عنوان دوره آموزشی: روش های نوین کار ایمن در ارتفاع

وبینار برگزار شده

درصورت نیاز به راهنمایی جهت خرید ویدئو این وبینار با شماره 09190422780 تماس حاصل فرمایید.

وبینار آموزشی با حضور

مدرس: جناب آقای محمد احسان متولی امامی:

کارشناس مدیریت عملیات امداد و نجات، سوپروایزر و مدرس ارشد بین المللی دسترسی با طناب ایرتا انگلستان، مدیر آموزش و مدرس ارشد شرکت فرافن آموز ایلیا

  • حضور: رایگان
  • هزینه اعطای گواهی حضور به شرکت کنندگان: 15000 تومان

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

ایمنی کار در ارتفاع

کاری که در ارتفاع 1/20 از سطح زمین باشد عملیات در ارتفاع می باشد و اقدامات لازم جهت پیشگیری از سقوط باید اعمال گردد. کار در ارتفاع  یکی از مشاغل بسیار پر خطر است.کار در ارتفاع را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد: کار در ارتفاع در محیط های صنعتی، کار در ارتفاع در محیط های شهری و امور خدمات، کار در ارتفاع با صخره ها و طبیعت. ضمنا لوازم و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع شامل:دسترسی با طناب، کلاه ایمنی، لنیارد، کمربند ایمنی، هارنس، کاربین، شوک گیر، قلاب و ... می باشد. در این وبینار با روش های نوین کار ایمن در ارتفاع آشنا می شویم.

یکی از نگرانی های اولیه هنگام کار در ارتفاع، خطر سقوط است. خواه از نردبان، داربست یا سکوی مرتفع باشد، سقوط حتی از ارتفاع نسبتاً کم می تواند منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود. برای کارفرمایان و کارگران ضروری است که پیشگیری از سقوط را از طریق استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، مانند مهارها، نرده‌های محافظ و سیستم‌های جلوگیری از سقوط شخصی را مدنظر قرار دهند. علاوه بر این، بازرسی و نگهداری منظم تجهیزات برای اطمینان از اثربخشی آنها در جلوگیری از سقوط بسیار مهم است.

یکی دیگر از نکات ایمنی مهم هنگام کار در ارتفاع، خطر سقوط اجسام است. ابزارها، مواد و زباله ها می توانند برای کارگران زیر و همچنین برای کسانی که در ارتفاع کار می کنند خطرآفرین باشند. اجرای اقداماتی مانند تخته های انگشتان پا(Toe boards)، تورهای نخاله و بند ابزار می تواند به کاهش خطر سقوط اجسام کمک کند و کارگران را از آسیب احتمالی محافظت کند.

علاوه بر این خطرات خاص، کار در ارتفاع نیز چالش‌های مرتبط با دسترسی و خروج و همچنین پتانسیل شرایط آب و هوایی نامطلوب را به همراه دارد. برای کارفرمایان مهم است که وسایل ایمن و مطمئن برای دسترسی و خروج از محل کار مرتفع مانند راه پله ها، نردبان ها یا بالابرها را برای کارگران فراهم کنند. علاوه بر این، باید به شرایط آب و هوایی که می تواند ایمنی کار در ارتفاع را تحت تاثیر قرار دهد، مانند بادهای شدید، باران یا دمای شدید توجه شود. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد کار به تعویق بیفتد یا اقدامات احتیاطی بیشتری برای اطمینان از ایمنی کارگران انجام شود.

آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع مشتمل بر 8 فصل و 135 ماده و 3 تبصره است. در فصول مختلف این آیین نامه به مسائل مهمی از قبیل کلیات و تعاریف، الزامات عمومی، نربان، جایگاه کار، داربست، روش های دسترسی با

طناب، سامانه متوقف کننده و محدود کننده سقوط، تور ایمنی، بالابرهای سیار و ضمایم است.

برای آشنایی بیشتر با آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع، فصل ابتدایی این آیین نامه را که مرتبط با مقررات عمومی کار در ارتفاع می باشد، ذکر شده است.

  1. كارفرما مكلف است نسبت به شناسايی و ارزيابی مخاطرات و ايمن سازی محيط كار اقدام نمايد.
  2. كارفرما مكلف است با استفاده از سامانه های انجام ايمن كار در ارتفاع متناسب با نوع كار، ايمنی افرادی كه در1.2 متر نسبت به سطح مبنا مشغول كار می باشند، را تامين نمايد.
  3. كارفرما مكلف است نسبت به تهيه لوازم و تجهيزات استاندارد و متناسب با نوع كار در ارتفاع كه دارای لوح شناسايی حاوی اطلاعات فنی بوده و در محل مناسبی از تجهيزات قابل رويت، نصب شده است را اقدام و در اختيار كارگران قرار دهد .
  4. كارفرما مكلف است در شرايط جوی نامساعد يا معيوب و ناقص بودن سازه و تجهيزات يا نقص در روش های ايمن كار در ارتفاع، از فعاليت كارگران شاغل در ارتفاع جلوگيری بعمل آورد.
  5. با عنايت به ماده 88 قانون كار جمهوری اسلامی ايران، كليه وارد كنندگان، توليد كنندگان، فروشندگان، عرضه كنندگان و بهره برداران از ابزار آلات، دستگاه ها و تجهيزات مربوط به عمليات كار در ارتفاع مكلف به رعايت استاندارد توليد و موارد ايمنی و حفاظتی فوق الذكر می باشند .
  6. نردبان، اجزاء داربست، تجهيزات كار با طناب و ساير تجهيزات و دستگاه های كار در ارتفاع بايد قبل از هر بار استفاده توسط عامل كار در ارتفاع بازديد شده و در صورت فرسوده يا معيوب بودن، موضوع را به كارفرما يا نماينده وی گزارش نمايد .
  7. كارفرما مكلف است پس از اطلاع از فرسوده و معيوب بودن لوازم و تجهيزات كار در ارتفاع با( برچسب استفاده نشود) آنها را از دسترس كارگران خارج و پس از تعمير شدن، تاييد توسط شخص ذيصلاح مجددا محل كار منتقل نمايد.
  8. انجام كليه امور نصب، راه اندازی، بهره برداری، سرويس، تعمير و نگهداری تجهيزات، دستگاه و ماشين آلات كار در ارتفاع بايد مطابق با دستور العمل شركت سازنده صورت پذيرد .
  9. كليه متعلقات داربست، نردبان، تجهيزات، ابزار و وسايل كار در ارتفاع بايد قبل از شروع و پس از اتمام كار توسط كارگران و در فواصل معين دوره ای بازرسی و كنترل گردد و مجوز شروع به كار صادر شود .
  10. كليه لوازم و تجهيزات كار در ارتفاع بايد توسط شخص ذيصلاح بصورت دوره اي مورد بازرسي دقيق قرار گرفته و در صورت مشاهده نقص و يا فرسودگي براي از رده خارج نمودن به كارفرما اعلام نمايد.
  11. كليه مجريان ذيصلاح مشمول اين آيين نامه كه عمليات اجرايی آنها در ارتفاع انجام می گيرد موظف می باشند در هنگام انجام كار از كارگران دارای گواهينامه مهارت از سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور يا ساير مراجع ذيصلاح استفاده نمايند .
  12. عامل كار يا شخص ذيصلاح بايد داراي گواهينامه مهارت فنی لازم از مراكز ذيصلاح بوده و توانايی انجام كار مربوطه را داشته باشد.
  13. كارفرمايان، مجريان، پيمانكاران و ساير عوامل اجرايی در محدوده كارگاه و عمليات خود مكلف به جلوگيری از ورود افراد متفرقه می باشند(مطابق آيين نامه علايم ايمنی در كارگاه ها)، ضمنا نصب علايم هشداری برای كارگران و افراد متفرقه به نحوی كه به سهولت قابل رويت باشد و مانع انجام كار نگردد الزامی است.
  14. حمل و نقل، نصب، جمع آوری، انبار نمودن و كار با دستگاه ها، ماشين آلات و تجهيزات كار در ارتفاع بايد بگونه ای باشد كه خطری را برای كارگران و افراد متفرقه ايجاد نكند.
  15. پرتاب كردن و رها نمودن هرگونه شئ، ابزار، لوازم، تجهيزات و مصالح در حين كار ممنوع است.
  16. طناب ها و كابل ها بايد در برابر هرگونه سايش، مواد خورنده، گرما و شعله مستقيم مقاوم باشند.
  17. رعايت آيين نامه های مربوط به خطوط برق دار در انجام هرگونه عمليات كار در ارتفاع كه افراد و تجهيزات مربوطه در حريم تجهيزات و خطوط برقدار قرار می گيرند، الزامی است .
  18. در لبه سقف های شيب دار بايد تجهيزات مناسب و كافي جهت جلوگيری از لغزش و سقوط كارگر و يا ابزار كار پيش بينی شود.
  19. كارگرانی كه بر روی سقف های شيب دار با شيب بيش از 20 درجه كار مي كنند بايد مجهز به سامانه محدود كننده و يا متوقف كننده گردند و در صورت امكان تورهای حفاظتی در زير محل كار آنها نصب گردد.
  20. حضور فرد دوم روی سطح مبنا در هنگام انجام كار روی جايگاه های كار آويزان، بالابر های سيار برجی الزامی است.
  21. كارفرما مكلف است نسبت به تهيه و در اختيار قرار دادن وسيله ارتباطی مناسب با فرد ثانوی در زمان انجام عمليات در ارتفاع اقدام نمايد.
  22. كارفرما مكلف است نسبت به نصب تابلو با محتوای موضوعی(قابل استفاده يا عدم استفاده) سامانه از قبيل داربست، متوقف كننده، بالابر سيار، جايگاه كار آويزان و ساير موارد مشابه اقدام نمايد.
  23. هنگام كار در ارتفاع فرد مستقر در جايگاه كار بايد متناسب با نوع كار مجهز به وسايل حفاظت فردی از قبيل لباس كار، هارنس، كلاه و كفش ايمنی و ساير لوازم حفاظت فردی گردد .
  24. استفاده از كمربند ايمنی براي عمليات كار در ارتفاع ممنوع بوده فقط در صورتی مجاز است كه به عنوان سامانه محدود كننده مورد استفاده قرار گيرد و فرد نبايد در وضعيت سقوط قرار گيرد.
خلاصه ای از ایمنی کار در ارتفاع

کار در ارتفاع خطرات ذاتی خود را دارد، اما با برنامه ریزی مناسب، آموزش و اجرای اقدامات ایمنی می توان این خطرات را به طور موثر مدیریت کرد. با اولویت دادن به ایمنی و حصول اطمینان از اینکه کارگران به دانش و منابع مورد نیاز برای کار ایمن در ارتفاع مجهز هستند، کارفرمایان می توانند محیط کاری ایجاد کنند که خطر سقوط و صدمات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در نهایت، ایمنی افرادی که در ارتفاع کار می کنند باید همیشه اولویت اصلی هر سازمان یا فردی باشد که در چنین فعالیت هایی دخیل است.

توصیه می شود از کسب و کارهای تامین وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی دیدن فرمایید.

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات