عنوان دوره آموزشی: ایمنی در شرایط اضطراری

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

جناب آقای دکترمحسن پورصادقیان

عضو هیئت علمی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه، مشاور و مدرس HSE و ارگونومی در صنایع کشور

 

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره از طرف شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می شود. این شرکت دارای دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

دوره آفلایناگر امکان شرکت در دوره آنلاین ایمنی در شرایط اضطراری را نداشته اید، جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره  09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

واکنش در شرایط اضطراری

در شرایط اضطراری، اقدام سریع و قاطع بسیار مهم است. با این حال، به همان اندازه مهم است که برای ایمنی قبل از هر اقدامی مکث کنید. این بدان معناست که برای ارزیابی موقعیت و شناسایی هر گونه خطر بالقوه ای که می تواند شما یا دیگران را در معرض خطر قرار دهد، یک لحظه وقت بگذارید.

مکث برای ایمنی یک موضوع کلیدی در واکنش اضطراری است و این چیزی است که همه افراد باید از آن آگاه باشند. فرقی نمی‌کند شما اولین پاسخ‌دهنده باشید، یک کارمند مراقبت‌های بهداشتی، یا صرفاً عضوی از مردم، یک لحظه مکث برای ایمنی می‌تواند به جلوگیری از حوادث و صدمات کمک کند.

بنابراین، مکث برای ایمنی در واقع چه چیزی را شامل می شود؟ اساساً به معنای برداشتن یک گام از موقعیت و ارزیابی خطرات قبل از هر اقدامی است. این ممکن است شامل شناسایی هر گونه خطر بالقوه، مانند آتش سوزی، نشت گاز، یا سازه های ناپایدار و اتخاذ اقداماتی برای کاهش این خطرات قبل از اقدام باشد.

به عنوان مثال، اگر در حال واکنش به آتش سوزی هستید، توقف برای ایمنی ممکن است شامل بررسی دود یا شعله قبل از ورود به ساختمان باشد. همچنین ممکن است شامل اطمینان از داشتن تجهیزات حفاظتی مناسب، مانند لباس ضد حریق یا دستگاه تنفس باشد.

به طور مشابه، اگر به یک اورژانس پزشکی پاسخ می‌دهید، توقف برای ایمنی ممکن است شامل ارزیابی صحنه برای هرگونه خطر احتمالی، مانند اشیاء تیز یا مواد شیمیایی خطرناک باشد. همچنین ممکن است شامل اطمینان از داشتن آموزش و تجهیزات مناسب برای ارائه ایمن کمک پزشکی باشد.

 در هر محیط صنعتی، شرایط اضطراری ممکن است به طور غیر منتظره اتفاق بیفتد. داشتن تدابیر ایمنی برای پیشگیری و کاهش اثرات شرایط اضطراری مهم است. ایمنی باید برای همه کارکنان، از مدیریت گرفته تا کارگران خط مقدم و اولویت اصلی باشد.

مکث برای ایمنی نه تنها در شرایط اضطراری، بلکه در زندگی روزمره نیز مهم است. به عنوان مثال، قبل از استفاده از ابزارهای برقی یا ماشین آلات سنگین، مهم است که برای ایمنی مکث کنید و از داشتن تجهیزات آموزشی و حفاظتی مناسب اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر جلوگیری از حوادث و صدمات، مکث برای ایمنی نیز می تواند به بهبود اثربخشی کلی واکنش اضطراری کمک کند. با صرف یک لحظه برای ارزیابی وضعیت و شناسایی خطرات بالقوه، پاسخ دهندگان می توانند تصمیمات آگاهانه تری بگیرند و اقداماتی را انجام دهند که احتمال موفقیت آن بیشتر است.

سه فاز مهم ایمنی در واکنش اضطراری

در شرایط اضطراری، داشتن یک استراتژی واکنشی برنامه ریزی شده برای اطمینان از ایمنی افراد و به حداقل رساندن آسیب بسیار مهم است. استراتژی پاسخ باید به سه مرحله مهم، یعنی قبل از شرایط اضطراری، در حین شرایط اضطراری و پس از شرایط اضطراری تقسیم شود.

1. مرحله قبل از شرایط اضطراری:

مرحله قبل از شرایط اضطراری شامل آماده شدن برای یک موقعیت اضطراری است. این مرحله شامل شناسایی خطرات بالقوه، ارزیابی خطرات و توسعه یک طرح واکنش اضطراری است. برای اطمینان از اینکه همه افراد درگیر در تیم پاسخ از نقش ها و مسئولیت های خود آگاه هستند، انجام منظم آموزش و تمرین ضروری است. مرحله قبل از شرایط اضطراری همچنین شامل تهیه لوازم ضروری مانند وسایل ایمنی و تجهیزات پزشکی است.

2. در حین شرایط اضطراری:

مرحله اضطراری بحرانی ترین مرحله استراتژی واکنش است. این مرحله شامل اجرای طرح واکنش اضطراری و اجرای اقدامات لازم برای کاهش وضعیت است. اولین قدم در این مرحله ارزیابی وضعیت و تعیین شدت وضعیت است. پس از مشخص شدن شدت، تیم واکنش باید فوراً برای مهار وضعیت و جلوگیری از تشدید آن اقدام کند. ارتباطات در این مرحله کلیدی است، و ضروری است که همه افراد درگیر در مورد وضعیت و اقدامات انجام شده مطلع شوند.

3. مرحله بعد از شرایط اضطراری:

مرحله پس از شرایط اضطراری شامل بازگرداندن حالت عادی پس از رفع وضعیت اضطراری است. این مرحله شامل ارزیابی آسیب های ناشی از شرایط اضطراری و تدوین برنامه ای برای بهبود است. انجام یک بررسی کامل برای تعیین علت اضطراری و شناسایی هر زمینه ای برای بهبود در استراتژی واکنش ضروری است. مرحله پس از شرایط اضطراری همچنین شامل ارائه حمایت و کمک به کسانی است که تحت تأثیر شرایط اضطراری قرار گرفته اند.

ToolBox Meeting یا TBM

به عنوان یک کارفرمای مسئول، این وظیفه شماست که از ایمنی و رفاه کارکنان خود اطمینان حاصل کنید. یکی از موثرترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، جلسات منظم ایمنی یا  ToolBox Meetingاست. این جلسات بخش مهمی از هر برنامه ایمنی است، زیرا فرصتی را برای کارکنان و مدیریت فراهم می کند تا در مورد نگرانی های ایمنی بحث کنند و خطرات احتمالی را شناسایی کنند.

ToolBox Meeting چیست؟

ToolBox Meeting که به عنوان جلسه ایمنی کوتاه نیز شناخته می شود، جلسه کوتاهی است که در ابتدای یک شیفت کاری برگزار می شود. هدف از برگزاری این نشست بحث در مورد مسائل ایمنی و ارائه اطلاعات در مورد نحوه پیشگیری از حوادث و صدمات در محیط کار می باشد. جلسات معمولاً توسط یک سرپرست یا افسر ایمنی رهبری می شود و همه کارگران در محل کار حضور دارند.

چرا ToolBox Meeting مهم هستند؟

ToolBox Meeting به چند دلیل جزء ضروری هر برنامه ایمنی هستند:

  • هشیاری و آگاهی نسبت به ایمنی ارتقا می یابد: با بحث منظم در مورد مسائل ایمنی، کارکنان از خطرات احتمالی بیشتر آگاه می شوند و برای جلوگیری از حوادث مجهزتر می شوند.
  • ارتباطات را تشویق و تقویت می کند: ToolBox Meeting فرصتی را برای کارمندان و مدیریت فراهم می کند تا آشکارا در مورد نگرانی های ایمنی صحبت کنند و برای یافتن راه حل ها با یکدیگر همکاری کنند.
  • به جلوگیری از حوادث کمک می کند: با شناسایی خطرات احتمالی و بحث در مورد راه های پیشگیری از آنها، ToolBox Meeting می تواند به جلوگیری از حوادث و صدمات در محل کار کمک کند.
  • بهره وری را بهبود می بخشد: یک محل کار ایمن یک محل کار مولد است. با ارتقای ایمنی، ToolBox Meeting می تواند با کاهش تعداد تصادفات و صدمات که می تواند منجر به از دست دادن زمان کار شود، به بهبود بهره وری کمک کند.

هدف ما در نمایشگاه مجازی باما ، ارتقا مهارت های تخصصی شما دوستان و داشتن زندگی و کسب و کار بهتر است. توصیه می نماییم ویدئوهای مرتبط با HSE و ایمنی و آتش نشانی  موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما را مشاهده نمایید.

 

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • سلام
    1402-02-19 13:01:57

    اگر امکان داره برای دانشجوها و آتشنشانان تخفیف بگذارید و در رابطه با مدرک ها با سازمان ها ارتباط بگیرید که مدرک شما رو قبول کنند ممنون

  • پاسح کارشناس سایت

    باسلام. گواهی دوره های آموزشی برای دانشجویان با 50 درصد تخفیف ارائه میشود. در رابطه با سازمان ها نیز شرکت آتی سلامت دارای مجوز آموزش از سازمان فنی و حرفه ای و مجوز دوره های ایمنی از مرکز تحقیقات وزارت کار می باشد.

  • سهراب آبرفت
    1402-02-19 13:04:36

    لطفا فایلی رو که اساتید در وبینار تدریس میکنن رو در اختیار ما قرار بدید تشکر

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام وقت بخیر ضمن تشکر از حضور شما در وبینارهای باما HSE،لطفا با پشتیبانی سایت 09190422780هماهنگ بفرمایید.

  • علیرضا رنجبر
    1402-02-19 14:29:56

    چکار کنم میتونید راهنمایی کنید منو ممنونم

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و عرض ادب لطفا جهت راهنمایی با شماره 09190422780 تماس حاصل نمایید.

  • فیض الله دهقانی
    1402-02-24 22:54:15

    با سلام و عرض ادب و ارزوی سربلندی برای شما عزیزان.ببخشید من در وبینار ایمنی شرکت کرده ام ولی برایم گواهی صادر نشده .خواهشمندم.بررسی بفرمایید.ممنون

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام وقت بخیر ضمن تشکر از همراهی شما با مجموعه باماHSE،لطفا وارد پنل کاربری شوید و در قسمت وبینارهای من دریافت گواهی را بزنید.در صورت بروز مشکل با شماره 09190422780 تماس حاصل بفرمایید.