عنوان دوره آموزشی: تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش

وبینار برگزار شده

مدرس: دکتر نبی احسنی: دکترای تخصصی علوم محیط زیست، رئیس اداره آموزش و پرورش

حضور: رایگان

اعطای گواهی حضور به شرکت کنندگان: رایگان

موضوعات مرتبط: روز جهانی محیط زیست با محوریت تنوع زیستی، معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست، هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست چه بوده است؟

خلاصه وبینار:

پیوستگی و همبستگی ارتباط جانداران و موجودات زنده در طبیعت اطراف زندگی ما واقعیتی است غیر قابل انکار. اهمیت تنوع زیستی:مشاغل یا فعالیت هایی مانند صیادی، جمع آوری گیاهان دارویی و چرای دام در مراتع، وابسته به تنوع زیستی است. مردم در محل زندگیشان  بسته به محیط، فعالیت هایی انجام می دهند که از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد. در صورت کاهش تنوع زیستی نوع فعالیت افراد ساکن در آن منطقه به خطر می افتد.از موارد آلودگی محیط زیست بر گونه های گیاهی وجانوری شامل :آلودگی محیط احتمالا باعث مرگ تنوع گونه ها شود، آلاینده ها شاید جانداران را از بین نبرند؛ بلکه با تأثیر بر شرایط تولیدمثلی، باعث کاهش جمعیت گونه در طول زمان می شوند، همچنین تولد جانوران با ناهنجاری های مادرزادی از عوارض آلودگی محیط زیست است و....

 عوامل موثر بر تنوع زیستی:

  • عرض جغرافیایی 
  • ارتفاع از سطح دریا
  • عمق
  • عوامل اقلیمی
  • قدمت اکوسیستم

 یوزپلنگ، گوزن زرد، تعدادی از خانواده سمندر ها از جمله سمندرخال زرد کوردستانی، آتشین و لرستانی، ماهی کورغاز و تعدادی از خزندگان از جمله گونه های در معرض انقراض کشورمان هستند.

دانلود فایل محتوای وبینار تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

تنوع زیستی و کارآفرینی

تنوع زیستی(Biodiversity) یکی از اجزای حیاتی محیط طبیعی ما است که تنوع حیات روی زمین را در همه سطوح، از ژن‌ها گرفته تا اکوسیستم‌ها، در بر می‌ گیرد. برای عملکرد اکوسیستم ها ضروری است و منابع ارزشمندی مانند غذا، دارو و مواد خام را در اختیار ما قرار می دهد. تنوع زیستی همچنین نقش مهمی در حمایت از اقتصاد از طریق منافع مختلف اکوسیستم، از جمله گرده افشانی، تأمین آب و تنظیم آب و هوا ایفا می کند.

از سوی دیگر، کارآفرینی فرآیند طراحی و راه اندازی یک کسب و کار جدید است که اغلب در ابتدا یک ایده کوچک است. این ستون فقرات رشد و توسعه اقتصادی، محرک نوآوری، ایجاد شغل و تقویت فضای رقابت است. کارآفرینان به دلیل توانایی خود در شناسایی فرصت ها و ریسک های حساب شده برای ایجاد ارزش، شناخته شده اند.

تلاقی تنوع زیستی و کارآفرینی فرصت های منحصر به فردی را برای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست ارائه می دهد. کارآفرینان می‌توانند نقش مهمی در استفاده از تنوع زیستی برای رشد اقتصادی داشته باشند و در عین حال از حفظ بلندمدت آن اطمینان حاصل کنند. در اینجا چند روش تلاقی بین تنوع زیستی و کارآفرینی آورده شده است:

  • اکوتوریسم و ​​کسب و کارهای مبتنی بر طبیعت: علاقه فزاینده به گردشگری مبتنی بر طبیعت فرصت هایی را برای کارآفرینان ایجاد می کند تا سرمایه گذاری های اکوتوریسم را توسعه دهند که زیبایی و اهمیت تنوع زیستی را برجسته می کند. از سافاری حیات وحش گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کارآفرینان می‌توانند همزمان با ترویج حفاظت و حمایت از جوامع محلی، تجربیات منحصربه‌فردی را برای مسافران ایجاد کنند. با ادغام شیوه‌های پایدار و ترویج آموزش محیط‌زیست، کسب‌وکارهای اکوتوریسم می‌توانند به حفاظت از تنوع زیستی و ایجاد منافع اقتصادی کمک کنند.
  • کشاورزی پایدار و بوم‌شناسی کشاورزی: ​​کارآفرینان در بخش کشاورزی می‌توانند از شیوه‌های پایداری که حفاظت از تنوع زیستی را ترویج می‌کنند و در عین حال بهره‌وری را افزایش می‌دهند، استقبال کنند. برای مثال اگرواکولوژی بر ادغام اصول اکولوژیکی در سیستم های تولید کشاورزی با هدف بهینه سازی خدمات اکوسیستم و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی تاکید دارد. با اتخاذ رویکردهای آگرواکولوژیک، کارآفرینان می توانند حاصلخیزی خاک را بهبود بخشند، منابع آب را حفظ کنند و از زیستگاه های متنوع حمایت کنند و در عین حال مواد غذایی با کیفیت بالا تولید کنند.
  • فناوری سبز و انرژی های تجدید پذیر: توسعه فناوری های سبز و راه حل های انرژی های تجدیدپذیر فرصت های کارآفرینی را برای رسیدگی به چالش های زیست محیطی و در عین حال ترویج حفاظت از تنوع زیستی را ارائه می دهد. کارآفرینان می توانند در پروژه های انرژی پاک، مانند نیروگاه های خورشیدی یا مزارع بادی سرمایه گذاری کنند تا اتکا به سوخت های فسیلی را کاهش دهند و تخریب زیستگاه ها را به حداقل برسانند. علاوه بر این، نوآوری‌های فناوری سبز، مانند مواد بسته‌بندی پایدار یا راه حل های صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌توانند به کارایی منابع و کاهش ردپای اکولوژیکی کمک کنند.
  • تأمین مالی و سرمایه‌گذاری برای حفاظت از تنوع زیستی: کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌توانند در تأمین مالی و سرمایه‌گذاری برای حمایت و حفاظت از طرح‌های حفاظت از تنوع زیستی شرکت کنند. این رویکرد شامل هدایت منابع مالی به سمت پروژه‌ها و کسب‌ وکارهایی است که نتایج زیست‌محیطی مثبتی را ارائه می‌کنند و در عین حال بازده مالی ایجاد می‌کنند. با هدایت سرمایه به جنگلداری پایدار، احیای زیستگاه یا تلاش‌های حفاظت از حیات وحش، کارآفرینان می‌توانند ضمن جستجوی فرصت‌های سودآور، به حفاظت از تنوع زیستی کمک کنند.
خلاصه ای از تنوع زیستی و کارآفرینی

تلاقی تنوع زیستی و کارآفرینی راه های امیدوارکننده ای را برای توسعه پایدار، نوآوری و حفاظت ارائه می دهد. کارآفرینان این پتانسیل را دارند که با استفاده از تنوع زیستی برای رشد اقتصادی و در عین حال حفظ آن، تغییرات مثبت را به پیش ببرند. کارآفرینان با پذیرش شیوه‌های تجاری پایدار و سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری‌های سازگار با تنوع زیستی، می‌توانند به ایجاد یک جامعه انعطاف‌پذیرتر و تنوع زیستی کمک کنند.

همانطور که ما در پیچیدگی های دنیایی که به سرعت در حال تغییر است پیمایش می کنیم، برای کارآفرینان بسیار مهم است که ارزش تنوع زیستی را بشناسند و اصول حفاظت را در استراتژی های تجاری خود ادغام کنند. از طریق همکاری با دانشمندان، سیاست گذاران و جوامع محلی، کارآفرینان می توانند از قدرت تنوع زیستی برای ایجاد ارزش پایدار هم برای جامعه و هم برای جهان طبیعی استفاده کنند. با انجام این کار، آنها می توانند راه را برای آینده ای پایدارتر و مرفه برای نسل های آینده هموار کنند.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • فاطمه مُطلّبی
    1400-10-13 15:24:15

    شرکت در وبینار

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، برای شرکت در وبینارهای باما باید مراحل زیر را انجام دهید: عضویت در سایت و دریافت یوزر و پسورد، ورود به سایت، ثبت نام در کارگاه مورد نظر، رفتن به پنل کاربری گزینه لیست وبینارهای من، لینک ورود به وبینار که از نیم ساعت قبل از شروع وبینار فعال می شود. جهت گرفتن گواهی 24 ساعت بعد از برگزاری وبینار وارد پنل کاربری لیست وبینارهای من میشوید و گزینه درخواست گواهی را کلیک و پرداخت را انجام می دهید. سپس به پنل کاربری و لیست وبینارهای من وارد شده و گواهی را دریافت می کنید.