عنوان دوره آموزشی: آشنایی با کپسول های آتش نشانی (خاموش کننده های دستی)

وبینار برگزار شده

مدرس: جناب آقای مهندس فرشاد قیاسوند:معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قرچک

خلاصه وبینار:

طبقه بندی آتش( حریق) از نظر نوع ماده سوختنی:

آتش بسته به نوع عامل ایجاد (ماده قابل اشتعال )در پنج گروه به شکل زیر طبقه بندی می شود:

  •  ( آتش سوزی گروه جامدات یا مواد خشك (طبقه A ): به آتش سوزی موادی گفته می شود كه بعد از سوختن از خود خاكستر باقی می گذارند و با آب نیز واكنش شیمیایی خطرناكی ندارند.
  •  آتش سوزی مایعات قابل اشتعال (طبقهB  ): به آتش سوزی های ناشی از مایعات قابل اشتعال گفته می شود که به دو دسته مایعات سریع الاشتعال و کند اشتعال تقسیم می شوند.
  •    آتش سوزی گازهای قابل اشتعال ( طبقهC ): این دسته شامل آتش سوزی های ناشی از گازهای قابل اشتعال یا مایعات یا مخلوطی از آنهاست که براحتی قابلیت تبدیل شدن به گاز را دارند، مانند گاز مایع و گاز شهری و ... که بهترین روش اطفاء آن جداسازی یا قطع جریان می باشد.
  •  آتش سوزی فلزات قابل اشتعال (طبقهD ): بعضی ازاین فلزات (منیزیم، تیتانیوم، سدیم و...) برای اطفاء حریق فلزات قابل اشتعال نباید از آب یا كف استفاده نمود زیرا بعلت واكنش این فلزات با آب، گاز هیدروژن تولید شده كه شدیدا قابل اشتعال بوده و باعث تشدید حریق می گردد.
  •  آتش سوزی الکتریسیته و لوازم الکتریکی ( طبقه E ): در آتش سوزی لوازم و تأسیسات برقی، اولین قدم قطع جریان برق است و سپس استفاده از خاموش كننده مناسب co2 )می باشد.

        «در آتش سوزی لوازم و تأسیسات برقی، اولین قدم قطع جریان برق است و سپس استفاده از خاموش كننده مناسب (co2) می باشد».

خاموش کننده ها:

خاموش کردن آتش سوزی ها در لحظات اولیه به جهت جلوگیری از خسارات جانی و مالی نقش مهمی دارد. لذا در صورتیکه بتوان با وسیله ای مناسب این امر را صورت دهیم، به اهداف ذکر شده خواهیم رسید و از خسارات فراوانی که روزانه بر اثر آتش سوزی و عدم کنترل بموقع آتش بوجود می آید پیشگیری بعمل آورده ایم.

خاموش کننده های دستی: به وسیله ای گفته می شود که برای مبارزه با آتش سوزی طراحی شده است و وزن آنها غالباً از 1 تا 14 کیلوگرم یا لیتر بوده و توسط یک نفر قابل حمل و استفاده باشد. انواع بزرگتر آن بر روی چرخ (انواع چرخدار ) یا بصورت ثابت در محل نصب می شوند.

مواد اطفائی خاموش کننده ها:

به مواد موجود در خاموش کننده قابل حمل (دستی ) که برای خاموش کردن آتش در سیلندرهای تحت فشار قرار دارد، مواد اطفائی می گویند. این مواد دارای خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی هستند و بر همین اساس به دسته بندی های زیر تقسیم شده اند.


نظرات و پیشنهادات

  • سجاد هاشمی
    1401-05-20 09:51:14

    عالی

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام و درود از ارائه نظرات ارزشمند شما، لطفا نمایشگاه مجازی باماHSE را به دوستان این حوزه معرفی نمایید.