معرفی رشته علوم تغذیه، مقطع کارشناسی پیوسته

علوم تغذیه

کارشناسی پیوسته علوم تغذیه

رشته تغذیه یکی از رشته های علوم پزشکی است که به منظور دستیابی به توسعه پایدار در جهت بهبود سلامت فرد و جامعه گام برمی‌دارد. این رشته به اصول علم تغذیه، ارزش‌گذاری مواد غذایی، نحوه تغذیه مناسب برای حفظ سلامت بدن و رژیم درمانی می‌پردازد. بنابراین هدف آن پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه و کمک به درمان آن را از طریق ارائه رژیم های غذایی مناسب می باشد. دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته علوم تغذیه هم در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها در مراکز بهداشتی و هم در زمینه کمک به درمان بیماران از طریق رژیم درمانی در بیمارستان ها انجام وظیفه می نماید. همچنین دانش آموزان می توانند در زمینه مدیریت بخش خدمات غذایی در مراکز مختلف از جمله بیمارستان ها انجام وظیفه نمایند.

تاریخچه کارشناسی پیوسته علوم تغذیه

 آموزشگاه عالی تغذیه وابسته به انیستیتو خواروبار و تغذیه ایران در سال ۱۳۴۰ شروع به کار نموده و اولین گروه فارغ التحصیلان کارشناسی علوم تغذیه در سال ۱۳۴۴ وارد بازار کار شدند. خدمت ایجاد رشته کارشناسی علوم تغذیه در ایران حدود ۵۶ سال بوده و در حال حاضر بسیار دانشگاه علوم پزشکی کشور مجری برنامه آموزشی این رشته می باشد.

 

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: شیمی مواد غذایی، میکروب شناسی مواد غذایی، بهداشت و مسمومیت‌های غذایی، اصول نگهداری مواد غذایی، اثر فرایند و ارزش مواد خوراکی، بیوشیمی متابولیسم، اصول نگهداری مواد غذایی، پاتوفیزیولوژی ۱ و۲، فیزیولوژی تغذیه، اصول تنظیم برنامه های غذایی، مکمل‌های غذایی، کاربرد رایانه در علوم تغذیه، مدیریت خدمات غذایی، ژنتیک و تغذیه، اکولوژی غذا و تغذیه، ارزیابی وضعیت تغذیه، اصول آموزش و مشاوره تغذیه، خدمات تغذیه ای در مراقبت های اولیه بهداشتی و...

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • بیمارستان ها
  • کلینیک های تغذیه و رژیم درمانی
  • مراکز بهداشتی درمانی مانند مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی
  • کارخانجات تولید مواد غذایی و دفاتر مشاور تغذیه

کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات