عنوان دوره آموزشی: آشنایی با اصول محاسبه تعداد و جانمایی کپسول های آتش نشانی در ساختمان ها

آشنایی با اصول محاسبه تعداد و جانمایی کپسول های آتش نشانی در ساختمان ها

سرکار خانم دکتر ویدا زراوشانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده بهداشت، مدرس، مشاور و مجری پروژه های ایمنی و ارزیابی ریسک در صنایع و سازمان ها

نحوه برگزاریآنلاین

حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

اعطای گواهینامه معتبر رایگان به دانشجویان طرح مهارت افزایی (طرح کاد پلاس(

هزینه دریافت گواهی نامه معتبر برای سایر شرکت کنندگان در دوره آموزشی (100هزار تومان(

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره توسط شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می گردد. این شرکت دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

آشنایی با کپسول های آتش نشانی و اصول محاسبه تعداد و محل قرارگیری کپسول های آتش نشانی

ایمنی در برابر آتش یک جنبه حیاتی در مدیریت ایمنی است. یکی از مولفه های کلیدی ایمنی در برابر آتش، جانمایی و تعداد مناسب کپسول های آتش نشانی در داخل ساختمان است. خاموش کردن آتش سوزی ها در لحظات اولیه به جهت جلوگیری از خسارات جانی و مالی نقش مهمی دارد. لذا در صورتیکه بتوان با کپسول های آتش نشانی این امر را صورت دهیم، به اهداف ذکر شده خواهیم رسید و از خسارات فراوانی که روزانه بر اثر آتش سوزی و عدم کنترل بموقع آتش بوجود می آید پیشگیری بعمل آورده ایم.

خاموش کننده دستی یا اصطلاحا کپسول آتش نشانی به وسیله ای گفته می شود که برای مبارزه با آتش سوزی طراحی شده است و وزن آنها غالباً از 1 تا 14 کیلوگرم یا لیتر بوده و توسط یک نفر قابل حمل و استفاده باشد. انواع بزرگتر آن بر روی چرخ یا بصورت ثابت در محل نصب می شوند .

برای انتخاب و استفاده بهینه از کپسول های آتش نشانی ضروری است تا با اصول و رفتار حریق و انواع مواد قابل اشتعال آشنا شوید. حریق بسته به نوع عامل ایجاد(ماده قابل اشتعال) در پنج گروه به شکل زیر طبقه بندی می شود:

  • آتش سوزي گروه جامدات یامواد خشك(A): به آتش سوزي موادي گفته مي شود كه بعد از سوختن از خود خاكستر باقي مي گذارند و با آب نیز واكنش شیمیایي خطرناكي ندارند. مانند : چوب، كاغذ، حبوبات، غلات ، پلاستیك، پارچه و... بهترین روش جهت اطفاء این نوع آتش سوزي ها روش خنك كردن(استفاده از آب) مي باشد.
  • آتش سوزي مایعات قابل اشتعال(B): به آتش سوزی های ناشی از مایعات قابل اشتعال گفته می شود. که به دو دسته مایعات سریع الاشتعال و کند اشتعال تقسیم می شوند. مانند بنزین، گازوئیل، الکل و ... به منظور اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در سطح كم از پودرهاي شیمیایي، ماسه خشك و ... و در سطح وسیع از كف استفاده مي كنیم .
  • آتش سوزي گازهاي قابل اشتعال (C): این دسته شامل آتش سوزی های ناشی از گازهای قابل اشتعال یا مایعات یا مخلوطی از آنهاست که براحتی قابلیت تبدیل شدن به گاز را دارند مانند گاز مایع و گاز شهری و ... که بهترین روش اطفاء آن جداسازی یا قطع جریان می باشد.
  • آتش سوزي فلزات قابل اشتعال(D): بعضي ازاین فلزات عبارت اند از منیزیم،تیتانیوم، پتاسیوم، سدیم و... براي اطفاء حریق فلزات قابل اشتعال نباید از آب یا كف استفاده نمود زیرا بعلت واكنش این فلزات با آب، گاز هیدروژن تولید شده كه شدیدا قابل اشتعال بوده و باعث تشدید حریق مي گردد. براي اطفاء این نوع حریق از ماسه هاي صد درصد خشك و پودر شیمیایي مخصوص این فلزات استفاده مي گردد.
  • آتش سوزي الکتریسیته و لوازم الکتریکی(E): در آتش سوزي لوازم وتاسیسات برقي، اولین قدم قطع جریان برق است و سپس استفاده از خاموش كننده مناسب ( co2 )مي باشد .
مراحل محاصبه تعداد و محل قرار گیری کپسول های آتش نشانی
  • ارزیابی ریسک و طبقه بندی ساختمان: اولین قدم در تعیین تعداد و محل قرارگیری کپسول های آتش نشانی در ساختمان، انجام یک ارزیابی کامل ریسک است. این شامل ارزیابی خطرات احتمالی آتش سوزی موجود در ساختمان و همچنین نوع فعالیت و استفاده از مناطق مختلف داخل ساختمان است. بر اساس یافته های ارزیابی ریسک، ساختمان ها بر اساس نوع فعالیت و خطر آتش سوزی به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. کدها و استانداردهای ساختمان، مانند کدهای انجمن ملی حفاظت از آتش آمریکا (NFPA)، دستورالعمل هایی را برای طبقه بندی ساختمان ها و الزامات مربوطه برای قرار دادن کپسول آتش نشانی ارائه می دهند. این دستورالعمل ها عواملی مانند اندازه و چیدمان ساختمان، وجود مواد خطرناک و پتانسیل منابع اشتعال را در نظر می گیرند. استاندارد هاي داخلی و ملی عبارت اند از:
    • استاندارد شماره 3434– پودر خاموش کننده آتش ویژگی ها و روش هاي آزمون
    • استاندارد 869 – آتش خاموش کن هاي پودري و دستی
    • استاندارد 13300 - ساختار و عملکرد خاموش کننده هاي دستی
  • محاسبه تعداد کپسول های آتش نشانی: هنگامی که ساختمان بر اساس نوع اشغال و خطر آتش سوزی طبقه بندی شد، مرحله بعدی محاسبه تعداد کپسول های آتش نشانی مورد نیاز است. این محاسبه معمولاً بر اساس مساحت ساختمان، با الزامات خاص برای انواع مختلف اشغال است. به عنوان مثال، یک فضای اداری تجاری ممکن است نیازهای متفاوتی نسبت به یک مرکز تولیدی یا یک مرکز بهداشتی داشته باشد. علاوه بر مساحت، عوامل دیگری مانند وجود خطرات خاص، مسافت طی شده تا رسیدن به کپسول آتش نشانی(حداکثر ۷۵ فوت یا ۲۳ متر) و موانعی که ممکن است دسترسی به کپسول های آتش نشانی را مختل کند نیز در نظر گرفته می شود. هدف این است که اطمینان حاصل شود که ساکنان می توانند به یک کپسول آتش نشانی در فاصله معقول از هر نقطه در ساختمان دسترسی داشته باشند.
  • ملاحظات قرار دادن: قرار دادن کپسول های آتش نشانی در داخل ساختمان به اندازه تعداد کپسول های موجود حیاتی است. کپسول های آتش نشانی باید به صورت استراتژیک در مناطقی قرار گیرند که به راحتی در دسترس و قابل مشاهده برای ساکنین باشد. مکان های متداول برای کپسول های آتش نشانی شامل نزدیک خروجی ها، راهروها، نزدیک آسانسورها و مناطقی که خطر آتش سوزی وجود دارد، مانند آشپزخانه ها یا اتاق های مکانیکی است. در نظر گرفتن موانع یا موانع احتمالی که ممکن است دسترسی به کپسول های آتش نشانی را مختل کند، مهم است. به عنوان مثال، کپسول های آتش نشانی را نباید پشت درها یا در مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است قرار داد. بعلاوه، تابلوهایی که مکان کپسول های آتش نشانی را نشان می دهند باید به طور برجسته نمایش داده شوند تا اطمینان حاصل شود که سرنشینان می توانند به راحتی آنها را در مواقع اضطراری پیدا کنند.
  • نگهداری و انطباق: هنگامی که تعداد و محل مناسب کپسول های آتش نشانی مشخص شد، ضروری است که یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که خاموش کننده ها در شرایط کاری مناسب باقی می مانند. این شامل بازرسی، آزمایش و نگهداری منظم توسط پرسنل واجد شرایط مطابق با مقررات و استانداردهای قابل اجرا می باشد.
خلاصه ای از کپسول های آتش نشانی و محاصبه تعداد و جانمایی آنها

قرارگیری و تعداد مناسب کپسول های آتش نشانی در ساختمان ها از عوامل حیاتی در تضمین اقدامات ایمنی آتش نشانی موثر است. با انجام ارزیابی دقیق ریسک، محاسبه تعداد مناسب خاموش کننده ها، قرار دادن استراتژیک آنها در داخل ساختمان و رعایت مقررات، مالکان و مدیران ساختمان می توانند خطر حوادث مربوط به آتش سوزی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از ایمنی ساکنین محافظت کنند.

توصیه می شود از کسب و کار های مرتبط با تأمین، شارژ و تست هیدروستاتیک کپسول اطفای حریق دیدن فرمایید.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • احمدی 09108647517
    1403-02-19 14:38:05

    سلام لینک وبینارها رو از کجا دریافت کنیم؟؟؟؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، پس از طی مراحل ثبت نام، لینک مربوطه دقایقی قبل از شروع وبینار برای شما به صورت پیامک ارسال خواهد شد.