عنوان دوره آموزشی: شناسایی تقلبات در مواد غذایی

وبینار برگزار شده

جناب آقای سید محسن چیتی

کارشناس ارشد شیمی معدنی، مدیر شرکت آزما ایلیا صنعت

نحوه برگزاریآنلاین

دوره آفلایناگر امکان شرکت در دوره آنلاین شناسایی تقلبات در مواد غذایی را نداشته اید، جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره  09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

اعطای گواهینامه معتبر رایگان به دانشجویان طرح مهارت افزایی (طرح کاد پلاس)

هزینه دریافت گواهی نامه معتبر برای سایر شرکت کنندگان در دوره آموزشی (100 هزار تومان)

جهت دریافت جزوه آموزشی وبینار شناسایی تقلبات در مواد غذایی کلیک نمایید.

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره توسط شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می گردد. این شرکت دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب ذیل می تواند برای شما مفید باشد.

تقلب در مواد غذایی

تقلب در مواد غذایی یک مسئله مبرم است که مصرف کنندگان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. منظور از تقلب در مواد غذایی هرگونه اقدام عمدی، فریب کارانه و خلاف قوانین و ضوابط جاری که توسط شخصی و یا اشخاص حقیقی و حقوقی برای به دست آوردن مزیتی ناروا و غیر قانونی(اعم از مالی و غیر مالی) انجام می شود است. این عمل غیراخلاقی نه تنها مصرف کنندگان را فریب می دهد و موجب کاهش اعتماد مصرف کننده می شود، بلکه خطرات جدی برای سلامتی نیز به همراه دارد.

انواع تقلب در مواد غذایی بر اساس ماهیت آن

تقلب در مواد غذایی غذا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله افزودن مواد شیمیایی مضر، رقیق شدن با مواد ضعیف، ارائه نادرست کیفیت محصول یا ارائه محصولی با آلودگی های میکروبی. برای مثال، در برخی موارد، تولیدکنندگان متخلف ممکن است رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده یا مواد نگهدارنده اضافه کنند تا غذا تازه‌تر یا جذاب‌تر به نظر برسد. در موارد دیگر، مواد ارزان‌تری مانند آب، نشاسته یا سایر پرکننده‌ها ممکن است برای افزایش حجم محصول و کاهش هزینه‌های تولید اضافه شود. این اقدامات فریب کارانه نه تنها ارزش غذایی و کیفیت غذا را به خطر می اندازد، بلکه می تواند پیامد های نامطلوب برای سلامتی  مصرف کنندگان داشته باشد. می توان ماهیت تقلبات غذایی را به شرح ذیل بیان کرد:

  • فروش یک ماده غذایی به جای ماده غذایی دیگر همانند عرضه باقالی خلال شده به جای خلال پسته.
  • مخلوط کردن یک ماده غذایی با مواد غذایی مشابه ارزان قیمت مثل اضافه کردن روغن نباتی جامد به کره.
  • عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی است مانند کم بودن درصد چربی شیرهای استریلیزه و هموژنیزه نسبت به میزانی که در فرمول ترکیبات آنها ثبت شده است.
  • فروش و عرضه ماده غذایی فاسد یا عرضه ماده غذایی تاریخ گذشته.
  • استفاده از رنگها و اسانسها و سایر مواد افزودنی غیر مجاز مانند استفاده از رنگهای صنعتی برای خوش رنگ کردن شیرینی جات.
  • کم و زیاد کردن ترکیبات یک ماده غذایی مثل گرفتن چربی شیر یا اضافه کردن آب به آن.
مجازات متقلبین مواد غذایی

برای مبارزه با تقلب در مواد غذایی، اجرای مقررات و استانداردهای سختگیرانه برای ایمنی مواد غذایی برای دولت ها ضروری است. این شامل بازرسی منظم از تأسیسات تولید مواد غذایی، آزمایش نمونه های غذا و مجازات های شدید برای کسانی است که به تقلب متهم می شوند. علاوه بر این، همکاری بین سازمان‌های نظارتی، مجری قانون، و ذینفعان صنعت برای اطمینان از وجود اقدامات جامع برای جلوگیری و شناسایی تقلب مواد غذایی بسیار مهم است.

ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، مجازات ذیل را متقلبین بیان می کند:

  • در مواردی که محصول بدست مصرف کننده نرسیده یا اینکه مصرف آن موجب بیماری یا آسیبی نگردد، مجازات مرتکب سه ماه تا یکسال حبس خواهد بود.
  • در صورتیکه مصرف مواد مذکور موجب بیماری مصرف کننده یا آسیبی گردد که معالجه آن کمتر از یک ماه باشد، مجازات مرتکب شش ماه تا دو سال حبس خواهد بود و هر گاه مدت معالجه بیشتر از یک ماه باشد مجازات مرتکب یکسال تا سه سال حبس است.
  • در صورتیکه مصرف مواد مذکور موجب نقص یکی از اعضای مصرف کننده گردد، مجازات مرتکب با توجه به میزان نقص سه تا ده سال حبس درجه یک است .در این مورد سازنده یا تهیه کننده یا مخلوط کننده مواد تقلبی به حبس درجه یک از پنج سال تا پانزده سال محکوم می شود.
  • در صورتیکه مصرف مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی منجر به فوت مصرف کننده گردد، مجازات سازنده یا تهیه کننده یا مخلوط کننده اعدام است.
چالش های موجود در  مبارزه با تقلب در مواد غذایی

یکی از چالش های اصلی در رسیدگی به تقلب مواد غذایی، پیچیدگی زنجیره های تامین مواد غذایی مدرن است. با توجه به اینکه محصولات اغلب از مراحل مختلف تولید، پردازش و توزیع قبل از رسیدن به مصرف کنندگان عبور می کنند، ردیابی منشاء محصولات تقلبی و پاسخگویی افراد مسئول می تواند دشوار باشد. علاوه بر این، جهانی شدن تجارت مواد غذایی، تلاش‌ها برای تنظیم و نظارت بر استانداردهای ایمنی مواد غذایی را پیچیده‌تر کرده است، زیرا محصولات ممکن است از کشورهای مختلف با مقررات و نظارت‌های متفاوت تهیه شوند.

مصرف کنندگان همچنین مسئولیت دارند که نسبت به مواد غذایی که خریداری و مصرف می کنند آگاه و هوشیار باشند. با آگاهی از تقلب های رایج و خواندن دقیق برچسب ها، مصرف کنندگان می توانند انتخاب های آگاهانه تری داشته باشند و از محصولات بالقوه مضر اجتناب کنند. علاوه بر این، گزارش هر گونه سوء ظن در مورد تقلب مواد غذایی به مقامات مربوطه می تواند به جلوگیری از توزیع بیشتر محصولات تقلبی و محافظت از سایر مصرف کنندگان کمک کند.

داشتن تغذیه سالم، نیازمند به داشتن دانش کافی در این زمینه است. پس با مطالعه و یادگیری در مورد تغذیه از سلامت و بهداشت خود مراقبت کنیم. توصیه می شود که از وبینار های مربوط به تغذیه کارگران و تغذیه صحیح در ماه رمضان دیدن فرمایید. 

خلاصه ای از تقلبات در مواد غذایی

تقلب مواد غذایی یک تهدید مهم برای سلامت عمومی و اعتماد مصرف کننده است. پرداختن به این موضوع نیازمند تلاش‌های هماهنگ دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای ایجاد و حفظ استانداردهای سختگیرانه ایمنی مواد غذایی است. با همکاری مشترک برای شناسایی و جلوگیری از تقلب، می‌توانیم از یکپارچگی عرضه سالم مواد غذایی حمایت کنیم و اطمینان حاصل کرد که مصرف‌کنندگان به محصولات سالم و مغذی دسترسی دارند.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • علی جباری
    1402-12-20 15:08:46

    باسلام خدمت شما من در وبینار یکشنبه ۲۰ اسفند میخوام شرکت کنم ایا مدرکی که اعطا میشود دارای تاییدیه سازمان فنی حرفه ای یا سازمان های دیکه ای هست؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و عرض ادب مجموعه HSEباما دارای تاییدیه های لازم از تمامی سازمان های مربوطه می باشد.