عنوان دوره آموزشی: تشریح الزامات PRPs (برنامه های پیش نیازی صنایع غذایی)

وبینار برگزار شده

جناب آقای سلیمان ارجمند طلب: کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، سرممیز سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی، کارشناس معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نحوه برگزاری آنلاین

حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

اعطای گواهینامه معتبر رایگان به دانشجویان طرح مهارت افزایی   (طرح کاد پلاس

هزینه دریافت گواهی نامه معتبر برای سایر شرکت کنندگان در دوره آموزشی (100 هزار تومان

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره توسط شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می گردد. این شرکت دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

برای دانلود جزوه آموزشی وبینار تشریح الزامات PRPs (برنامه های پیش نیازی صنایع غذایی) کلیک کنید.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

آشنایی با برنامه های پیش نیازی صنایع غذایی(PRPs)

 در صنایع غذایی، اطمینان از ایمنی و کیفیت محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است. اینجاست که  Prerequisite programs یا برنامه‌های پیش‌نیاز(PRP) نقش مهمی ایفا می‌کنند. PRP ها مجموعه ای از اعمال و شرایطی هستند که برای تولید مواد غذایی ایمن و با کیفیت ضروری هستند. آنها به عنوان پایه ای برای اجرای آنالیز خطر و نقاط  بحرانی  و سایر سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی عمل می کنند. آشنایی با PRP برای هر کسی که در صنعت غذا فعالیت می کند، از تولید کنندگان مواد غذایی گرفته تا تأمین کنندگان و توزیع کنندگان، ضروری است.

الزامات کلیدی برای PRP در صنایع غذایی
  • شیوه‌های تولید خوب (GMP): مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی است که با هدف حصول اطمینان از اینکه محصولات به‌طور مداوم مطابق با استانداردهای کیفیت تولید و کنترل می‌شوند. این شامل حفظ منطقه تولید تمیز و بهداشتی، نگهداری مناسب تجهیزات و استفاده از لباس های محافظ مناسب توسط پرسنل و ... می باشد.
  • بهداشت: اقدامات بهداشتی مناسب در جلوگیری از آلودگی محصولات غذایی بسیار مهم است. این شامل نظافت و ضدعفونی منظم تجهیزات و تأسیسات، دفع مناسب زباله و اقدامات بهداشت شخصی برای کارکنان است.
  • کنترل آفات: اقدامات موثر کنترل آفات برای جلوگیری از آلودگی محصولات غذایی توسط آفات ضروری است. این شامل بازرسی های منظم، استفاده از اقدامات کنترل آفات مانند تله ها و طعمه ها، و حفظ محیطی تمیز و عاری از بی نظمی است که از هجوم آفات جلوگیری می کند.
  • کنترل آلرژن: با شیوع فزاینده آلرژی های غذایی، برای مراکز غذایی ضروری است که اقدامات کنترل آلرژن قوی انجام شود. این شامل برچسب زدن مناسب آلرژن ها بر روی محصولات، تفکیک آلرژن ها در مناطق ذخیره سازی و تولید، و آموزش موثر کارکنان برای جلوگیری از تماس متقابل است.
  • کنترل تأمین کننده: اطمینان از ایمنی و کیفیت مواد خام و مواد تشکیل دهنده برای تولید محصولات غذایی ایمن بسیار مهم است. PRP باید شامل رویه هایی برای ارزیابی و تایید تأمین کنندگان و همچنین اطمینان از قابلیت ردیابی مواد ورودی باشد.
  • آموزش و آگاهی: آموزش مناسب کارکنان برای اطمینان از درک و رعایت الزامات PRP ضروری است. این شامل آموزش در مورد اقدامات بهداشتی، روش های بهداشتی، کنترل آلرژن، و سایر جنبه های مرتبط ایمنی مواد غذایی است.
  • طراحی و نگهداری تأسیسات: طراحی و چیدمان تأسیسات تولید مواد غذایی نقش بسزایی در جلوگیری از آلودگی دارد. PRP ها باید شامل الزامات طراحی، نگهداری و مصالح ساختمانی برای اطمینان از یک محیط بهداشتی باشند.
  • مدیریت پسماند: شیوه های صحیح مدیریت پسماند برای جلوگیری از تجمع زباله که می تواند آفات را جذب کند یا منجر به آلودگی شود، شامل دفع مناسب زباله های جامد و مایع تولید شده در طول فرآیند تولید می شود.
  • کیفیت آب: آب یک عنصر حیاتی در تولید مواد غذایی است و کیفیت آن می تواند بر ایمنی محصولات غذایی تأثیر بگذارد. PRP باید شامل اقداماتی برای اطمینان از کیفیت و ایمنی آب مورد استفاده در فرآیندهای تولید، از جمله آزمایش و تصفیه منظم در صورت لزوم باشد.
  • آمادگی برای شرایط اضطراری: PRP ها همچنین باید به رویه های آمادگی اضطراری و واکنش برای رسیدگی به حوادث احتمالی ایمنی غذا یا سایر موارد اضطراری که می توانند بر ایمنی محصولات غذایی تأثیر بگذارند، رسیدگی کنند.

متخصصان صنایع غذایی با آشنایی با PRP می توانند اطمینان حاصل کنند که امکانات آنها به زیرساخت های لازم برای تولید محصولات غذایی ایمن و با کیفیت مجهز شده است. اجرای PRP نه تنها به برآوردن الزامات نظارتی کمک می کند، بلکه تعهد به ایمنی مواد غذایی و حمایت از مصرف کننده را نشان می دهد.

علاوه بر درک اجزای مختلف PRP، برای متخصصان صنایع غذایی مهم است که در مورد هرگونه تغییر یا پیشرفت در شیوه های ایمنی مواد غذایی به روز بمانند. این ممکن است شامل شرکت در برنامه‌های آموزشی، شرکت در کنفرانس‌های صنعتی، یا مطلع ماندن از به‌روزرسانی‌های قانونی مربوطه باشد.

به عنوان آخرین گام از این چرخه، ممیزی ها و بازرسی های داخلی منظم می تواند اطمینان حاصل شود که PRP ها به طور موثر در یک مرکز غذایی اجرا می شوند. شناسایی مناطق برای بهبود و انجام اقدامات اصلاحی برای حفظ اثربخشی PRP در طول زمان ضروری است.

خلاصه ای از PRPs در صنایع غذایی

PRP ها یک جزء حیاتی برای تضمین ایمنی و کیفیت مواد غذایی در صنایع غذایی هستند. با پیاده سازی و رعایت الزامات PRP، کسب و کارهای مواد غذایی می توانند پایه ای قوی برای سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی خود ایجاد کنند. پیروی از PRP نه تنها خطر بیماری های ناشی از غذا را کاهش می دهد، بلکه باعث ایجاد اعتماد و اطمینان مصرف کننده نسبت به محصولات مصرفی می شود. برای همه متخصصان صنایع غذایی ضروری است که الزامات PRP را برای حفظ بالاترین استانداردهای ایمنی مواد غذایی درک و اولویت بندی کنند.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • میثم ایمانی
    1403-04-14 10:11:45

    ممنون میشم ایمیل یا پیامک اطلاع رسانی قبل از شروع دوره در صورت امکان برای یادآوری ارسال گردد

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام دوست عزیز، پس از ثبت نام در هر دوره، لینک وبینار قبل از شروع آن برای شما ارسال خواهد شد.

  • سیروس امینی
    1403-04-21 19:46:25

    خیلی خوشحالم که آقای دکتر قائیمان زحمت کشیدن همچنین وبیناری برگزار کردن

  • سیروس امینی
    1403-04-21 20:02:39

    خوشحاام دردوره بهداشت حضور دارم

  • Shafiqagha
    1403-04-22 20:42:01

    این جلسه ضبط شده است؟

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام، ویدئو و فایل این دوره از طریق همین صفحه در دسترس است.