معرفی رشته امداد سوانح، مقطع کاردانی

امداد سوانح

کاردانی حرفه ای امداد سوانح

حوادث و بلایا همواره جان و دارائی انسان ها را تهدید می­‌کنند و می­‌توانند تأثیرات جبران­‌ناپذیری بر روح و جسم افراد وارد کنند. کشور ایران نیز با توجه به شرایط جغرافیایی جز مناطق حادثه­‌خیز محسوب می شود و سوانح متعددی هرساله موجب آسیب به افراد می شود. اتخاذ تدابیر مناسب برای مدیریت بحران و سوانح در جوامع اجتناب­‌ناپذیر است. مدیریت شرایط بحرانی بدون در اختیار داشتن نیروی انسانی کارآمد و متخصص، کاری غیرممکن است. هدف از تأسیس این دوره، تربیت کاردان های ماهر و آشنا به انواع سوانح و برخوردار از دانش علمی و کاربردی در زمینه خدمات امدادی در سوانح است.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتنداز: اصول برنامه­‌ریزی و ساماندهی، مدیریت بحران، شناخت انواع سوانح، آمادگی در سوانح، کمک­‌های اولیه، حمایت­‌های روانی و اجتماعی، لجستیک در مدیریت سوانح، امور اردوگاه و اسکان آسیب دیدگان و...

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

کاربرد HSE در رشته امداد سوانح

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کاردانی رشته امداد سوانح نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهای عملی نظیر مدیریت بحران، شناخت انواع سوانح، بهداشت و تغذیه در سوانح، نقشه‌خوانی و تهیه نقشه‌های موضوعی، مبانی جغرافیای طبیعی، آمادگی در سوانح، گونه‌شناسی انواع ساختمان و رفتار آن‌ها در سوانح، پاسخگویی به سوانح، کمک‌های اولیه، امور اردوگاه و اسکان آسیب‌دیدگان، حمایت‌های روانی و اجتماعی، لجستیک در مدیریت سوانح را می‌گذرانند.

بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض مخاطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی، بهداشتی و HSE مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان باید مباحث ایمنی را در واحدهای عملیاتی مربوط به امداد سوانح رعایت نمایند. به عنوان مثال انجام فعالیت‌های امدادی، نجاتی و پشتیبانی همواره فرد را در معرض آسیب‌ قرار می‌دهد. نظر بر اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی نیز در محیط‌هایی شاغل می‌شوند که با انواع سوانح مواجه می‌شوند؛ با رعایت نکات ایمنی، می توانند در کاهش آسیب‌های جانی، مالی و زیست‌محیطی مؤثر باشند. رعایت نکات ایمنی و HSE موجب افزایش میزان آمادگی فرد برای مدیریت بحران و هماهنگی و کنترل وی بر روی سوانح می‌شود. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کاردانی امداد سوانح با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته کمک کند.  به علاوه آشنایی با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما و حضور در دوره های آموزشی آنلاین رایگان و همچنین مشاهده فیلم دوره های آموزشی قبل نظیر طرح واکنش در شرایط اضطراری، اورژانس های محیطی، کمک های اولیه در حوادث صنعتی، آشنایی با تجهیزات نجات در سوانح جاده ای و ترافیکی، اسکان اضطراری و مدیریت اردوگاه در بلایا، واکنش در شرایط اضطراری و اصول حمایت روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیرمترقبه می تواند در توانمندسازی و مهارت افزایی شما دوستان دانشجو مفید باشد.

 

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در بخش های زیر به فعالیت مشغول شوند:

  • انجام فعالیت­‌های گوناگون مرتبط با سوانح
  •  همکاری در فعالیت­‌های شناسائی ریسک ها، خطرها، سوانح احتمالی و ارائه خدمات به منظور پیشگیری و کاهش و محدود کردن خسارات و آسیب های احتمالی
  • همکاری در فعالیت­‌های ارزیابی، آسیب­‌پذیری­‌ها، جمع­‌آوری و ثبت داده­‌های مرتبط با فعالیت­‌های سوانح
  • همکاری در فعالیت­‌های شناسائی منابع و امکانات مرتبط با اقدامات در سوانح
  •  ارائه خدمت در زمینه لجستیک
  •  ارائه خدمت در زمینه اداره امور نیروی انسانی دخیل در ارائه خدمات مرتبط با سوانح
  • ارائه خدمت در زمینه اسکان اضطراری، تغذیه و بهداشت
  • استفاده بهینه از نرم­‌افزارهای مربوط به فعالیت­‌های امداد و نجات
  • کاردان در زمینه های امداد و نجات، لجستیک، ارتباطات مربوط با سوانح و ارزیابی سوانح 

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کاردانی امداد سوانح نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی HSE باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر اصول برنامه‌ریزی و سازماندهی، مدیریت بحران، شناخت انواع سوانح، بهداشت و تغذیه در سوانح، نقشه‌خوانی و تهیه نقشه‌های موضوعی، روانشناسی عمومی، مقدمات سازمان و مدیریت، آمادگی در سوانح، گونه‌شناسی انواع ساختمان و رفتار آن‌ها در سوانح، پاسخگویی به سوانح، کمک‌های اولیه، امور اردوگاه و اسکان آسیب‌دیدگان، حمایت‌های روانی و اجتماعی، لجستیک در مدیریت سوانح، سیستم ارتباطات و اطلاع‌رسانی در سوانح و سازمان‌های ملی و بین‌المللی مرتبط با مدیریت سوانح را می‌گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی HSE باما می‌باشد، عبارتند از:

مدیریت بحران و شرایط اضطراری

مشاوران مدیریت بحران و شرایط اضطراری

تأمين تجهیزات محیط‌ زیست و انرژی در شرایط اضطراری

 

مدیریت HSE و ارزیابی زیست‌محیطی

خدمات ممیزی و استقرار سیستم‌های مدیریت HSE

خدمات فنی و بازرسی HSE

تدوین HSE Plan

 

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه با ما HSE

ارائه سیستم‌ها و راه‌حل‌های ایمنی در محیط کار

انجمن‌ها، کانون‌ها و سازمان‌های ایمنی و بهداشت

تأمین وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی

شرکت و مؤسسات آموزش و مشاوره HSE

نرم‌افزارهای HSE

 

این موارد بخشی از حوزه‌های کاری فارغ‌التحصیلان رشته رشته کاردانی حرفه ای امداد و سوانح است. اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرف گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت‌ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره‌بردار با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می‌توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، طرح کاد پلاس را در 5 گام مطرح نمودیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید. در اوقات فراعت خود به کسب مهارت و تجربه بپردازید و آینده شغلی بهتری داشته باشید.

 

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


نظرات و پیشنهادات