عنوان دوره آموزشی: علت یابی حریق

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

مدرس: مهندس اکبر اصالتی:

رئیس ایستگاه آتش نشانی تهران، کارشناس ارشد دوره های تخصصی آتش نشانی شهری و صنعتی

گواهی پایان دوره توسط شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا صادر می گردد. این شرکت دارای دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

دوره آفلایناگر امکان شرکت در دوره آنلاین علت یابی حریق را نداشته اید، جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره  09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

سرفصل ها:

  • لزوم علت یابی حریق
  • اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی علل آتش سوزی
  • تسریع کننده های آتش

جهت دریافت فایل محتوای وبینار علت یابی حریق کلیک کنید.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

علت یابی حریق

حریق می تواند ویرانگر باشد، خسارت قابل توجهی به اموال وارد کند و خطرات جدی برای زندگی انسان ایجاد کند. هنگامی که یک حریق رخ می دهد، تعیین علت آن بنا به سه دلیل ذیل اهمیت پیدا می کند.

  • اين امكان را فراهم مي سازد تا با اختيارات بيشتری، نسبت به طراحی ايمنی و كاربرد وسايل براي پيشگيری از وقوع دوباره چنين حوادثی اقدام نمود.
  • اگر حريق بر اثر انبارداری غيراصولی، بي احتياطی يا عدم دقت كافی رخ داده باشد، با روشن شدن علت حريق، مي توان از وقوع مجدد چنين حوادثی جلوگيری به عمل آورد.
  • اگر وقوع حريق با قصد و غرض و به طور عمد بوده، علت مشخص شده و از وقوع مجدد اين نوع حوادث جلوگيری به عمل آيد.
مراحل علت یابی حریق

می توان مراحل علت یابی حریق را در سه دسته ذیل قرار داد:

  1. هنگام رسيدن به صحنه آتش سوزی
  2. مشاهده صحنه آتش سوزی
  3. حفظ صحنه و محيط حريق زده
هنگام رسيدن به صحنه آتش سوزی

 علت يابی حريق، احتمالا جزء آخرين اموری است كه در ذهن اولين فرمانده حريق و نيروی عملياتی كه به يک صحنه بزرگ آتش سوزی وارد می شوند، خطور می كنند. زيرا موارد ديگری مانند نجات جان افراد، آرايش و تقويت نيروهای عملياتی، تأمين منابع موثر در اطفای حريق همچون آب و كف و… و در نهايت مبارزه آب آتش و اطفای آن در حداقل زمان ممكن و … از فوريت و حق تقدم برخوردارند.

با اين همه مشاهدات اوليه در هنگام رسيدن به محل حريق مي تواند درپايان كمک بزرگی برای بررسی و تعيين علل حريق باشد و بدين لحاظ افسر آتش نشانی مسئوليت های معينی را به عهده دارد كه اهم اين مسئوليت ها عبارتند از:

  • اعمال فرماندهی و مديريت كارا و مفيد بر گروه عملياتی تحت امرخود
  • اطفاء كامل حريق و ايمن نمودن مكان يا محيط حريق زده
  • به حداقل رساندن بروز خسارت از جهت استفاده از وسايل و يا مواداطفائی همچون آب و ..
  • حفظ صحنه حريق به لحاظ بررسی علل وقوع آن
  • مشاهده و به خاطر سپردن صحنه حريق در اولين لحظات رسيدن به محل حريق زده
  • بررسی علل حريق
  • استفاده و به كارگيری به موقع از ديگر نيروها و عوامل مرتبط با موضوع همچون (نيروی انتظامی و يا واحدهای تشخيص هويت و افسرجرم شناس و…)
مشاهده صحنه آتش سوزی

شاخصه های مهمی كه می تواند در اين بخش به آنها اشاره نمود عبارتند از:

  • وسعت حريق به هنگام رسيدن نيروهای عملياتی (فرمانده عمليات): كجا و چه محلی در حال سوختن است؟ در چندمين طبقه؟ چه مقدار از ساختمان درگير مي باشد؟
  • جهت پيشروی حريق: آيا پيشرفت حريق در جهت افقی است يا عمودی؟
  • گسترش سريع و غيرعادی حریق: مي تواند نشانگر بار قابل اشتعال و وسايل موجود آن با قابليت اشتعال بالا باشد، اگر چه در ساختمانهای دارای بار اشتعال عادی، اين امر نشان دهنده استفاده از موادی است كه به توسعه حريق مواد قابل اشتعال موجود، سرعت بيشتری بخشيده است.
  • رنگ دود و شعله ها: مشاهده رنگ های غيرعادی و غيرمعمول دود و شعله ها در شرايط عادی آتش سوزي به ويژه اگر دارای يک بوي مشخص نيز باشد، مي تواند راهنمای خوبی براي فرمانده حريق درجهت تقويت ظن وی به وجود يک ماده قابل اشتعال در صحنه باشد و به اين ترتيب عمدی بودن آتش سوزی از احتمال بيشتری برخوردار می شود.
  • باز بودن درب و پنجره ها: افرادی كه در حال فرار از داخل يک ساختمان شعله ور باشند، با توجه به شتاب زدگی كه دارند، درها و پنجره ها را در مسير به صورت باز رها می كنند و اين خود عاملی در جهت گسترش آتش سوزی می باشد. درهای باز در داخل ساختمان حريق زده می تواند به عنوان مدرک خوبی جهت عمدی بودن حريق به حساب آيد زيرا با اين كار سعی شده تا شرايط مناسبي براي گسترش حريق به نقاط ديگر فراهم آيد و اين امر حاكی از قصد قبلی و عمدی بودن آتش سوزی مي تواند باشد.
  • علايم حاكی از ورود غيرطبيعی افراد به محل: قفل های شكسته و تراشه های چهارچوب در اطراف درهای بيرونی از دلايل بارز و روشن ورود غيرطبيعي می باشند. گرچه اين از وظايف فرماندهان آتش نشانی است كه بايد تشخيص دهند اين كار توسط نيروهاي آتش نشانی و در حين عمليات صورت گرفته يا اينكه قبل از رسيدن آنها به محل چنين اتفاقی افتاده است. نسوختن سطوح دستگيره های پنجره، ميله های جفت كننده (چفت) می تواند نشان دهنده اين باشد كه قبل از وقوع حريق باز بوده اند. وجود سفيدی وتميزی در شكاف درهای بسته و انباشته از دود و سياهی، حاكی از ورود غيرطبيعی افراد بعد از آتش سوزی مي باشد.
  • وجود كانون های حريق در نقاط مختلف: وجود چندين كانون حريق و آثار حريق در نزديک پنجره با دهانه های گشوده و جدا از هم، بايستی اين حس را در فرمانده برانگيزد كه به محيط غيرعادي وارد شده است، به خصوص اگر زمان اطلاع دادن از وقوع حريق بيش از مدت عادی ومعمول طول كشيده باشد.
حفظ صحنه و محيط حريق زده

 درمكان هايی كه نيروهای آتش نشانی عمليات اطفاء انجام مي دهند، فرمانده حريق بايستی حتی المقدور سعی كند از جابه جايی بی مورد وسايل جلوگيری نمايد، زيرا رعايت اين مورد، از با اهميت ترين نكات در بررسی و كشف علل حريق هايی است كه به وضوح و با فوريت قابل تشخيص نيستند.

جهت مشاهده دوره های آتش نشانی و دانلود وبینارهای رایگان آن کلیک کنید.

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

نظرات و پیشنهادات

  • Absalan
    1401-06-05 20:59:40

    بسیار عالی و ارزنده

  • پاسح کارشناس سایت

    سلام ودرود سپاس از همراهی و نظرات ارزنده شما.لطفا مجموعه باماHSE را به دوستان خود معرفی کنید.