عنوان دوره آموزشی: اصول و فنون تدوین گزارشات پیوست سلامت طرح های کلان توسعه ای

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

جناب آقای دکتر محمد فهیمی نیا : مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم، مشاور مطالعات پیوست سلامت و پسماند

حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

اعطای گواهینامه معتبر رایگان به دانشجویان طرح مهارت افزایی (طرح کاد پلاس)

هزینه دریافت گواهی نامه معتبر برای سایر شرکت کنندگان در دوره آموزشی: 100هزار تومان

سرفصل ها

  1. مفاهیم، قوانین و استانداردهای پیوست سلامت
  2. ساختار و شرح خدمات مطالعات پیوست سلامت
  3. اصول و مبانی تدوین و تصویب گزارشات پیوست سلامت
  4. بیان تجربیات موردی و موفق تدوین و تصویب گزارشات پیوست سلامت

جهت دریافت جزوه آموزشی این وبینار کلیک نمایید.

گواهی پایان دوره توسط شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا صادر می گردد. این شرکت دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب ذیل می تواند برای شما مفید باشد.

سلامت

سلامتی مفهومی پیچیده و چندوجهی است که ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که هر یک نقش مهمی در بهزیستی ایفا می کنند. برای درک واقعی و بهینه سازی سلامت خود، توجه به این ابعاد مختلف و به هم پیوستگی آنها ضروری است. با تصدیق و پرداختن به هر بعد، افراد، سازمان ها و حکومت ها می توانند برای رویکردی جامع تر و متعادل تر به سلامت تلاش کنند.

  • سلامت جسمانی:‌یکی از قابل تشخیص ترین ابعاد سلامت، سلامت جسمانی است. این بعد جنبه هایی مانند ورزش منظم، تغذیه مناسب، خواب کافی و عدم وجود بیماری یا بیماری را در بر می گیرد. سلامت جسمانی اغلب کانون ابتکارات بهداشت عمومی و مداخلات پزشکی است، زیرا یک جنبه اساسی از رفاه کلی است. درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم و حفظ یک رژیم غذایی مغذی از اجزای ضروری برای ارتقای سلامت جسمانی است.
  • سلامت روان:‌ سلامت روان یکی دیگر از ابعاد مهم رفاه کلی است. این شامل بهزیستی عاطفی، انعطاف پذیری روانی، و توانایی مقابله با استرس و ناملایمات است. سلامت روان اغلب نادیده گرفته می شود یا مورد انگ قرار می گیرد، اما به اندازه سلامت جسمانی مهم است. اقداماتی مانند ذهن آگاهی، درمان و مراقبت از خود می تواند به نتایج مثبت سلامت روان کمک کند.
  • سلامت اجتماعی: انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و ارتباطات اجتماعی ما نقش مهمی در سلامت کلی ما دارد. سلامت اجتماعی کیفیت روابط ما، احساس تعلق و اجتماع و توانایی ما در برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران را در بر می گیرد. ایجاد ارتباطات اجتماعی قوی و یک شبکه حمایتی می تواند تأثیرات عمیقی بر رفاه کلی داشته باشد.
  • سلامت فکری:‌ سلامت فکری شامل پیگیری مداوم دانش، خلاقیت و تحریک ذهنی است. درگیر شدن در یادگیری مادام العمر، تفکر انتقادی و حل مسئله به سلامت فکری کمک می کند. تحریک فکری می تواند از منابع مختلفی مانند خواندن، یادگیری مهارت های جدید یا درگیر شدن در مکالمات تحریک کننده باشد.
  • سلامت معنوی: برای بسیاری از افراد، سلامت معنوی یک بعد مهم است که معنا، هدف و احساس ارتباط با چیزی بالاتر از خود را ارائه می دهد. این بعد شامل باورها، ارزش ها و اعمالی است که به احساس آرامش و هماهنگی درونی کمک می کند. سلامت معنوی را می توان از طریق اعمالی مانند مدیتیشن، دعا یا درگیر شدن در طبیعت تقویت کرد.

به هم پیوستگی ابعاد سلامت

در حالی که این ابعاد سلامت اغلب به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرند، مهم است که ارتباط آنها را تشخیص دهیم. به عنوان مثال، استرس مالی می تواند بر سلامت روانی و عاطفی تأثیر بگذارد، همانطور که ارتباطات اجتماعی می تواند بر سلامت جسمانی تأثیر بگذارد. با پرداختن به هر بعد از سلامت به شیوه ای جامع، افراد می توانند برای رویکردی متعادل تر و یکپارچه تر به رفاه کلی تلاش کنند.

ارزیابی اثرات سلامت

ارزیابی اثرات بهداشتی فرآیندی حیاتی در ارزیابی اثرات بالقوه عوامل مختلف بر سلامت انسان است. این ارزیابی به درک خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض مواد یا فعالیت‌های خاص کمک می‌کند و نقش کلیدی در تصمیم‌گیری سلامت عمومی ایفا می‌کند. در  ادامه، به اهمیت ارزیابی اثرات سلامت، روش‌شناسی و پیامدهای آن برای افراد و جوامع خواهیم پرداخت.

اهمیت ارزیابی اثرات سلامت

ارزیابی اثرات سلامتی برای شناسایی و درک خطرات بالقوه سلامت مرتبط با قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف محیطی مانند آلودگی هوا و آب، مواد شیمیایی و خطرات شغلی ضروری است. با ارزیابی اثرات این عوامل بر سلامتی، سیاست گذاران، متخصصان مراقبت های بهداشتی و مردم می توانند تصمیمات آگاهانه ای برای به حداقل رساندن خطرات و محافظت از سلامت عمومی بگیرند.

علاوه بر این، ارزیابی اثرات سلامتی در تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها برای محدودیت مواجهه با مواد مضر بسیار مهم است. این شواهد علمی مورد نیاز برای ایجاد استانداردهایی را فراهم می کند که از افراد و جوامع در برابر اثرات نامطلوب سلامت محافظت می کند.

پیامدها برای افراد و جوامع

ارزیابی اثرات بهداشتی پیامدهای مهمی هم برای افراد و هم برای جوامع دارد. برای افراد، اطلاعات ارزشمندی در مورد خطرات سلامتی بالقوه مرتبط با رفتارها، مشاغل یا قرار گرفتن در معرض محیطی خاص ارائه می کند. این امر به افراد این امکان را می دهد تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد سلامت خود بگیرند و اقدامات احتیاطی لازم را برای به حداقل رساندن خطرات انجام دهند.

برای جوامع، ارزیابی اثرات سلامت به شناسایی خطرات زیست محیطی و اجرای اقدامات برای حفاظت از سلامت عمومی کمک می کند. فرآیندهای تصمیم گیری مربوط به برنامه ریزی کاربری زمین، مقررات زیست محیطی و مداخلات بهداشت عمومی را اطلاع می دهد. با درک اثرات بالقوه سلامت عوامل مختلف، جوامع می توانند در جهت ایجاد محیط های سالم تر برای ساکنان خود تلاش کنند.

پیوست سلامت

مجموعه ای از دستورالعملها، روشها و ابزارهایی که به صورت نظامند اثرات بالقوه و گاهی ناخواسته یک طرح یا پروژه، برنامه یا سیاست را بر سلامت مردم و گسترش آنها را در جامعه ارزیابی می کند و اصلاحاتی را جهت مدیریت و پایش این اثرات پیشنهاد می نماید.

گزارش پیوست سلامت گزارشی که با هدف پیش بینی و شناسایی مجموعه آثار و پیامدهای احتمالی یک طرح بر سلامت تهیه و تدوین می گردد.

گزارش پیوست سلامت طرح ها باید شامل هر دو دوره ساخت و بهره برداری طرح باشد و در آن مسئولیت اجرا و زمان هر اقدام به منظور رفع یا کاهش آثار سوء احتمالی بر سلامت مشخص گردد. تهیه گزارش پیوست سلامت صرفا توسط مشاورین حقیقی و حقوقی ذیصلاح که صلاحیت آنها به تصویب مراجع قانونی رسیده باشد مجاز است.

تقسیم بندی مطالعات پیوست سلامت از لحاظ رهای انجام آن

  • آینده نگر(قبل از اتخاذ سیاست یا اجرای طرح پروژه)
  • گذشته نگر(بعد از اتخاذ سیاست یا اجرای طرح / پروژه)
  • همزمان(همزمان با اتخاذ سیاست یا اجرای طرح / پروژه)

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

رشته های دانشگاهی مرتبط

نظرات و پیشنهادات

  • سیروس امینی
    1402-07-25 12:15:42

    حضوردردوره آموزشی اصول وفنون دوره گزارشات

  • پاسح کارشناس سایت

    برای ثبت نام در دوره اصول و فنون تدوین گزارشات پیوست سلامت طرح های کلان توسعه ای روی عبارت ثبت نام کلیک کنید تا بقیه مراحل طی شود.