عنوان دوره آموزشی: کنترل آفات در صنایع غذایی

وبینار برگزار شده

جناب آقای دکتر وحید درخش احمدی

  • حشره شناس و متخصص کنترل آفات
  • مسئول فنی شرکت کنترل آفات ورسا صنعت سبز

نحوه برگزاریآنلاین

حضور در دوره آموزشی برای عموم رایگان

اعطای گواهینامه معتبر رایگان به دانشجویان طرح مهارت افزایی (طرح کاد پلاس(

هزینه دریافت گواهی نامه معتبر برای سایر شرکت کنندگان در دوره آموزشی (100هزار تومان(

گواهی پایان دوره: گواهی پایان دوره توسط شرکت آتی سلامت محیط و کار پویا اعطا می گردد. این شرکت دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

جهت دریافت جزوه آموزشی وبینار کنترل آفات در صنایع غذایی کلیک نمایید

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

کنترل آفات در صنایع غذایی

کنترل آفات در صنایع غذایی یک جنبه حیاتی برای تضمین ایمنی و کیفیت مواد غذایی است. با توجه به پتانسیل آفات برای آلوده کردن محصولات غذایی و گسترش بیماری، برای کسب و کارهای مرتبط با مواد غذایی ضروری است که اقدامات موثر کنترل آفات را برای حافظت از سلامت مشتریان و حسن شهرت خود اجرا کنند.

یکی از چالش های کلیدی در کنترل آفات برای صنایع غذایی، نیاز به تعادل مدیریت موثر آفات با مقررات مواد غذایی و استانداردهای سختگیرانه(مانند استاندارد ایزو 22000) حاکم بر تاسیسات تولید مواد غذایی است. این امر مستلزم یک رویکرد جامع است که پیشگیری فعال، نظارت و واکنش سریع به هر نشانه ای از فعالیت آفات را ادغام کند.

پیشگیری اولین خط دفاعی در کنترل آفات است. کسب و کارهای مواد غذایی باید اقدامات پیشگیرانه ای را برای از بین بردن شرایط جذب آفات و شرایط مساعد برای رشد و تکثیر آفات انجام دهند. این می تواند شامل حفظ یک محیط تمیز و بهداشتی، مسدود کردن نقاط ورودی احتمالی، و نگهداری مناسب مواد غذایی و مدیریت پسماند باشد.

نظارت منظم نیز برای تشخیص زودهنگام هر گونه فعالیت آفت ضروری است. این می تواند شامل استفاده از تله ها، دستگاه های نظارتی و بازرسی های منظم برای شناسایی هر گونه نشانه ای از آفات در تاسیسات باشد. با شناسایی زودهنگام آفات، کسب و کارها می توانند اقدامات سریعی را برای رسیدگی به این موضوع قبل از اینکه به یک مشکل مهم تر تبدیل شود، انجام دهند.

در صورت فعالیت آفت، واکنش سریع برای جلوگیری از هرگونه آلودگی احتمالی محصولات غذایی بسیار مهم است. این ممکن است شامل استفاده از آفات کش ها،  حشره کش ها، تله ها و همچنین اجرای اقدامات اصلاحی برای رفع هر گونه مشکل اساسی باشد که ممکن است به مشکل آفت کمک کند.

استفاده از آفت کش ها سریع ترین و رایج ترین راه مقابله با آفات است به گونه ای که آفت کش ها برای کشاورزی و صنایع غذایی مدرن ضروری به نظر می آیند. زیرا به حافظت از محصولات در برابر آفات و بیماری ها کمک می کنند. بدون استفاده از آفت کش ها، تولیدات کشاورزی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و منجر به کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت برای مصرف کنندگان می شود. آفت کش ها همچنین با جلوگیری از آلودگی میکروارگانیسم ها و سموم مضر، نقش مهمی در تضمین ایمنی مواد غذایی دارند.

علاوه بر این، آفت کش ها با کنترل آفاتی که می توانند به محصولات آسیب فیزیکی وارد کنند، به کیفیت کلی محصولات غذایی کمک می کنند. با استفاده از آفت کش ها، می توان با بازدهی بالاتری میوه ها، سبزیجات، غلات و فرآورده آنها را تولید کرد که در نهایت با ارائه طیف وسیع تری از گزینه های غذایی مقرون به صرفه و مغذی به نفع مصرف کنندگان است.

رایج ترین آفات در صنایع غذایی

یکی از رایج ترین انواع آفات در صنایع غذایی حشرات هستند. حشراتی مانند سوسک ها، مورچه ها و مگس ها جذب منابع غذایی می شوند و در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی می توانند به سرعت به یک معضل تبدیل شوند. این آفات می توانند محصولات غذایی را با باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا آلوده کنند که منجر به بیماری های ناشی از غذا شود. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند به بسته بندی و تجهیزات آسیب وارد کنند.

جوندگان یکی دیگر از آفات رایج در صنایع غذایی هستند. موش ها  جذب منابع غذایی می شوند و می توانند آسیب قابل توجهی به محصولات و بسته بندی های غذایی وارد کنند. آنها همچنین می توانند بیماری را از طریق ادرار و مدفوع خود گسترش دهند و خطرات جدی برای سلامتی مصرف کنندگان ایجاد کنند. علاوه بر این، جوندگان می توانند با گاز گرفتن سیم ها و تجهیزات به اموال آسیب وارد کنند.

پرندگان نیز می توانند از آفات مشکل ساز در صنایع غذایی باشند. پرندگانی مانند کبوتر و گنجشک می توانند روی ساختمان ها و سازه ها لانه درست کنند و با فضولات خود ایجاد مشکل کنند. این نه تنها یک مشکل بهداشتی ایجاد می کند، بلکه مدفوع پرندگان می تواند حاوی باکتری ها و قارچ های مضری باشد که می توانند محصولات غذایی را آلوده کنند.

علاوه بر پیشگیری و واکنش سریع، آموزش مداوم برای حفظ کنترل موثر آفات در صنایع غذایی ضروری است. همه کارکنان باید در زمینه آگاهی از آفات و روش های گزارش دهی اولیه آموزش ببینند و باید پروتکل های واضحی برای رسیدگی به مسائل مربوط به آفات که ممکن است ایجاد شود وجود داشته باشد.

خلاصه ای از کنترل آفات در صنایع غذایی

کنترل موثر آفات در صنایع غذایی نیازمند یک رویکرد پیشگیرانه و یکپارچه است که پیشگیری، نظارت، واکنش سریع، استفاده از آفت کش ها و آموزش مداوم را در اولویت قرار دهد. با اجرای شیوه‌های قوی مدیریت آفات، کسب‌وکارهای مواد غذایی می‌توانند از ایمنی و کیفیت محصولات خود اطمینان حاصل کنند و در عین حال اعتماد و اطمینان مشتریان خود را کسب کنند.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • هاجرمارزی
    1403-02-18 07:20:48

    باسلام وخسته نباشید .... دورهای رایگان میکروبی مواد غذایی برگزار کنید .