عنوان دوره آموزشی: ویژگی ها، شرایط استفاده و نحوه کار با خاموش کننده های دستی (کپسول آتشنشانی)

وبینار برگزار شده

جناب آقای مهندس امیر میدانی

کارشناس ارشد HSE، آتش نشان و مدرس آتش نشانی استان یزد، کارشناس بررسی علل حریق سازمان آتش نشانی استان یزد

نحوه برگزاری: آنلاین

دوره آفلایناگر امکان شرکت در دوره آنلاین ویژگی ها، شرایط استفاده و نحوه کار با خاموش کننده های دستی (کپسول آتشنشانی) را نداشته اید، جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره  09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

حضور در دوره آموزشی و اعطای گواهینامه رایگان برای عموم 

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره از طرف شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می شود. این شرکت دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

جهت دریافت جزوه آموزشی این وبینار کلیک نمایید.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

 وقتی صحبت از ایمنی حریق به میان می آید، خاموش کننده های دستی که به عنوان کپسول آتش نشانی نیز شناخته می شوند، نقش مهمی در حفاظت از جان و مال دارند. این دستگاه های قابل حمل برای سرکوب یا خاموش کردن آتش های کوچک در مراحل اولیه حریق طراحی شده اند و آنها را به ابزاری ضروری برای هر خانه، محل کار یا فضای عمومی تبدیل می کند.

انواع خاموش کننده های دستی

با توجه به کاربرد متفاوت خاموش کننده ها و از طرفی با توجه به متفاوت بودن ماهیت حریق، مواد اطفاء کننده نیز متفاوت می باشند. شش نوع ماده اطفاء کننده با کاربرد متفاوت در خاموش کننده های ذیل وجود دارد:

  • خاموش کننده های محتوی آب EEXTINGUISHER FIRE WATER))
  • خاموش کننده های محتوی پودرEEXTINGUISHER FIRE POWDER) )
  • خاموش کننده های محتوی گاز( EEXTINGUISHER FIRE DIOXIDE CARBON)
  • خاموش کننده های محتوی کف( FIRE FOAM EEXTINGUISHER )
  • خاموش كننده هاي كف شیمیایی و كف مكانیكی هستند.
  • خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه(FIRE HALOGENATED EEXTINGUISHE)
  • اموش کننده های بیوورسال

خاموش کننده های دستی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مبارزه با کلاس های مختلف آتش سوزی طراحی شده اند. سیستم طبقه بندی حریق بر اساس استاندارد NFPA آمریکا، شامل دسته های زیر است:

  • کلاس A: آتش سوزی شامل مواد قابل احتراق معمولی مانند چوب، کاغذ و پارچه. بهترین طریقه اطفاء سرد کردن و موثر ترین وسیله آب می باشد.
  • کلاس B: آتش سوزی ناشی از مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، روغن و گریس. بهترین ماده اطفائی در سطوح کوچک ،پودر شیمیائی و در سطوح بزرگ،کف می باشد.
  • کلاس C: آتش‌سوزی‌های مربوط به تجهیزات الکتریکی. بهترین روش اطفاء قطع جریان برق و استفاده از خاموش کننده CO2 می باشد.
  • کلاس D: آتش سوزی توسط فلزات قابل احتراق مانند منیزیم، تیتانیوم و پتاسیم. بهترین روش اطفاء استفاده از پودرخاموش کننده خاص هر فلز می باشد.
  • کلاس K: آتش سوزی شامل روغن ها و چربی های مخصوص آشپزی.
بهترین روش ها برای نگهداری و استفاده از کپسول آتش نشانی

برای اطمینان از اثربخشی خاموش کننده های دستی، رعایت شیوه های نگهداری و استفاده ذیل توصیه می شود:

  1. بازرسی های منظم: خاموش کننده های دستی باید ماهانه به صورت چشمی بازرسی شوند تا اطمینان حاصل شود که در مکان های تعیین شده خود هستند، دستکاری نشده اند و آسیبی ندیده اند. علاوه بر این، آنها باید سالانه یا پنج سال یک بار تحت بازرسی حرفه ای(تست هیدرواستاتیک و شارژ مجدد) قرار گیرند تا عملکرد آنها تأیید شود.
  2. قرارگیری مناسب: خاموش کننده های دستی باید به طور استراتژیک در مکان های به راحتی در دسترس در سراسر ساختمان قرار گیرند، با علائم واضح نشان دهنده حضور آنها.
  3. آموزش: آموزش صحیح استفاده از خاموش کننده های دستی برای افراد مسئول ایمنی آتش سوزی در ساختمان بسیار مهم است. این شامل درک انواع مختلف خاموش کننده ها و کاربردهای مناسب آنها است.
  4. اقدام سریع: در صورت وقوع آتش سوزی، افراد باید سریع و قاطعانه عمل کنند تا ارزیابی کنند که آیا استفاده از خاموش کننده دستی ایمن است یا خیر. اگر حریق خارج از کنترل باشد یا در صورت عدم اطمینان وجود داشته باشد، مراحل تخلیه باید فورا دنبال شود. داشتن برنامه ریزی برای شرایط اضطراری از الزامات ایمنی حریق می باشد.
  5. فاصله ایمن: هنگام استفاده از خاموش کننده دستی، حفظ فاصله ایمن از آتش و هدف قرار دادن پایه شعله ها برای مهار موثر آن مهم است.
نحوه کار با خاموش کننده های دستی

درک شرایط استفاده از خاموش کننده های دستی برای عملکرد موثر آنها ضروری است. مهم است که با روش PASS که مخفف Pull, Aim, Squeeze, Sweep است آشنا شوید. این روش روشی ساده و موثر برای به خاطر سپردن نحوه کار با خاموش کننده دستی در هنگام آتش سوزی ارائه می دهد.

کار کردن با خاموش کننده دستی نیازمند تکنیک مناسب و درک نوع آتش سوزی است که در نظر گرفته شده است. هنگام استفاده از خاموش کننده دستی، مهم است که مراحل زیر را به خاطر بسپارید:

  1. بکشید(Pull): پین را در بالای خاموش کننده بکشید تا مهر و موم دستکاری شکسته شود.
  2. هدف(Aim): نازل یا شلنگ را در پایه آتش نشانه بگیرید، نه شعله های آتش.
  3. فشار دادن(Squeeze): دسته را فشار دهید تا عامل خاموش کننده تخلیه شود.
  4. جارو کردن(Sweep): نازل یا شیلنگ را از این طرف به سمت دیگر جارو کنید تا تمام منطقه آتش را بپوشاند تا کاملا خاموش شود.

مهم است که هنگام استفاده از خاموش کننده دستی ایمنی شخصی را در اولویت قرار دهید. اگر آتش غیر قابل کنترل شد یا در مورد توانایی شما در خاموش کردن آن شک دارید، فوراً منطقه را تخلیه کنید و به دیگران نیز هشدار دهید که این کار را انجام دهند.

نتیجه گیری

خاموش کننده های دستی یک ابزار ضروری برای ایمنی در برابر آتش هستند و باید در تمام ساختمان ها و فضاهای کاری وجود داشته باشند. درک ویژگی ها، شرایط استفاده و نحوه کارکرد موثر آنها برای اطمینان از ایمنی افراد و اموال در هنگام آتش سوزی بسیار مهم است. آموزش منظم و آشنایی با خاموش کننده های دستی می تواند تفاوت قابل توجهی در کاهش اثرات آتش سوزی و جلوگیری از بلایای احتمالی ایجاد کند.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • علی میرابی
    1402-11-23 09:59:50

    باتشکر از برگزاری این دوره آموزشی..ضرب‌المثلی هست که میگه همه چیز را همه میدانند .پس برای آموزش هرچقدر وقت بگذاریم کم است.تا به داشته هایمان افزوده شود

  • علی میرابی
    1402-11-23 10:00:21

    تاریخ برگزاری دوره راچطوری مطلع بشویم؟؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز همانطور که روی پوستر وبینار ذکر شده است، وبینار فوق در دوازدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

  • مجتبي شمسي
    1402-12-12 09:23:09

    با سلام و احترام ، گواهينامه چجوري به شركت كنندگان در كلاس ارسال ميشود

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام گواهی دوره های آموزشی از طریق پنل کاربری قابل استفاده خواهد بود.

  • سیروس امینی
    1402-12-12 20:43:51

    خاموش کننده های دستی به صورت زنده آموزش داشته شود خیلی کمک به هموطنان میکند

  • علیرضا شیخ حسینی
    1402-12-12 22:16:47

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید من ۱ساعت و ۳۰ دقیقه دوره خاموش کننده ها شرکت کردم اومدم بیرون الان نمیتونم گواهی ش رو داشته باشم؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز لطفا جهت دریافت راهنمایی با شماره 09190422780 تماس بگیرید

  • محسن گندم در
    1402-12-13 09:28:49

    سلام ممنون از لطف شما بسار عالی و آموزنده بود

  • حسین یاوری
    1402-12-23 18:08:08

    با سلام و تشکر از برگزاری این وبینار کاربردی و مفید. مطالب ذکر شده می‌تواند به افراد در مواقع اضطراری کمک بسیاری بکند.

  • حسین مرادی
    1403-01-30 16:39:20

    سلام وقت به خیر آموزش های که گذشته چطور میتونم دانلود کنم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، در مورد وبینار های رایگان، فایل دوره های برگزار شده از طریق صفحه همان وبینار و ویدئو آن از طریق آپارات قابل دانلود است.