معرفی رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

 کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

بهداشت حرفه ای عبارت است از علمی که عوامل مخاطره آمیز موجود در محیط های شغلی را پیش بینی، شناسایی، ارزیابی و کنترل می نماید. سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شاغلین را در بالاترین سطح ممکن حفظ و ارتقاء می بخشد، حفاظت و ایمنی در برابر مخاطرات ناشی از عوامل مختلف زیان آور موجود در محیط کار را تأمین می نماید و شاغلین را به تناسب توانایی جسمی و روانی، با شغل تطبيق، و بکار می گیرد.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

رشته بهداشت حرفه ای اولین بار به نام پرستار صنعتی تأسیس شد . نام این رشته در سال ۱۳۵۴ به بهداشت صنعتی تغییر یافته و همان سال نیز اولین دوره کارشناسی ارشد این رشته در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران تشكيل شد، همزمان نیز رشته ایمنی و بهداشت کار در مدرسه عالی حفاظت و بهداشت کار راه اندازی شد. این رشته در انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفت و در سال ۱۳۶۱ اولین دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه تهران دانشجو پذيرفت. در سال های بعد دانشگاه های بزرگی همچون شهید بهشتی و اصفهان در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو پذیرفته و هم اکنون در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

دروس تخصصی رشته

برخی از دروس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت حرفه ای عبارتند از: ارزشیابی آلاینده های هوا، طراحی سیستم های کنترل آلاینده های هوای محیط کار، سم شناسی شغلی، سم شناسی شغلی کاربردی، بیماری های ناشی از کار، ایمنی در محیط کار، طراحی سیستم های کنترل گرما، سرما و رطوبت، طراحی سیستم های کنترل صدا و ارتعاش در صنعت، حفاظت در برابر پرتوها در محیط کار، طراحی روشنایی در محیط کار، مدل سازی در بهداشت حرفه ای و ...

برای مشاهده کامل دروس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت حرفه ای می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت حرفه ای 

ادامه تحصیل و گرایش ها

امکان ادامه تحصیل در رشته دکتری تخصصی بهداشت حرفه ای وجود دارد.

کاربرد HSE در بهداشت حرفه ای

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای عملی و آزمایشگاهی نظیر ارزشیابی آلاینده های هوا، طراحی سیستم های کنترل آلاینده های هوای محیط کار، سم شناسی شغلی کاربردی و بیماری های ناشی از کار دارند. به عنوان مثال دانشجویان در درس ارزشیابی آلاینده های هوا ضمن حضور در آزمایشگاه و صنعت، مباحث اندازه گیری غلظت ذرات، گازها و آلاینده های هوا را فرا می گیرند. از طرفی در درس سم شناسی شغلی کاربردی، نیاز به حضور دانشجویان در آزمایشگاه است. برای دروس طراحی سیستم های کنترل آلاینده های هوای محیط کار، طراحی سیستم های کنترل صدا و ارتعاش در صنعت، حفاظت در برابر پرتوها در محیط کار، طراحی روشنایی در محیط کار و مهندسی فاکتورهای انسانی کاربردی نیاز به بازدید دانشجویان از صنعت و انجام کار میدانی است.

بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه و مسائل ایمنی و بهداشت و HSE در بازدیدها را به شدت رعایت نمایند.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفه ای با دوره های ایمنی و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است. شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفه ای می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند: 

  • آموزش و پژوهش در دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی
  •  ارائه خدمات بهداشت و ایمنی محیط کار، هدایت و مشاوره در عرصه های صنعتی، کشاورزی، معادن و سایر محيط های شغلی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر ارزشیابی آلاینده های هوا، طراحی سیستم های کنترل آلاینده های هوای محیط کار، سم شناسی شغلی، بیماری های ناشی از کار، ایمنی در محیط کار، طراحی سیستم های کنترل گرما، سرما و رطوبت، طراحی سیستم های کنترل صدا و ارتعاش در صنعت، حفاظت در برابر پرتوها در محیط کار، طراحی روشنایی در محیط کار و مهندسی فاکتورهای انسانی کاربردی را می گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با این واحدهای درسی که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

بهداشت

 ایمنی و آتش نشانی

تهویه صنعتی و آلودگی هوا

بهداشت پرتوها و حفاظت

 طب کار و معاینات شغلی

 مدیریت HSE 

مدیریت بحران و شرایط اضطراری

 سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باما HSE

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان‌های مردم نهاد ایمنی و بهداشت (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون های صنفی ایمنی و بهداشت نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره­­ بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. به علاوه عناوین پایان نامه­ های کارشناسی ارشد با کمک این نمایشگاه و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت می­ تواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینه­ های دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغ ­التحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

به منظور ارتقای فرهنگ ایمنی و HSE دوره های آموزشی آنلاین کاربردی رایگان را برگزار می نماییم. شما می توانید در دوره های آنلاین رایگان شرکت نمایید و یا در اوقات فراغت خود، فیلم رایگان دوره های قبل را مشاهده کنید. از روی لینک عناوین دوره های آموزشی حوزه بهداشت، ایمنی و آتشنشانی، نرم افزارهای HSE، مدیریت HSE ، تهویه صنعتی و آلودگی هوا کلیک کنید و از محتوای دوره ها و فیلم دوره های قبل استفاده نمایید.

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات