایع فولاد و ریخته گری

  • حضور: رایگان
  • هزینه اعطای گواهی حضور به شرکت کنندگان: 20000 تومان

مقدمه:

در فراز و نشیب های زندگی همواره اتفاقاتی در کمین ما هستند که همه این اتفاقات منجر به حادثه نمی شود. در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و سهل انگاری منجر به حادثه می شود و با داشتن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می توان باعث کاهش این حوادث شد. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز قوانین و مقررات مربوطه و آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار را وضع نموده تا ناخواسته موجب ضرر و زیان به خود و دیگران نباشیم.

موضوعات مرتبط:انجمن جامعه ایمن ایران، حتماً برای شما هم اتفاق خواهد افتاد اگر…، طرح پیشگیری از سوانح و حوادث بر اساس مدل جامعه ایمن، مجله ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

سرفصل وبینار:

بخش اول:

تعاریف شامل: صاحب کار-مقاطعه دهنده-مالک، پیمانکار-مقاطعه کار، کارفرما-مقاطعه دهنده، صاحب کار

بخش دوم:

آشنایی با  قوانین و آیین نامه های کار

قانون کار جمهوری اسلامی ایران شامل: ماده 1، ماده 2،ماده3،ماده4،ماده 91،ماده 95،ماده 184،ماده 85

آیین نامه ایمنی در امور پیمانکاری شامل: ماده 1، ماده 2،ماده 3، ماده4، ما ه 5، ماده 6، ماده 7، ماده 8، ماده 9، ماده 10، ماده 11، ماده 12،ماده 13، ماده31،ماده 32

بیمه نامه مسوولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان

بخش سوم:

برخی مفاد قانون مجازات اسلامی:ماده 155، ماده 488، ماده 555، ماده 557، ماده 648، ماده 30، ماده 31، ماده 295، ماده 493

 

خلاصه وبینار:

بخش اول:

حادثه ناشی از کار:

  • حوادث شدید
  • حوادث كوچک
  • حوادث جزیی
  • شبه حادثه

تعاریف:

 صاحب کار– مقاطعه دهنده – مالک:

شخصی است حقیقی یا حقوقی که انجام یک یا چند نوع عملیات را به یک یا چند پیمانکار محول نماید و خود کارگری ندارد.

پیمانکار- مقاطعه کار:

شخصی است حقیقی یا حقوقی که عملیات ساختمان را برطبق قرارداد کتبی که فی ما بین وی و صاحب کار و یا پیمانکاران دیگر منعقد شده عهده دار می شود.

کارفرما/مقاطعه دهنده:

شخص حقیقی یا حقوقی است که اجرای عملیات موضوع پیمان را براساس اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار واگذار می نماید. در ضمن نمایندگان ایشان در حکم کارفرما می باشند.

صاحب کار:

شخصی است حقیقی یا حقوقی که مالک یا قائم مقام قانونی مالک کارگاه بوده و انجام یک یا چند نوع از عملیات یا فعالیت کارگاه را به یک یا چند پیمانکار محول می نماید که در این حالت مطابق تعریف فوق کارفرما یا مقاطعه دهنده نیز نامیده می شود، و درصورتی که خود رأساً یک یا تعدادی کارگر را در کارگاه متعلق به خود برطبق ماده 2 قانون کار به کار گمارد از نظر این قانون کارفرما محسوب می گردد.

بخش دوم:

آشنایی با  قوانین و آیین نامه های کار:

قانون کار جمهوری اسلامی ایران:

ماده 1-کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند.

ماده2-کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

ماده 3-کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم  کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده مي گیرند. درصورتی که نماینده کار فرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد درمقابل کارفرما ضامن است.

ماده 4-کارگاه محلی است که  کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند. 

ماده 91-کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده 85  این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط  کار وسائل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسائل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل های مربوطه کارگاه می باشند.

ماده 95-مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کار فرما و یا مسئولین واحد های موضوع ذکر شده در ماده 85 این قانون خواهد بود.هر گـاه بر اثر عدم رعـایت مقررات مذکور از سـوی کارفرما یا مسئـول شخص کارفرما یا مسئـول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است.

تبصره 2-چنانچه کارفرما یا مدیـران واحـدهای موضـوع ماده 85 این قانون برای حفاظت فنی بهداشت کار وسـایل و امکانات لازم را در اختـیـار کـارگـر قرارداده باشـنـد و کارگـر با وجـود آموزشهای لازم و تذکرات قبلی، بدون توجه به دستورالعمل و مقـررات موجـود از آنـها استفـاده نـنماید، کـارفرمـا مسئولیتی نخواهـد داشـت. درصـورت بـروز اختـلاف رأی هیـات حل اختلاف رای هیات حل اختلاف نافذ خواهد بود.

ماده 184- مسوولیت جزایی اعم از حبس، جریمه نقدی و یا دو حالت متوجه مدیرعامل یا مدیر مسئول شخصیت حقوقی است که تخلف به دستور او انجام گرفته است و کیفر درباره مسئولین مذکور اجرا خواهد شد.

ماده 85-برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستور العمل هایی که از طرف شورای عالی حفاظت فنی(جهت تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(جهت جلوگیری از بیماری های حرفه ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار)تدوین می شود، برای کلیه کارگاه ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

آیین نامه ایمنی در امور پیمانکاری ازجمله:

ماده 1-مطابق ماده 13 قانون کار مقاطعه دهنده (کارفرما) مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار(پیمانکار) به نحوی منعقد نماید که درآن مقاطعه کار(پیمانکار) متعهد گردد که تمامی مقررات قانون کار و آیین نامه های مربوط به این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

ماده 2-پیمانکاران می بایست صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار و امور اجتماعی اخذ نمایند.

و...

ماده 32- اگر خاتمه  قرارداد کاردر نتیجه کاهش توانایی های جسمی و فکری ناشی از کار کارگر باشد (بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان منطقه با معرفی شورای اسلامی  کار و نمایندگان قانونی کارگر) کارفرما مکلف است به نسبت هر سال سابقه خدمت، معادل دو ماه آخرین حقوق به وی پرداخت نماید.

 

ماده 31-چنانچه خاتمه قرارداد به لحاظ از کار افتادگی کلی و یا بازنشستگی کارگر باشد، کارفرما باید براساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت حقوقی به میزان 30 روز مزد به وی پرداخت نماید.این وجه علاوه بر مستمری از کارافتادگی و یا بازنشستگی کارگر است که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

بیمه نامه مسوولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان:

ساعات کار تحت پوشش

اعلام کتبی مامورین خارج از کارگاه

موضوع فعالیت

اسامی کارکنان

اتباع بیگانه

بخش سوم:

برخی مفاد  قانون مجازات اسلامی:

ماده 155:جهل به حکم

ویژگی های دیه

  • قابل محاسبه بودن به روز
  • عدم شمول مرور زمان
  • پرداخت بر عهده شخص مسئول است

ماده 488 : مهلت پرداخت دیه

ماده 555: ماه های حرام

ماده 557: تغلیط دیه در فوت

ماده 648: قطع نخاع

ماده 30: منع اشتغال به شغل

ماده 31: منع از رانندگی و تصدی وسیله نقلیه موتوری

ماده 295: هرگاه کسی فعلی که انجام آن را به عهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است و به سبب آن جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد، جنایت حاصل به او مستند می شود حسب مورد عمدی، شبه عمدی یا خطای محض است.

ماده 493: وجود فاصله زمانی میان رفتار مرتکب و نتیجه  ناشی از آن، مانع از تحقق جنایت نیست؛ مانند فوت ناشی از بیماری

 

 

نظرات و پیشنهادات

  • سیروس امینی
    1400-10-21 08:21:17

    خیلی خوشحال و مشتاق هستم دراین مجموعه بزرگ کسب علم میکنم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، خدا را شاکریم که نمایشگاه مجازی باما توانسته است در راستای فرهنگ HSE گام بردارد. شما دوستان نیز در معرفی سایت باماHSE به افراد و دوستان باما را همراهی بفرمایید.

  • حمید نیری گل خیلی
    1400-10-22 14:28:03

    سلام از زحمات شما سپاسگزاربم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، خدا را شاکریم که نمایشگاه مجازی باما توانسته است در راستای فرهنگ HSE گام بردارد. شما دوستان نیز در معرفی سایت باماHSE به افراد و دوستان باما را همراهی بفرمایید. از همه اساتید و استاد میاح عزیز کمال تشکر را داریم.

  • m.a
    1400-10-23 00:07:37

    سلام نحوه گرفتن گواهی شرکت در این وبینار به چه صورت است؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، برای شرکت در وبینارهای باما باید مراحل زیر را انجام دهید: عضویت در سایت و دریافت یوزر و پسورد، ورود به سایت، ثبت نام در کارگاه مورد نظر، رفتن به پنل کاربری گزینه لیست وبینارهای من، لینک ورود به وبینار که از نیم ساعت قبل از شروع وبینار فعال می شود. جهت گرفتن گواهی روز بعد از برگزاری وبینار وارد پنل کاربری لیست وبینارهای من میشوید و گزینه درخواست گواهی را کلیک و پرداخت را انجام می دهید. سپس به پنل کاربری و لیست وبینارهای من وارد شده و گواهی را دریافت می کنید. در صورت رایگان بودن گواهی نیز گزینه دریافت گواهی را کلیک می کنید.

  • محمدحسین صفری
    1400-10-27 10:36:05

    سلام. وقت بخیر. فایل این وبینار رو کی تو سایت میذارین؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، معمولاً فیلم و محتوا تا دو روز بعد از برگزاری وبینار، در همین صفحه قرار می گیرد.