عنوان دوره آموزشی: ایمنی در صنایع فلزی

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

مدرس: مهندس افشین قلعه بهرام آباد :

کارشناس ارشد مکانیک، مدیر تولید شرکت لوازم خانگی بوژان لرستان، عضو کمیته فنی و حفاظت بهداشت شرکت لوازم خانگی بوژان، مدرس دانشگاه و مدیر گروه مکانیک مرکز علمی کاربردی یخچال سازی لرستان

گواهی پایان دوره توسط شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا صادر می گردد. این شرکت دارای دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

دوره آفلایناگر امکان شرکت در دوره آنلاین ایمنی در صنایع فلزی را نداشته اید، جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره  09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

سرفصل ها:

  • حفاظ گذاری ماشین آلات
  • حفاظت های فردی و محیطی
  • ایمنی جوشکاری و برشکاری حرارتی
  • نحوه استقرار ماشین آلات در کارخانه
  • ایمنی در کارگاه های ماشین های ابزار

مقدمه ای بر دوره آموزشی:

در دوره آموزشی ایمنی در صنایع فلزی راه های کاهش حوادث و افزایش سطح ایمنی در کارخانجات، شرکت ها و کارگاه های مرتبط با صنایع فلزی نظیر کارگاه های ساخت و تولید، ماشین ابزار، جوشکاری، برشکاری و پرس فلزات و... ارائه می شود. جهت افزایش سطح ایمنی در این قبیل کارگاه ها بایستی کلیه مراحل طراحی، چیدمان و استقرار ماشین آلات با در نظر گرفتن تجهیزات و استاندارد های ایمن سازی  محیطی باشد تا پس از راه اندازی، فضای مناسب برای حفاظ گذاری و سایر تجهیزات وجود داشته باشد و پرسنل پس از آموزش بتوانند با استفاده از وسایل حفاظت فردی و محیطی حداکثر راندمان تولید را با حداقل حوادث داشته باشند.

فایل محتوای وبینار ایمنی در صنایع فلزی

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

ایمنی در صنعت فلزات

ایمنی یکی از اولویت های اصلی در صنایع فلزی است، جایی که کارگران اغلب در معرض شرایط خطرناک و ماشین آلات سنگین قرار دارند. با اتخاذ تدابیر ایمنی مناسب می توان خطر حوادث و صدمات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

صنعت فلز طیف وسیعی از فعالیت ها از جمله ساخت فلز، جوشکاری، ریخته گری و ماشینکاری را در بر می گیرد. این فرآیندها شامل کار با تجهیزات سنگین، دماهای بالا، صداهای شدید و ماشین آلات قدرتمند است که همگی خطرات ایمنی جدی برای کارگران به همراه دارند. بدون اقدامات احتیاطی مناسب، کارگران در معرض آسیب های شدید مانند سوختگی، بریدگی و له شدن هستند.

علاوه بر خطرات فیزیکی، کارگران صنایع فلزی در معرض بخارات سمی، فیوم و ذرات گرد و غبار نیز قرار دارند که می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود.

آيين نامه ايمنی ماشين های افزار

به منظور تامين و ارتقاء سطح ايمنی وحفاظت نيروی كار و همچنين صيانت نيروی انسانی و منابع مادی كشور و در راستای پيشرفت تكنولوژی و ايمن سازی محيط كارگاه ها و به منظور پيشگيری ازحوادث منجر به صدمات جانی و خسارات مالی، مقررات آيين نامه ایمنی ماشین های افزار به استناد ماده 85 قانون كارجمهوری اسلامی ايران تدوين گرديده است.

ماشين های افزار ماشين هائی هستند كه با توجه به تنوع و مكانيزم خاص خود و به جهت صرفه جوئی و بالا بردن راندمان كار، عمليات براده برداری و برش قطعات خام و تبديل به قطعه كار مورد نياز را انجام می دهد. اين ماشين ها عبارتند از: ماشين مته، ماشين تو تراش، ماشين تراش، ماشين فرز، ماشين صفحه تراش، ماشين رنده، اره های ماشينی، ماشين كله زنی، ماشين سنگ زنی و ماشين های تراش چوب.

 آیین نامه ایمنی ماشین های افزار مشتمل بر 4 فصل و 80 ماده می باشد که در ادامه برای آشنایی بیشتر، فصل مقررات عمومی این آیین نامه ذکر شده است.

  1. كليه محورهای حامل ابزاربرشی و انتقال نيرو بايد به حفاظ مناسب و موثر مجهز گردد.
  2. سرعت دورانی ،نوع ابزار برشی و ميزان بار دهی در كليه ماشين های افزار بايستی متناسب با نوع دستگاه، قطعه كار و تجهيزات مورد استفاده باشد.
  3. در كليه ماشين های افزار قسمتی از ابزار برشی گردنده كه با قطعه كار در تماس نمی باشد بايد حفاظ گذاری گردد.
  4. در عمليات براده برداری، قطعه كار بايد بوسیله گيره مناسب نگهداری شود و نگه داری قطعه با دست ممنوع است.
  5. در صورت بروز هرگونه نقص در ماشين های افزار و فرآيند كار بايد قبل ازانجام هر گونه عملياتی، نسبت به قطع نيروی محركه دستگاه به طورموثر، اقدام نمود.
  6. در اطراف ماشين هاي افزار بايد فضای كافی به منظور انجام عمليات مختلف وجود داشته باشد .
  7. براي تثبيت ومحكم نگاه داشتن قطعات كار با سطح مقطع خاص، استفاده ازابزار نگهدارنده متناسب با آن الزامی است.
  8. به منظور جمع آوری براده های فلزی و تميز كردن دستگاه بايد از برس و يا ديگر تجهيزات مناسب با رعايت نكات ايمنی استفاده گردد.
  9. تجمع و انباشت براده ها نبايد به اندازه ای باشد كه مانع از ديد و يا خطرات احتمالی گردد.
  10. توقف مطمئن و موثر ماشين های افزار قبل از انجام كليه امور سرويس، تعمير، بازديد، تعويض و تنظيم قطعات كار و ابزار های برشی، روغن كاری، نظافت و به طور كلی عملياتی كه نياز به ورود اعضای بدن به منطقه خطر دارد الزامی است.
  11. استفاده از روغن ها و مواد خنک كننده برای كاهش اصطكاک، خنک كردن و يا جدا سازی براده ها از سطوح درگير الزامی است.
  12. روغن ها و مواد خنک كننده بايد علاوه بر دارا بودن ويژگی هاي فنی مطابق با دستور العمل ها، برای سلامتی كارگران مضر نباشد.
  13. استفاده از هوای فشرده برای نظافت ماشين هاي افزار، لبا س كار، قطعه كار و ساير قسمت ها ممنوع است.
  14. هنگام كار با ماشين های افزاری كه الزام به نشستن اپراتورمي باشد بايد از صندلی متناسب با اصول ارگونومی استفاده گردد.
  15. ابزارهای براده برداری ماشين های افزار چند محوره بايد بطورمطمئن و ايمن حفاظ گذاری شده باشد.
  16. قبل ازاندازه گيری و تعويض قطعه كار، دستگاه بايد به نحو اطمينان بخشی متوقف گردد.
  17. جابجائی و انتقال ابزارهای قطعه گير و قطعات كار بزرگ و سنگين ماشين های افزار بايد با استفاده از وسايل حمل ونقل مكانيكی متناسب بانوع كار انجام گيرد.
  18. كارفرما مكلف است ماشين های افزار، ابزار آلات، لوازم و تجهيزات مربوطه را درفواصل زمانی معين مورد بازبينی قرار دهد.
  19. ابزارهای براده برداری ماشين های افزار و آچارها و لوازم مخصوص تعمير، سرويس و نگهداری و امثالهم و همچنين روش كار بايد متناسب با نوع كارمربوطه باشد.
  20. استفاده ازابزارهای برشی ومكانيكی، آچارها و لوازم موردنياز ماشين های افزار بصورت فرسوده، شكسته و معيوب ممنوع بوده و بايستی ازمحيط كارگاه خارج گردد.
  21. بازديد كليه قسمت های ماشين های افزار و ابزارها و تجهيزات آن قبل ازشروع هرشيفت كاری توسط متصدی مربوطه الزامی است.
  22. بازرسی فنی كليه قسمت های ماشين های افزار، بعد از هرگونه تعميرات و طی دوره های زمانی مطابق دستورالعمل های شركت سازنده الزامی بوده و نتايج آن بايد در پرونده مربوطه ثبت و نگهداری شود.
  23. هر ماشين افزار بايد دارای يک پرونده كه حاوی دستورالعمل های شركت سازنده و همچنين سوابق بازرسی های فنی، تعميرات ونگهداری است، باشد.
  24. كليه كارگران شاغل دركارگاه های ماشين افزار بايد درخصوص نحوه صحيح بلند نمودن، حمل ونقل وجابجائی بارآموزش های لازم را ديده باشند.
  25. ماشين های افزار بايد دارای يكک يا چند شستی توقف يا قطع اضطراری باشد كه درنقاط مختلف ماشين دردسترس متصدی مربوطه قرارگيرد.
  26. حفاظ ها و يا درپوش های موتور، جعبه دنده و وسايل انتقال نيروی ماشين های افزار بايد مجهزبه ميكروسوئيچ باشد تا با برداشتن آنها راه اندازی ماشين امكان پذيرنباشد.
اقدامات  کلیدی ایمنی در صنایع فلزی

برای اطمینان از ایمنی کارگران در صنایع فلزی، کارفرمایان باید یک برنامه ایمنی جامع را اجرا کنند که به خطرات خاص مرتبط با فرآیندهای فلزکاری رسیدگی کند. برخی از اقدامات ایمنی کلیدی که می توانند اجرا شوند عبارتند از:

  • حفاظ گذاری ماشین آلات: ماشین آلات مورد استفاده در فرآیندهای فلزکاری باید مجهز به حفاظ های مناسب برای جلوگیری از تماس تصادفی با قطعات متحرک باشد. تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم ماشین آلات نیز باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها در شرایط کار ایمن هستند.
  • آموزش: کارفرمایان باید آموزش های جامعی را در مورد شیوه های کار ایمن، تشخیص خطر و آمادگی برای شرایط اضطراریی به کارگران ارائه دهند. جلسات منظم ایمنی و جلسات آموزشی بازآموزی می تواند به تقویت اهمیت ایمنی در محل کار کمک کند.
  • جابجایی مواد خطرناک: جابجایی و نگهداری صحیح مواد خطرناک مانند براده های فلزی، مایعات برشکاری و گازهای جوشکاری برای جلوگیری از حوادث و قرار گرفتن در معرض مواد سمی بسیار مهم است. کارفرمایان باید دستورالعمل های روشنی را برای جابجایی ایمن با این مواد ایجاد کنند.
  • ارگونومی: پیاده سازی ایستگاه های کاری و ابزارهای ارگونومیک می تواند به کاهش خطر آسیب های اسکلتی عضلانی در بین کارگران کمک کند. ارائه میز کار قابل تنظیم، وسایل کمکی بلند کردن و ابزارهای دستی ارگونومیک می تواند فشار و خستگی را به حداقل برساند.
  • فرهنگ ایمنی: پرورش فرهنگ ایمنی در سازمان برای ایجاد یک محل کار ضروری است که در آن کارکنان این قدرت را داشته باشند تا در مورد نگرانی های ایمنی صحبت کنند و فعالانه در طرح های ایمنی شرکت کنند.
  • وسایل حفاظت فردی (PPE): ارائه وسایل حفاظت فردی مناسب به کارگران مانند عینک ایمنی، دستکش، کلاه ایمنی و محافظ تنفسی برای محافظت از آنها در برابر خطرات فیزیکی و شیمیایی در محل کار ضروری است.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • محمدحسین صالحی
    1401-06-12 08:07:12

    سلام، لینک ورود کلاسارو چطور دریافت کنیم؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام ودرود! از قسمت پنل کاربری گزینه وبینارهای من را انتخاب و در صفحه مورد نظر گزینه ورود به وبینار را بزنید.

  • محمدحسین صالحی
    1401-06-12 08:14:01

    سلام گواهی دوره های شما بین المللی هستند؟ لطفا کمی توضیح بدید.

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود.خیر گواهی ها توسط آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای آتی سلامت محیط و کار پویا صادر خواهد شد و گواهی ها دارای شماره و کد QR می باشند.

  • حسن بیرانوند
    1401-06-20 21:21:55

    بسیار عالی موفق باشید حسبی الله

  • حسن بیرانوند
    1401-06-20 21:22:26

    بسیار عالی موفق باشید حسبی الله

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و وقت بخیر سپاس از شما و نظرات ارزشمند شما،لطفا مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید.

  • علیرضا شریفی
    1401-06-21 08:21:31

    تشکر ویژه دارم از تیم ارزشمند bamahse و شخص دکتر قانعیان عزیز بخاطر زحمات ارزشمندشون خوشحالم استاد خوبم جناب مهندس قلعه بهرام رو زیارت میکنم از دانشجوهاشون هستم و افتخار میکنم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود سپاس از همراهی صمیمانه شما!در جهت ارتقای فرهنگ یمنی مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید.

  • عایرضا شریفی
    1401-06-22 16:22:58

    عالیه یه کار تیمی عالی ممنونم از زحماتتون

  • پاسح کارشناس سایت

    درود برشما! لطفا مجموعه باما HSE را به دوستان خود معرفی کنید.

  • فرهاد صفرزاده
    1401-06-22 20:11:35

    سلام عالییی

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود.ممنون از ارائه نظرات ارزشمندتان لطفا مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید.

  • فاطمه
    1401-06-22 21:13:22

    ممنون از جناب آقای مهندس قلعه بهرام . دوره ی بسیار عالی بود منتها اگر دوره های جامع تر برگزار بشه و ایمنی هرکدام از دستگاهها کامل تر باز بشن خیلی بهترن . ولی در کل بسیار عالی بود. خداقوت

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود برشما!ضمن سپاس از همراهی و ارائه نظرات ارزشمند شما انشالله بزودی دوره تکمیلی برگزار خواهد شد لطفا مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید.

  • سارا هادی پورثابت
    1401-06-22 21:15:35

    با سلام و احترام از گروه با سواد و با تجربه باماhse، بویژه دکتر قانعیان و مدرس بزرگوار جناب مهندس افشین قلعه بهرام برای انتقال مطالب عالی و مفیدشون در مورد ایمنی صنایع فلزی تشکر میکنم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و سپاس از همراهی و ارائه نظرات ارزشمند شما، هدف ما ارتقای فرهنگ ایمنی و توانمندسازی افراد است لطفا در این امر خطیر همراه ما باشید لطفا مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید

  • فاراب صميمي نمين-كارشناس بهداشت حرفه اي دانشجوي ارشد مهندسي hse
    1401-06-22 21:19:32

    سلام تشكر در دوره ايمني در صنايع فلزي مهندس قلعه بهرام شركت كردم واقعا عالي بود

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود برشما!سپاس از همراهی شما و ارائه نظرات ارزشمندتان، لطفا مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید.