عنوان دوره آموزشی: اصول بهداشت محیط (گندزدایی، مدیریت پسماندو...) در آرایشگاه ها

وبینار برگزار شده

جناب آقای دکتر محمدتقی قانعیان

استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد، مدیرعامل شرکت آتی سلامت و مبدع طرح کاد پلاس

مهندس محمد رضا رضوی مقدم

کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط، بهداشت پرتوها، کارشناس گروه مهندسی سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد

نحوه برگزاریآنلاین

حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

اعطای گواهینامه معتبر رایگان به دانشجویان طرح مهارت افزایی    (طرح کاد پلاس)

هزینه دریافت گواهی نامه معتبر برای سایر شرکت کنندگان در دوره آموزشی (100هزار تومان

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره توسط شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می گردد. این شرکت دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

برای دانلود جزوه آموزشی وبیناراصول بهداشت محیط در آرایشگاه ها- بخش بهداشت در آرایشگاه ها کلیک کنید.

برای دانلود جزوه آموزشی وبینار اصول بهداشت محیط در آرایشگاه ها-استانداردهای آموزش شایستگی کلیک کنید.

برای دانلود جزوه آموزشی وبینار اصول بهداشت محیط در آرایشگاه ها-راهنمای گندزدایی و ضدعفونی در آرایشگاه ها و پیرایشگاه ها کلیک کنید.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

گندزدایی و مدیریت پسماند در آرایشگاه ها

در دنیای آرایشگری، اطمینان از سلامت و ایمنی مشتریان و آرایشگران از اهمیت بالایی برخوردار است و اجرای اصول بهداشت محیطی مانند گندزدایی و مدیریت پسماند بخشی از آن است. در صورت عدم رعایت موارد احتیاطی، مشتریان و آرایشگر در معرض عفونت و بیماری های قابل انتقال قرار خواهند گرفت. انواع عفونت ها شامل موارد زیر باشد:

  • باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس (استافیلوکوک طلایی یا MRSA)
  • ویروسی مانند تبخال، HIV، هپاتیت B، هپاتیت
  • عفونت های قارچی مانند کاندیدا آلبیکنس
  • آلودگی هایی مانند شپش سر، گال
گندزدایی در آرایشگاه ها

گندزدایی یا بی خطرسازی یک جنبه حیاتی بهداشت محیط در آرایشگاه ها است. این شامل حذف آلاینده ها و آلودگی ها از سطوح، ابزار و تجهیزات برای جلوگیری از گسترش عفونت ها و بیماری ها است. چندین اقدام کلیدی وجود دارد که سالن دار ها می توانند برای اطمینان از ضد عفونی موثر اجرا کنند:

  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح: تمیز کردن و ضد عفونی کردن منظم تمام سطوح، از جمله ایستگاه های کاری، کانترها و سینک ها، برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و ویروس ها ضروری است. استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های تأیید شده  و پیروی از دستورالعمل‌های تولید کننده برای رقیق‌سازی و زمان تماس برای ضدعفونی مؤثر بسیار مهم است.
  • استریل کردن ابزار و تجهیزات: ابزارهای آرایشگری مانند قیچی، شانه و برس باید بین هر بار استفاده استریل شوند تا از آلودگی متقاطع جلوگیری شود. این را می توان از طریق روش هایی مانند اتوکلاو، استریلیزاسیون با حرارت خشک یا ضدعفونی کننده های شیمیایی به دست آورد.
  • برخورد صحیح با ملحفه ها و لباس ها: حوله ها، پیش بندها و سایر ملحفه های کثیف باید به درستی استفاده و شسته شوند تا از انتشار میکروب ها جلوگیری شود. استفاده از آب داغ و مواد شوینده برای شستن ملحفه ها و اطمینان از خشک شدن کامل آن ها قبل از استفاده مجدد برای ضدعفونی کردن بسیار مهم است.
مدیریت پسماند در آرایشگاه ها

علاوه بر گندزذایی، مدیریت پسماند یکی دیگر از جنبه های بهداشت محیط در آرایشگاه ها است. مدیریت صحیح پسماند نه تنها باعث ارتقای بهداشت می شود بلکه اثرات زیست محیطی را نیز به حداقل می رساند. پسماند در آرایشگاه ها در دو گروه قرار می گیرند:

  1. ضایعات عمومی که شامل مو، دستمال کاغذی یا دستکش می شود باید به شرح ذیل باشد:در یک سطل زباله با درپوش محکم که به راحتی قابل دسترسی است، ریخته می شود و از طریق جمع آوری زباله های معمولی ذخیره و دفع می شود
  2. ستفاده از وسایل تیز، افراد را در معرض خطر آسیب و قرار گرفتن در معرض احتمالی عوامل عفونی منتقله از خون، از جمله ویروس هپاتیت B، ویروس هپاتیت C و HIV قرار می دهد. هر شخصی که از ابزار یا وسایل تیز یکبار مصرف استفاده کرده باشد باید مسئول آن باشد و تمام وسایل نوک تیز استفاده شده باید در یک ظرف مشخص شده مقاوم در برابر سوراخ شدن قرار داده شوند.

با رعایت این اصول بهداشت محیط، آرایشگاه ها می توانند محیطی پاک، ایمن و پایدار را هم برای مشتریان و هم برای کارکنان ایجاد کنند. این شیوه ها علاوه بر ارتقای رفاه افراد، به حسن شهرت آرایشگاه نیز کمک می کند.

خلاصه ای از گندزدایی و مدیریت پسماند در آرایشگاه ها

اصول بهداشت محیط از جمله گتدزدایی و مدیریت پسماند، نقش مهمی در حفظ محیطی سالم و ایمن در آرایشگاه ها دارد. با اجرای بهترین شیوه‌ها در این زمینه‌ها، آرایشگاه ها می‌توانند استانداردهای بهداشتی بالایی را رعایت کنند، در برابر گسترش عفونت‌ها محافظت کنند و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها را به حداقل برسانند. 

توصیه می شود از وبینار آموزشی بهداشت شغلی در آرایشگاه ها دیدن فرمایید.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • سیروس امینی
    1403-05-02 22:49:20

    خیلی خوشحالم که خود آقای دکتر قانعیان اموزش رابزرگزار میکنند بهداشت حرفه ای است که هر انسان باید باان زندگی کند

  • سعید
    1403-05-09 08:28:02

    دوره خوبی بود ولی مشکلی که هست فیلم دوره کجاست پاور پوینت دوره کجاست من الان می خوام این ها رو دانلود کنم باید چکار کنم؟!!!!!!!!!!!!

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، فیلم دوره‌ی آموزشی اصول بهداشت محیط (گندزدایی، مدیریت پسماندو...) در آرایشگاه ها در صفحه فعلی بارگذاری شده است و از طریق سرویس آپارات قابلیت دانلود دارد.