عنوان دوره آموزشی: آشنایی با قوانین حفاظت، ایمنی و بهداشت شغلی

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

مدرس: مهندس علی رضایی پندری:

کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای، کارشناس ارشد HSE، رئیس گروه بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد

لطفا با مشخصات کامل وارد وبینار شوید.

حضور در وبینار برای عموم: رایگان، هزینه اعطای گواهی حضور: 50هزارتومان

سرفصل دوره:

  • تعاریف مرتبط با حفاظت، ایمنی و بهداشت شغلی
  • قوانین حفاظت، ایمنی و بهداشت شغلی
  • جایگاه قوانین حفاظت، ایمنی و بهداشت شغلی در کاهش حوادث ناشی از کار

در این دوره رایگان ایمنی تلاش میکنیم با ارتقای آگاهی کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه ای، بتوانیم در تعمیق فرهنگ ایمنی و بهداشت کار و کاهش مخاطرات محیط کار از طریق مشارکت هوشمند کارگر و کارفرما گام برداریم.

فایل محتوای وبینار آشنایی با قوانین حفاظت، ایمنی و بهداشت شغلی

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

 قوانین حفاظت، ایمنی و بهداشت شغلی

امروزه در محیط های کاری به موازات توسعه تجهیزات و بسط دانش در حوزه تولید و خدمات، روابط بین کارگر و کارفرما نیز از ابعاد گسترده تری برخوردار است. یکی از مولفه های موثر در این روابط، تسلط طرفین بر قوانین و مقررات حاکم بر محیط کار است. از طرفی مخاطرات محیط کار چه از بعد ایمنی و چه از بعد بهداشت حرفه ای یکی از موثرترین مولفه های تاثیرگذار بر ایجاد جوی آرام و مورد رضایت طرفین می باشد و لازمه این موضوع، آگاهی کارگر و کارفرما نسبت به حقوق قانونی در این حوزه ها است و در صورت آشنایی کامل هر یک از  ذینفعان با وظایف قانونی، قطعا اثرات آن در برقراری روابط دو طرفه و مبتنی بر فواید جسمی و روانی مشهود خواهد بود و در نتیجه منجر به ارتقای سلامت شاغلین و کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم کارفرما می گردد.

قوانینی که شامل حال تمام کارفرماها و کارگران می شود، عبارت اند از:

آشنایی با قانون کار جمهوری اسلامی ایران

قانون کار جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 203 ماده و 12 فصل می باشد. برای آشنایی بیشتر با قانون کار، فصل اول آن را که شامل تعاریف کلی و اصول می باشد را ذکر کرده ایم:

  1. کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می‌باشند.
  2. کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست‌کارفرما کار می‌کند.
  3. کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان‌و به طور عموم کلیه کسانی که  عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور‌در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.
  4. کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آن جا کار می‌کند، از قبیل مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی،‌ساختمانی، ترابری مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، امکان عمومی و امثال آنها. کلیه تأسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاه‌اند، از قبیل نمازخانه، ناهارخوری، تعاونیها، شیرخوارگاه، مهد کودک، درمانگاه، حمام، آموزشگاه‌حرفه‌ای،  قرائت‌خانه، کلاسهای سوادآموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن  اسلامی و بسیج کارگران، ورزشگاه و وسایل ایاب و‌ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه  می‌باشند.
  5. کلیه کارگران، کارفرمایان، نمایندگان آنان و کارآموزان و نیز کارگاه‌ها مشمول مقررات این قانون می‌باشند.
  6. بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصول نوزدهم، بیستم و بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،‌اجبار افراد به کار معین و  بهره‌کشی از دیگری ممنوع و مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند‌ اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و هر کس حق دارد شغلی را که به آن مایل است و مخالف‌اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.‌
آشنایی با قانون تأمین اجتماعی

قانون تأمین اجتماعی مشتمل بر12 فصل و 118 ماده می باشد. برای آشنایی بیشتر با قانون تأمین اجتماعی، ماده 2 آن که شامل تعاریف است را ذکر کرده ایم:

  1. بیمه شده شخصی است که رأسا مشمول مقررات تأمین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه حق استفاده از مزایای مقرر در‌این قانون را دارد.
  2. خانواده بیمه شده شخص یا اشخاصی هستند که به تبع بیمه شده از مزایای موضوع این قانون استفاده می‌کنند.
  3. کارگاه محلی است که بیمه شده به دستور کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند.
  4. کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است که بیمه شده به دستور یا به حساب او کار می‌کند. کلیه کسانی که به عنوان مدیر یا مسئول عهده‌دار اداره‌کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول انجام کلیه تعهداتی است که نمایندگان مزبور در قبال بیمه شده به عهده می‌گیرند.
  5. مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هر گونه وجوه و مزایای نقدی یا غیر نقدی مستمر است که در مقابل کار به بیمه شده داده می‌شود.
  6. حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان پرداخت می‌گردد.
  7. بیماری، وضع غیر عادی جسمی یا روحی است که انجام خدمات درمانی را ایجاب می‌کند یا موجب عدم توانایی موقت اشتغال به کار می‌شود‌یا اینکه موجب هر دو در آن واحد می‌گردد.
  8. حادثه از لحاظ این قانون اتفاقی پیش‌بینی نشده که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاق ناگهانی رخ می‌دهد و موجب‌صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می‌گردد.
  9. غرامت دستمزد بوجوهی اطلاق می‌شود که در ایام بارداری بیماری و عدم توانایی موقت، اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به حکم‌این قانون به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می‌شود.
  10. وسایل کمکی پزشکی (‌پروتزواتز) وسایلی هستند که به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به کار‌می‌روند.
  11. کمک ازدواج مبغلی است که طبق شرایط خاصی برای جبران هزینه‌های ناشی از ازدواجه بیمه شده پرداخت می‌گردد.
  12. کمک عائله‌مندی مبلغی است که طبق شرایط خاص در مقابل عائله‌مندی توسط کارفرما به بیمه شده پرداخت می‌شود.
  13. ازکارافتادگی کلی عبارت است از کاهش قدرت کار بیمه‌شده به نحوی که نتواند با اشتغال به کار سابق یا کار دیگری بیش از از درآمد‌قبلی خود را به دست آورد.
  14. ازکارافتادگی جزیی عبارت است از کاهش قدرت کار بیمه شده به نحوی که با اشتغال به کار سابق یا کار دیگر فقط قسمتی از درآمد خود را به‌دست آورد.
  15. بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون.
  16. مستمری عبارت از وجهی است که طبق شرایط مقرر در این قانون به منظور جبران قطع تمام یا قسمتی از درآمد به بیمه شده و در صورت‌فوت او برای تأمین معیشت بازماندگان وی به آنان پرداخت می‌شود.
  17. غرامت مقطوع نقص عضو مبلغی است که به طور یکجا برای جبران نقص عضو با جبران تقلیل درآمد بیمه شده به شخص او داده می‌شود.
  18. کمک کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به‌عهده می‌گیرند پرداخت می‌گردد.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • محمدرضا کعبی
    1401-04-26 04:43:07

    بسیار مفید آموزنده خسته نباشید.

  • پاسح کارشناس سایت

    با سلام و احترام ! ضمن سپاس از همراهی صمیمانه شما، لطفا باما HSE را به دوستان خود معرفی بفرمایید.

  • حسین درویشی
    1401-05-03 01:22:58

    باسلام، بسیار مفید و ارزنده بود. خسته نباشید

  • پاسح کارشناس سایت

    با سلام و احترام ! ضمن سپاس از همراهی صمیمانه شما، لطفا باما HSE را به دوستان خود معرفی بفرمایید.

  • امیررضا محمودی
    1401-06-10 19:20:56

    سلام من ویدئو ی وبینار رو از کجا میتونم دسترسی داشته باشم؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و عرض ادب خدمت شما.وبینارهای رایگان در سایت موجود و برای دسترسی به وبینارهای پولی به شماره 09190423080 پیام بدین.