معرفی رشته سلامت در حوادث و بلایا، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

کارشناسی ارشد ناپیوسته سلامت در حوادث و بلایا

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته سلامت در حوادث و بلایا یک برنامه آموزشی میان رشته ای از علوم مختلف سلامت و مجموعه ای از آموزش های تئوری، عملی بوده که در چارچوب سیاست‌های مدیریت خطر بلایا به منظور حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه به تربیت نیروهای متعهد و متخصص برای مدیریت مراحل پیشگیری، کاهش آسیب، آمادگی، پاسخ و بازیابی حوادث و بلایا می‌پردازد.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته سلامت در حوادث و بلایا

 در مورد اینکه به طور دقیق از چه زمانی رویکردهای علمی در خصوص پیشگیری و مدیریت بلایا مورد توجه قرار گرفته اند، اطلاعات قابل استنادی وجود ندارد. با این حال به طور رسمی برای اولین بار در سال 1917 اولین رساله دکتری در مورد بلایا در دانشگاه کلمبیا نوشته شد. بعد از آن تا زمان جنگ جهانی دوم فعالیت های قابل توجهی در خصوص آموزش و تحقیقات در بلایا صورت نپذیرفت. در بین سال‌های ۱۹۴۹_ ۱۹۵۴ در دانشگاه اوهایو مراکز مرکز تحقیقاتی به منظور مطالعه رفتار انسان‌ها در بلایا و کمیته تحقیقاتی برای مطالعه جنبه های اجتماعی، روانشناسی و پزشکی بلایا تشکیل شدند. سپس به تدریج مرکز تحقیقات بلایا در دانشگاه اوهایو و بعد در دانشگاه دلاویر تشکیل شدند.

دروس تخصصی رشته کارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا

دروس تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا عبارتند از: مبانی مدیریت حوادث و بلایا، نظام خدمات سلامت در ایران و جهان، پیشگیری و کاهش آسیب در حوادث و بلایا، آمادگی در حوادث و بلایا، عملیات  پاسخ در حوادث و بلایا، بازیابی در حوادث و بلایا، مخاطرات شایع در ایران، بهداشت عمومی در حوادث و بلایا، مدیریت بیمارستانی و پیش بیمارستانی در حوادث و بلایا، اپیدمیولوژی و روش تحقیق در حوادث و بلایا، سمینار و کارآموزی.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

ادامه تحصیل و گرایش ها

دانشجویان کارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا می توانند در مقطع دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها به ادامه تحصیل بپردازند.

کاربرد HSE در رشته کارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته سلامت در حوادث و بلایا نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهای درسی نظیر پیشگیری و کاهش آسیب در حوادث و بلایا، آمادگی در حوادث و بلایا، عملیات پاسخ در حوادث و بلایا، بازیابی در حوادث و بلایا، طراحی اجرا و ارزشیابی تمرین (مانور) در حوادث و بلایا را می‌گذرانند.

بدیهی است که دانشجویان در طی دوران تحصیل و پس از آن باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE را مورد توجه قرار دهند. به عنوان مثال دانشجویان باید در هنگام تمرین‌های مقدماتی، مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته، در ارگان‌هایی شاغل می‌شوند که در پیشگیری و کاهش آسیب حوادث و بلایا فعالیت می‌کنند، لذا رعایت مسائل ایمنی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت ضروری می‌باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته به منظور افزایش آمادگی در مقابله با بلایا و کاهش آسیب‌پذیری در جامعه فعالیت می‌کنند و در راستای آن توجه به مباحث ایمنی الزامی می‌باشد.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سلامت در حوادث و بلایا با کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و بهداشت و به ویژه تأمین تجهیزات مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست در شرایط اضطراری و بلایا، بسیار ارزشمند است. شما می‌توانید با کسب و کارهای حوزه بحران و شرایط اضطراری موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر، خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

آشنایی با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE و حضور در دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان و همچنین مشاهده فیلم دوره‌های آموزشی قبل نظیر طرح واکنش اضطراری (با رویکرد تدوین ERP)، اسکان اضطراری و مدیریت اردوگاه در بلایا، بایدها و نبایدهای مدیریت عملیاتی در بحران های طبیعی، اصول حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیرمترقبه، GIS و کاربرد آن در HSE، اورژانس‌های محیطی (ارتفاع‌زدگی، سرمازدگی، بایدها و نبایدها در طبیعت)، ایمنی امنیت و تاب‌آوری می‌تواند در توانمندسازی و مهارت افزایی شما دوستان دانشجو مفید باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایا، اداره کل پدافند غیرعامل، فوریت های بهداشت محیط، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر)
  • سازمان اورژانس کشور (مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، اداره کل بحران، شورای سیاستگذاری سلامت در حوادث و سوانح، مرکز هدایت عملیات سلامت)
  • دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور (معاونت بهداشت، معاونت درمان، مرکز اورژانس پیش بیمارستانی، مرکز بهداشت استان، مرکز بهداشت شهرستان)
  • کمیته‌های مدیریت بحران بیمارستان های دولتی و خصوصی سراسر کشور
  •  جمعیت هلال احمر در سطوح ملی، استانی و شهرستانی
  •  نیروهای نظامی و انتظامی (حوزه بهداشت و درمان)
  • سازمان مدیریت بحران کشور و زیر مجموعه‌‌های استانی و شهرستانی سازمان بهزیستی کشور

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته سلامت در حوادث و بلایا نشان‌دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر مبانی مدیریت حوادث و بلایا، اقدامات بهداشت محیطی اضطراری در حوادث و بلایا، پیشگیری و کاهش آسیب در حوادث و بلایا، آمادگی در حوادث و بلایا، عملیات پاسخ در حوادث و بلایا و بازیابی در حوادث و بلایا را می‌گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی HSE باما می‌باشد، عبارتند از:

مدیریت بحران و شرایط اضطراری

تأمين تجهیزات محیط‌زیست و انرژی در شرایط اضطراری

تأمين تجهیزات ایمنی و بهداشت در شرایط اضطراری

مشاوران مدیریت بحران و شرایط اضطراری

 

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه با ما HSE

شرکت‌ها و مؤسسات آموزش و مشاوره HSEE

نرم‌افزارهای HSEE

رسانه‌های HSEE

تدوین HSE_Plan

این موارد بخشی از حوزه‌های کاری فارغ‌التحصیلان رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سلامت در حوادث و بلایا است. اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرف گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت‌ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره‌بردار با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می‌توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، طرح کاد پلاس را در 5 گام مطرح نمودیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید. در اوقات فراعت خود به کسب مهارت و تجربه بپردازید و آینده شغلی بهتری داشته باشید.

 

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات