معرفی رشته اطفا حریق شهری، مقطع کاردانی

کاردانی حرفه ای اطفا حریق شهری

گسترش شهرها و افزایش بخش ­های مختلف صنعتی و خدماتی در شهرهای بزرگ به ویژه کلان­ شهر هایی مانند تهران، خطرات احتمالی جدی را برای شهروندان به همراه دارد. وظیفه اصلی ایمنی، نجات جان و مال شهروندان و کاهش میزان خسارات وارد شده، به ­عهده سازمان آتش­نشانی و خدمات شهری است. این سازمان در مجموعه خود برای خدمت­ رسانی بهتر، نیاز به نیروهای کارآمد و به ­روزی دارد تا بتوانند براساس استانداردهای جهانی و متناسب با فناوری روز، به انجام وظایف محوله بپردازند. 

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از:  آشنایی با هیدرویک و پمپ­ های آتش­نشانی، مبانی حریق و خاموش­ کننده ­های دستی، عملیات ترکیبی امداد و نجات، اصول فرماندهی تیم، سیستم ­های اعلام و اطفا حریق، آسیب شناسی حوادث، برق و خطرات آن و...

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

کاربرد HSE در اطفا حریق شهری

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته اطفای حریق شهری نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهای عملی نظیر آشنایی با هیدرولیک و پمپ‌های آتش‌نشانی، آبرسانی و کف‌رسانی، اصول تهویه و دستگاه تنفسی، آشنایی و کاربرد نردبان دستی، کمک‌های اولیه، اصول و مبانی امداد و نجات، عملیات ترکیبی حریق و نجات، تمرینات عملیاتی، مواد خطرناک، تجهیزات حریق و هدایت خودروهای سنگین، روش تدریس عملیاتی، آسیب‌شناسی حوادث، اصول فرماندهی تیم، رفتارشناسی حریق، پمپ و آبرسانی، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق را می‌گذرانند.

بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی، بهداشتی و HSE مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان باید مباحث ایمنی را در واحدهای عملیاتی مربوط به امداد و نجات به شدت رعایت نمایند. نظر بر اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی نیز در محیط‌هایی شاغل می‌شوند که حوادث ناشی از کار و عوامل زیان‌آور وجود دارد؛ لذا آشنایی با مسائل ایمنی و توجه به اقدامات حفاظتی و همچنین بهداشت شغلی پس از فارغ‌التحصیلی به شدت سودمند می‌باشد.

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند در بخش های زیر  فعالیت نمایند:

  • گزارش ­نویسی و مستندسازی
  • انجام کارگروهی
  • سازماندهی و اداره ­کردن افراد تحت­ سرپرستی
  • انجام عملیات­ های اطفا حریق
  • انجام عملیات امدادی و استفاده کاربردی از تجهیزات موجود

فارغ‌ التحصیلان این رشته به ­عنوان آتش نشان در سازمان آتش­نشانی و خدمات شهری مشغول به کار می ­شوند.

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کاردانی اطفای حریق شهری نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، اصول و مبانی امداد و نجات، عملیات ترکیبی حریق و نجات، تمرینات عملیاتی، مواد خطرناک، تجهیزات حریق و هدایت خودروهای سنگین، روش تدریس عملیاتی، آسیب‌شناسی حوادث، اصول فرماندهی تیم، رفتارشناسی حریق، پمپ و آبرسانی، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، مبانی حریق و خاموش کننده دستی، اصول پیشگیری از حریق و حوادث، برق و خطرات آن، آشنایی با هیدرولیک و پمپ‌های آتش‌نشانی، آبرسانی و کف‌رسانی، اصول تهویه و دستگاه تنفسی، مبانی سازمانی و ساختار تشکیلاتی را می گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

ایمنی و آتش‌نشانی

تأمین، شارژ و تست هیدروستاتیک کپسول اطفای حریق

تأمین لوازم ترافیکی و هشدار دهنده

ارزیابی و تأمین تجهیزات اعلام و اطفای حریق

تست ارتینگ صنعتی و ایمنی برق

ارائه سیستم‌ها و راه‌حل‌های ایمنی در محیط کار

 

مدیریت بحران و شرایط اضطراری

مشاوران مدیریت بحران و شرایط اضطراری

تأمین تجهیزات محیط زیست و انرژی در شرایط اضطراری

 

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باماHSE

ارائه خدمات بهداشت حرفه ای

تأمین تجهیزات و اجرای سیستم کنترل آلودگی هوا

تأمین وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی

تأمین تجهیزات سنجش عوامل زیان‌آور محیط‌ کار

HSE خدمات فنی و بازرسی

HSE شرکت و مؤسسات آموزش و مشاوره

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO) انجمن های علمی، انجمن ها کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

 

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره‌بردار با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند. ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار دادیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات