عنوان دوره آموزشی: آشنایی با مفاهیم پایه و گروه بندی مشاغل سخت و زیان آور

آشنایی با مفاهیم پایه و گروه بندی مشاغل سخت و زیان آور
وبینار برگزار شده
  • مهندس علی رضایی پنداری: رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صد,RD DCNخلاصه وبینار

ماده ۵۲ قانون کار:

  • در کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی، ساعت کار نباید از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تجاوز نماید.
  • تبصره: کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی تهیه و به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

عوامل زیان آور محیط کار:

  1.  عوامل فیزیکی: صدا، ارتعاش، پرتوها، گرما، سرما، رطوبت و روشنایی
  2. عوامل شیمیایی: گرد و غبارها، گازها و بخارات، دودها
  3. عوامل ارگونومیکی: وضعیت نامناسب بدن در حین کار، ابزار کار و حمل بار
  4. عوامل بیولوژیک: باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و ریکتزیاها

حدود مجاز مواجهه شغلی:

حدود مجاز مواجهه شغلی، می‌تواند به عنوان راهنما برای سالم سازی محیط کار و تأمین سلامت شاغلین مورد استفاده متخصصین بهداشت حرفه ای قرار گیرد. این حدود بیان‌کننده مرز حقیقی بین سلامتی و خطر نیست.

حدود مجاز مواجهه شغلی: حدود مجاز مواجهه شغلی برای شیفت های کاری ۸ ساعته روزانه و ۴۰ ساعت کار هفتگی تعیین شده است و به نظر می‌رسد اگر شاغلین با این مقادیر مواجه داشته باشند برای یک دوره کاری سلامت آنان در مخاطره قرار نخواهد گرفت.

حدود مجاز مواجهه شغلی با عوامل شیمیایی:

  1. متوسط وزنی- زمانی 
  2. حد مواجهه شغلی کوتاه مدت
  3. حد مجاز مواجهه سقفی

متوسطه وزنی- زمانی: عبارت است از متوسط غلظت مجاز ماده شیمیایی در ۸ ساعت کار روزانه و ۴۰ ساعت کار در هفته به طور که مواجهه مستمر و روز به روز با این مقدار تقریباً در کلیه کارگران باعث ایجاد عارضه نامطلوبی نگردد.

  حد مجاز شغلی کوتاه مدت: عبارت است از حد مجاز مواجهه میانگین وزنی- زمانی ۱۵ دقیقه‌ای با یک عامل شیمیایی است که در هیچ زمانی از یک شیفت کاری نباید غلظت آن عامل از این حد بیشتر باشد حتی اگر میانگین مواجهه ۸ ساعت ایشان کمتر از حد  OEL-TWA باشد.

 حد مجاز شغلی سقفی: عبارت است از غلظتی از ماده شیمیایی که مواجهه شغلی بیش از آن حد حتی برای یک لحظه نیز مجاز نیست. برای برخی مواد مانند گازهای محرک فقط حد OEL-c کاربرد دارد.

فرآیند بررسی و تطبیق مشاغل سخت و زیان آور:

تعیین سخت و زیان‌آور بودن مشاغل و نوع آن بر حسب درخواست، با بررسی سوابق، انجام بازید و بررسی شرایط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت و بازرسان کار وزارت کار و با تأیید توسط کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استانی انجام می‌گیرد.

کمیته های استان مشاغل سخت و زیان آور: به منظور تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور بر اساس ضوابط و سیاست‌گذاری‌های شورای عالی حفاظت فنی و مقررات مربوط  کمیته های بدوی و تجدیدنظر استانی هر کدام با ۵ عضو برای مدت سه سال منصوب می‌شوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.

نظرات و پیشنهادات