عنوان دوره آموزشی: کلیاتی در خصوص حوادث کاری و مسئولیت اشخاص

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

جناب آقای مهندس غلامرضا بخارایی: کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار، ارزیاب خسارت بیمه ای مسئولیت مدنی حرفه ای

  • حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

درصورت نیاز به راهنمایی با شماره 09190422780تماس حاصل بفرمایید.

جهت دریافت جزوه آموزشی وبینار کلیاتی در خصوص حوادث کاری و مسئولیت اشخاص کلیک نمایید.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

حوادث ناشی از کار

حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق میافتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمامی اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام مأموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معاینات درمانی و توان بخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب میگردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و بر گشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب میشود.

علل حوادث کاری

تحقیقات حاکی از این است که حادثه ناشی از کار معلول علل فنی و انسانی است که میتوان آنها را به سه دسته به شرح ذیل تقسیم نمود.

  • علل مستقیم
  • علل غیر مستقیم
  • علل اساسی (پایه)

حادثه زمانی به وقوع میپیوندد که یک شخص با یک شیئ یا مقادیری انرژی یا مواد خطرناک روبرو گردد که توان جذب ایمن آن را نداشته باشد. این انرژی و مواد خطرناک جزء علل مستقیم هستند (مثل مواد سمی، آتش انفجار، واکنش شیمیایی، اشعه، سرما  و خفگی) علل مستقیم عللی هستند که در اولین نگاه به عنوان علت حادثه تعیین می شوند. علل مستقیم در نتیجه اعمال نا ایمن ویا شرایط ناایمن یا هر دوی آنها بوجود می آیند که این اعمال و شرایط نا ایمن را علل غیر مستقیم می نامند. علل غیر مستقیم در نتیجه تصمیمات و سیاستهای ضعیف مدیریت و یا فاکتورهای محیطی و فردی بوجود می آیند که به این علل، علل اساسی میگویند.

مقصر در حوادث کاری
  • بر اساس ماده 145 قانون مجازات اسلامی، تحقق جرائم غیر عمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است. در جنایات غیرعمدی اعم از شبه عمدی و خطای محض مقررات کتاب قصاص و دیات اعمال میشود.

تبصره: تقصیر اعم از بی احتیاطی و بی مبالاتی است. مسامحه، غفلت، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی و مانند آنها حسب مورد از مصادیق بی احتیاطی یا بی مبالاتی محسوب میشود.

  • بر اساس ماده 295 قانون مجازات اسلامی، هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است ترک کند و به سبب آن جنایتی واقع شود چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته است جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی یا خطای محض است مانند این که مادر یا دایه ای که شیر دادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند.
  • بر اساس ماده 91 قانون کار، کارفرمایان و مسولان کلیه واحدهای موضوع ماده 85 این قانون مکلفند براساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستور العمل های مربوطه کارگاه می باشند.

توصیه می شود از وبینارها و دوره های آموزشی مرتبط با ایمنی و آتشنشانی دیدن فرمایید.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا(باما HSE)، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • علیرضا زارع فارسانی
    1402-04-26 23:34:00

    خسته نباشید

  • رضا نگارنده
    1402-05-09 22:24:29

    سلام و عرض ادب فایل پی دی اف دوره از چه طریق به دست میرسد

  • پاسح کارشناس سایت

    لینک فایل پی دی اف، داخل توضیحات وبینار در صفحه فعلی قرار دارد و می توانید از آن استفاده کنید. یا اینکه از لینک ذیل استفاده کنید: https://bamahse.com/uploads/attach/ostad%20bokharaei.pdf

  • مریم قاسمی
    1402-05-21 15:54:58

    عالی کمال تشکر رو روبابت این دوره ها ازشما دارنر

  • مریم قاسمی
    1402-05-21 17:20:30

    سلام فقط از طریق وبینار میتوانیم گواهینامه این دوره هارا بگیریم

  • پاسح کارشناس سایت

    شما می توانید در دوره آفلاین شرکت کرده و گواهی معتبر دریافت کنید. جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت گواهی و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره 09190422780 تماس بگیرید تا تیم باماHSE به شما کمک کنند.