معرفی رشته مهندسی سوانح، مقطع دکتری

دکتری مهندسی سوانح

دوره دکتری مهندسی سوانح بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در مجموعه رشته های مرتبط است که به اعطای مدرک می‌انجامد و مجموعه‌های هماهنگ از فعالیت آموزشی و پژوهشی را در بر می‌گیرد. این دوره در ادامه دوره کارشناسی ارشد آن می‌باشد. برنامه دوره کارشناسی ارشد به گونه‌ای تدوین شده که تخصص های گوناگون را گرد هم می‌آورد. بنابراین هریک از دانشجویان با توجه به نوع مدرک کارشناسی مهندسی، سابقه کار و علاقه خود امکان می یابند تا زمینه تخصصی خاصی مانند ( زلزله و سیل) را از طریق پایان نامه دنبال کند.

با توجه به رخداد گونه‌های مختلف سوانح در کشور و نیز پیامدهای به جا مانده از سوانح یک سده گذشته، مهندسی پیشگیری و کاهش اثرات سوانح و همچنین مدیریت بحران های ناشی از سوانح یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می‌آید.

 

 

 

دروس تخصصی رشته دکتری مهندسی سوانح

دروس تخصصی رشته عبارتند از: زیرساخت های شهری در سوانح، تحلیل ریسک، مدلسازی سیستم ها در سوانح، مبانی و کاربرد های پیشرفته مدیریت بحران

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

کاربرد HSE در رشته مهندسی سوانح

بررسی واحدهای درسی دانشجویان دکتری رشته مهندسی سوانح نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهای درسی نظیر تحلیل ریسک، تحلیل آسیب‌پذیری در سوانح، مدیریت و واکنش در برابر سوانح انسان‌ساخت، مدیریت مخاطرات محیطی را می‌گذرانند.

بدیهی است در طی دوران تحصیل، دانشجویان با انواع سوانح و مخاطرات محیطی آشنا می‌شوند و لازم است جنبه‌ها و ملاحظات ایمنی، بهداشتی و HSE را مورد توجه خود قرار دهند. به عنوان مثال آشنایی دانشجویان با مسائل مرتبط با ایمنی منجر به تحلیل و مدیریت هرچه بهتر سوانح و مخاطرات می‌شود.

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی نیز در محیط‌هایی شاغل می‌شوند که مدیریت بحران و تحلیل سوانح و مخاطرات محیطی اهمیت به‌سزایی دارد، لذا نظر داشتن نکات ایمنی و سایر مباحث مربوط به HSE می‌تواند در حفظ ایمنی و سلامت التحصیلان رشته دکتری مهندسی سوانح مفید باشد.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان دکتری مهندسی سوانح با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کند. شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باماHSE آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید. به علاوه آشنایی با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما و حضور در دوره های آموزشی آنلاین رایگان و همچنین مشاهده فیلم دوره‌های آموزشی قبل نظیر نکات کاربردی پیشگیری از حوادث، اصول حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیرمترقبه، آمادگی در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساخت بسترهای قانونی و نقش مطالبه‌گری اجتماعی می‌تواند در توانمندسازی و مهارت افزایی شما دوستان دانشجو مفید باشد.

همچنین برخی از مقالات مجله علمی خبری موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE نظیر طرح پیشگیری از سوانح و حوادث بر اساس مدل جامعه ایمن، مرتبط با حوزه مهندسی سوانح و بلایا بوده و می تواند برای شما مفید باشد.

 

 

بازار کار و آینده شغلی رشته دکتری مهندسی سوانح

فارغ التحصیلان دوره دکترای مهندسی سوانح می‌توانند در دانشگاه و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان هیأت علمی (استادیار) آموزشی و پژوهشی به تدریس و تحقیق مشغول باشند. همچنین در برنامه‌ریزی‌های سوانح، تدوین برنامه مدیریت ریسک، تحلیل خطر پذیری سیستم های مهندسی، تدوین برنامه‌های جامع مدیریت در مخاطرات طبیعی نظیر سیل و زلزله در کشور، تحلیل و ارائه راهکار دستیابی به جامعه‌ای برگشت‌پذیر، تدوین برنامه جامع پیشگیری منطبق با توسعه پایدار و انطباق با اثرات تغییر اقلیم و تدوین برنامه‌های ایمنی می توانند نقش مؤثری داشته باشد.

بررسی واحدهای درسی دانشجویان دکتری مهندسی سوانح نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر تحلیل ریسک، برنامه‌ریزی و مدیریت پیشگیری، تأسیسات و تجهیزات شهری در سوانح، برنامه‌ریزی و مدیریت در شرایط اضطرار، مبانی و کاربردهای پیشرفته مدیریت بحران، سوانح و توسعه پایدار، تحلیل و برنامه‌ریزی برای شرایط اضطرار را می‌گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی HSE باما می‌باشد، عبارتند از:

مدیریت بحران و شرایط اضطراری:

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باما HSE:

این موارد بخشی از حوزه‌های کاری فارغ‌التحصیلان رشته دکتری مهندسی سوانح است که در سامانه HSEباما معرفی شده است. در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان‌های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند سودمند باشد.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت‌ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می‌توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


نظرات و پیشنهادات